Published Date: 01.04.2022

Tendency to deviant behavior among cadets of military universities: recommendations for prevention

Annotation

The article deals with the problems of adaptation and formation of deviant behaviors among students studying at military institutes. The author of the article highlights the current problems of insufficient psychological and pedagogical work with military students who have a tendency to deviant behavior. The article presents a qualitative and quantitative analysis of the pilot study of deviant behavior in military students. Based on the analysis of the research results, the authors proposed specific psychological and pedagogical recommendations for all subjects of the educational process for the implementation of effective psychological support for the prevention and correction of deviant behavior among students studying at military universities.




Library

1. Бантюкова Е. М. Психологическое сопровождение курсантов / Е. М. Бантюкова // Актуальные проблемы гуманитарных социально-экономических наук : матер. XII Междунар. науч.-практ. конф., посвященной 90-летию Вольского военного института материального обеспе
2. Белоусов И. С. Профилактика агрессивного поведения военнослужащих по призыву [Электронный ресурс] / И. С. Белоусов. — Режим доступа: <a href="http://www.uchzap.ru›en/" target="_blank">http://www.uchzap.ru›en/</a> journals/177 (дата обращения: 10.05.2022).
3. Васильева О. С. Влияние агрессивности курсантов на уровень их социально-психологической адаптации / О. С. Васильева, Я. Б. Радишевская // Вопросы психологии. — 2005 — № 1. — С. 29–38.
4. Вдовюк В. И. Основы воспитательной работы с личным составом Вооруженных Сил Российской Федерации : Курс лекций / В. И. Вдовюк, С. М. Фильков. — М., 2003. — С. 147.
5. Воробьева К. А. Актуальные проблемы профилактики девиантного поведения и обеспечение психологической безопасности подростков в образовательном процессе / К. А. Воробьева // Матер. III Междунар. науч.-практ. конф. «Психолого-педагогические проблемы совр
6. Воробьева К. А. Психологические технологии профилактики и коррекции девиантного поведения и асоциальной направленности личности / К. А. Воробьева // Актуальные проблемы педагогики и психологии : матер. VII Междунар. науч.-практ. конф. (Москва, 24 марта
7. Ерофеева Н. Е. Мониторинг качества как инструмент регулирования взаимодействия педагога и студента в вузе / Н. Е. Ерофеева, Г. А. Мелекесов, И. В. Чикова // Успехи современной науки и образования. — 2016. — Т. 4, № 10. — С. 67–71.
8. Лопань А. В. Психологические аспекты военной службы : учеб. пособие / А. В. Лопань. — М. : МАИ, 2004. — С. 120.
9. Митина Н. А. Современные педагогические технологии в образовательном процессе высшей школы/ Н.А.Митина, Т.Т.Нуржанова// Молодой ученый. — 2013. — №1. — С.345–349.
10. Мишина М. М. Социально-психологические аспекты работы педагога в период пандемии / М. М. Мишина, К. А. Воробьева // Вестник РГГУ. Серия: Психология. Педагогика. Образование. — 2021. — № 4. — С. 117–129.
11. Образовательный процесс в военном университете и его методическое обеспечение // под ред. В. И. Марченкова. — М. : ВУ, 2004.
12. Современные образовательные технологии в вузе : учеб.-метод. пособие / Л. А. Миэринь, Н. Н. Быкова, Е. В. Зарукина. — СПб. : Изд-во СПбГЭУ, 2015. — 169 с.

Other articles