Published Date: 01.07.2022
Education on the eve of actual reforms: psychological aspect
Annotation
The article discusses the issues of possible changes in the Russian education system, due to the current political and economic situation in the world. Perspective directions of the actual reformation of general and higher education are determined. As a methodological basis, the category of consciousness is considered, which allows amplifying the competence basis of modern Russian education.
Keywords
Type | Article |
Information | ACTUAL PROBLEMS OF PSYCHOLOGICAL KNOWLEDGE № 03/2022 |
Pages | 70-75 |
UDK | 37.014 |
DOI | 10.51944/20738544_2022_3_70 |
Library
1. 11. Berberyan A. S. Psychological characteristics of the value orientation system of Armenians in title ethnos and Russian diaspora / A. S. Berberyan, H. S. Berberyan, I. V. Abakumova // International Journal of Cognitive Research in Science Engineering a
2. 10. Khutorskoi A. V. Klyuchevye kompetentsii kak komponent lichnostno-orientirovannoi paradigmy obrazovaniya / A. V. Khutorskoi // Narodnoe obrazovanie. — 2003. — №2 (1325). — P. 58–64.
3. 9. Levshin S. V. Student kak sub”ekt osoznannoi samoregulyatsii uchebnoi deyatel’nosti / S.V. Levshin// Vestnik Stavropol’skogo gosudarstvennogo universiteta. — 2008. — №54. — P.25–30.
4. 8. Ivanov D. A. Kompetentnosti i kompetentnostnyi podkhod v sovremennom obrazovanii / D. A. Ivanov.— Moscow, 2007.
5. 7. Berberyan A. S. Sootnoshenie grazhdanskoi i etnicheskoi identichnosti u armyanskoi molodezhi s raznoi dlitel’nost’yu prozhivaniya v Armenii / A. S. Berberyan, E. S. Berberyan, O. R. Tuchina // Psikhologicheskii zhurnal. — 2019. — T. 40, № 6. — P. 44–54
6. 6. Berberyan A. S. Psikhologiya vysshego obrazovaniya v kontekste gumanizatsii : ucheb. posobie / A. S. Berberyan. — Praga, 2014. — 288 p.
7. 5. Akopov G. V. Khronotopicheskoe, obraznoe i diskursivnoe soznanie v usloviyakh informatizatsii i tsifrovizatsii obrazovaniya / G. V. Akopov, L. S. Akopyan // Mir psikhologii. — 2021. — № 1–2 (105). — P. 34–40.
8. 4. Akopov G. V. Neverbal’nye yazyki soznaniya: reprezentatsiya sub”ektivnogo otnosheniya posredstvom tsveta, formy i pryamoi otsenki / G. V. Akopov, L. S. Akopyan, A. V. Belous, A. V. Kaptsov // Eksperimental’naya psikhologiya. — 2022. — T. 15, № 2. — P.
9. 3. Akopov G. V. Sotsial’naya psikhologiya obrazovaniya / G. V. Akopov. — Moscow : Flinta, 2000.
10. 2. Akopov G. V. Prostranstva znachenii kategorii soznaniya v sovremennykh russkoyazychnykh i angloyazychnykh issledovaniyakh / G. V. Akopov // Mir psikhologii. — 2020. — № 1 (101). — P. 20–28.
11. 1. Akopov G. V. Kategoriya soznaniya v sovremennoi psikhologii / G. V. Akopov. — Samara : Porto-Print, 2019. — 278 p.
12. 1. Акопов Г. В. Категория сознания в современной психологии / Г. В. Акопов. — Самара : Порто-Принт, 2019. — 278 с.
13. 2. Акопов Г.В.Пространства значений категории сознания в современных русскоязычных и англоязычных исследованиях/ Г.В.Акопов// Мир психологии. — 2020. — №1(101). — С.20–28.
14. 3. Акопов Г. В. Социальная психология образования / Г. В. Акопов. — М. : Флинта, 2000.
15. 4. Акопов Г. В. Невербальные языки сознания: репрезентация субъективного отношения посредством цвета, формы и прямой оценки / Г. В. Акопов, Л. С. Акопян, А. В. Белоус, А. В. Капцов // Экспериментальная психология. — 2022. — Т. 15, № 2. — С. 111–124.
16. 5. Акопов Г. В. Хронотопическое, образное и дискурсивное сознание в условиях информатизации и цифровизации образования / Г. В. Акопов, Л. С. Акопян // Мир психологии. — 2021. — № 1–2 (105). — С. 34–40.
17. 6. Берберян А. С. Психология высшего образования в контексте гуманизации : учеб. пособие / А. С. Берберян. — Прага, 2014. — 288 с.
18. 7. Берберян А. С. Соотношение гражданской и этнической идентичности у армянской молодежи с разной длительностью проживания в Армении / А. С. Берберян, Э. С. Берберян, О. Р. Тучина // Психологический журнал. — 2019. — Т. 40, № 6. — С. 44–54.
19. 8. Иванов Д. А. Компетентности и компетентностный подход в современном образовании / Д. А. Иванов. — М., 2007.
20. 9. Левшин С. В. Студент как субъект осознанной саморегуляции учебной деятельности / С. В. Левшин // Вестник Ставропольского государственного университета. — 2008. — № 54. — С. 25–30.
21. 10. Хуторской А. В. Ключевые компетенции как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / А. В. Хуторской // Народное образование. — 2003. — № 2 (1325). — С. 58–64.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal