Published Date: 01.07.2022

The relationship between educational motivation and the internal position of fourth grade students

Annotation

In an empirical study involving 83 fourth graders aged 10–11 years, the relationship between the parameters of the internal position of students, the motivation of learning and the school situation was studied. The questionnaires of teaching motivation (C.D. Spielberger, modification by A. D. Andreeva and A. M. Prichozhan), the student’s internal position (D. V. Lubovsky) and the questionnaire “School situation” (V. K. Zaretsky, A. B. Kholmogorova) were applied. The data indicating the validity of the questionnaire of the internal position in diagnostic work with fourth graders were obtained. There are no significant differences in the indicators of the internal position of the student in girls and boys, there are no significant relationships between the parameters of the internal position and the indicators of the school situation of fourth graders. Further prospects of research are discussed.




Library

1. 12. Ushakov D. V. Lichnostnye rezul’taty obrazovaniya i dostizheniya obshchestva / D. V. Ushakov // Obrazovatel’naya politika. — 2014. — № 3 (65). — P. 23–29.
2. 11. Tri glavnye problemy podrostka s deviantnym povedeniem / V. K. Zaretskii, N. S. Smirnova, Yu. V. Zaretskii i dr. — Moscow : Forum, 2011. — 216 p.
3. 10. Prikhozhan A. M. Diagnostika lichnostnogo razvitiya detei podrostkovogo vozrasta / A. M. Prikhozhan. — Moscow : PEB, 2007. — 56 p.
4. 9. Lubovsky D. V. Oprosnik vnutrennei pozitsii obuchayushchikhsya: osobennosti sub”ektnosti starsheklassnikov / D. V. Lubovskii // Aktual’nye problemy psikhologicheskogo znaniya. — 2021. — № 3 (56). — P. 161–168. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_3_161
5. 8. Lubovsky D. V. Svyaz’ poznavatel’noi refleksii i sformirovannosti sub”ektnoi pozitsii obuchayushchikhsya v vozraste 10–11 let / D. V. Lubovskii, A. S. Selivanova // Aktual’nye problemy psikhologicheskogo znaniya. — 2021. — № 1–2 (55). — P. 24–29.
6. 7. Lubovsky D. V. Ponyatie vnutrennei pozitsii: kul’turno-istoricheskaya perspektiva izucheniya lichnosti shkol’nika / D. V. Lubovskii // Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya. — 2008. — T. 4, № 1. — P. 2–8.
7. 6. Kulagina I. Yu. Psikhologiya detei mladshego shkol’nogo vozrasta : uchebnik i praktikum / I. Yu. Kulagina. — 1-e izd. — Moscow : Yurait, 2020. — 291 p. — (Vysshee obrazovanie).
8. 5. Zaretskii Yu. V. Metodika issledovaniya sub”ektnoi pozitsii uchashchikhsya raznykh vozrastov / Yu. V. Zaretskii, V. K. Zaretskii, I. Yu. Kulagina // Psikhologicheskaya nauka i obrazovanie. — 2014. — T. 19, № 1. — P. 99–110.
9. 4. Erokhina Yu. A. O diagnostike opredelyayushchei refleksii u mladshikh shkol’nikov / Yu. A. Erokhina // Pedagogika razvitiya : tez. respubl. nauch.-prakt. konf. (Krasnoyarsk, 27– 28 aprelya 1992 g.). — Krasnoyarsk, 1992. — P. 35–38.
10. 3. Davydov V. V. Mladshii shkol’nik kak sub”ekt uchebnoi deyatel’nosti / V. V. Davydov, V. I. Slobodchikov, G. A. Tsukerman // Voprosy psikhologii. — 1992. — № 3–4. — P. 11–19.
11. 2. Bozhovich L. I. Lichnost’ i ee formirovanie v detskom vozraste / L. I. Bozhovich. — SanktPeterburg : Piter, 2008. — 398 p.
12. 1. Basmanova E. S. Gendernye osobennosti detei v organizatsii obrazovatel’nogo protsessa [Elektronnyi resurs] / E. S. Basmanova // Molodoi uchenyi. — 2014. — № 17 (76). — P. 565–567. — Rezhim dostupa: <a href="https://moluch.ru/archive/76/13094/" target="_blank">https://moluch.ru/archive/76/13094/</a> (data obrashcheniy
13. Басманова Е. С. Гендерные особенности детей в организации образовательного процесса [Электронный ресурс] / Е. С. Басманова // Молодой ученый. — 2014. — № 17 (76). — С. 565–567. — Режим доступа: <a href="https://moluch.ru/archive/76/13094/" target="_blank">https://moluch.ru/archive/76/13094/</a> (дата обращения: 23.08
14. Ушаков Д. В. Личностные результаты образования и достижения общества / Д. В. Ушаков // Образовательная политика. — 2014. — № 3 (65). — С. 23–29.
15. Три главные проблемы подростка с девиантным поведением / В. К. Зарецкий, Н. С. Смирнова, Ю. В. Зарецкий и др. — М. : Форум, 2011. — 216 с.
16. Прихожан А. М. Диагностика личностного развития детей подросткового возраста / А. М. Прихожан. — М. : ПЭБ, 2007. — 56 с.
17. Лубовский Д. В. Опросник внутренней позиции обучающихся: особенности субъектности старшеклассников / Д. В. Лубовский // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 3 (56). — С. 161–168. — DOI: 10.51944/2073-8544_2021_3_161
18. Лубовский Д. В. Связь познавательной рефлексии и сформированности субъектной позиции обучающихся в возрасте 10–11 лет / Д. В. Лубовский, А. С. Селиванова // Актуальные проблемы психологического знания. — 2021. — № 1–2 (55). — С. 24–29.
19. Лубовский Д. В. Понятие внутренней позиции: культурно-историческая перспектива изучения личности школьника / Д. В. Лубовский // Культурно-историческая психология. — 2008. — Т. 4, № 1. — С. 2–8.
20. Кулагина И. Ю. Психология детей младшего школьного возраста : учебник и практикум / И. Ю. Кулагина. — 1-е изд. — М. : Юрайт, 2020. — 291 с. — (Высшее образование).
21. Зарецкий Ю. В. Методика исследования субъектной позиции учащихся разных возрастов / Ю. В. Зарецкий, В. К. Зарецкий, И. Ю. Кулагина // Психологическая наука и образование. — 2014. — Т. 19, № 1. — С. 99–110.
22. Ерохина Ю. А. О диагностике определяющей рефлексии у младших школьников / Ю. А. Ерохина // Педагогика развития : тез. республ. науч.-практ. конф. (Красноярск, 27–28 апреля 1992 г.). — Красноярск, 1992. — С. 35–38.
23. Давыдов В. В. Младший школьник как субъект учебной деятельности / В. В. Давыдов, В. И. Слободчиков, Г. А. Цукерман // Вопросы психологии. — 1992. — № 3–4. — С. 11–19.
24. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. — СПб. : Питер, 2008. — 398 с.

Other articles