Published Date: 01.04.2022

Special features of the development of professional attitudes of students of the older adolescent and the younger youth (comparative historical study)

Annotation

The article presents the results of a comparative historical study of the age and sociocultural characteristics of professional attitudes among modern and young students and their peers in the late 20th century. It is shown that the personal attitude to the situation of professional choice of modern high school and college students is characterized by high self-esteem and selfconfidence, unlike their peers of the 1980s. which were less determined and more dependent on external factors. Gender changes in attitudes towards the situation of professional choice have been identified.




Library

1. Wang X-q. Cognitive-Processing Bias in Chinese Student Teachers with Strong and Weak Professional Identity / X-q Wang, J-c Zhu, L. Liu, X-y Chen // Front. Psychol. — 2017. — Vol. 8, No. 784. — DOI: 10.3389/fpsyg.2017.00784
2. Bajec B. Relationship between time perspective and job satisfaction / B. Bajec // International Journal of Human Resources Development and Management. — 2018. — Vol. 8, No. 1–2. — Р. 145–165. — DOI: 10.1504/IJHRDM.2018.092294
3. Чистякова С. Н. Актуальность проблемы профессионального самоопределения обучающихся в современных условиях // Профессиональное образование и рынок труда. — 2018. — № 1. — С. 54–60.
4. Чеснокова О. Б. Профессиональное самоопределение в юношеском возрасте как структурный компонент будущего профессионализма: социокогнитивные и креативные факторы / О. Б. Чеснокова, С. М. Чурбанова, С. В. Молчанов // Культурно-историческая психология. —
5. Стэндинг Г. Прекариат: новый опасный класс / Г. Стэндинг. — М. : Ад Маргинем Пресс, 2014. — 328 с.
6. Пряжников Н. С. Морально-ценностные основания процесса профессионального самоопределения в подростковом возрасте [Электронный ресурс] / Н. С. Пряжников, С. В. Молчанов, К. А. Кирсанов // Психол. исследования. — 2018. — Т. 11, № 61. — С. 172–175. — Реж
7. Немова О. А. Свобода профессионального выбора и профориентация: ренессанс дикого капитализма или шаг вперед? / О. А. Немова, Т. Ю. Медведева // Азимут научных исследований: педагогика и психология. — 2019. — Т. 8, № 2 (27). — С. 172–175. — DOI: 10.2614
8. профессионального самоопределения личности / Т. В. Кудрявцев, В. Ю. Шегурова // Вопросы психологии. — 1983. — № 2. — С. 51–60.
9. Андреева А. Д. Отношение к учению в разные периоды развития российского школьного образования / А. Д. Андреева // Культурно-историческая психология. — 2021. — Т. 17, № 1. — C. 84–92. — DOI: 10.17759/chp.2021170112
10. Кудрявцев Т. В. Психологический анализ динамики профессионального самоопределения личности / Т. В. Кудрявцев, В. Ю. Шегурова // Вопросы психологии. — 1983. — № 2. — С. 51–60.
11. Кондаков И. М. Индивидуально-психологические особенности подростков в выборе профессии : дис. ... канд. психол. наук / И. М. Кондаков. — М., 1989. — 153 с.
12. Коньшина Т. М. Личная профессиональная перспектива современных российских старших подростков: ценностно-смысловой аспект / Т. М. Коньшина, Н. С. Пряжников, Т. Ю. Садовникова // Вестник Московского университета. Серия 14, Психология. — 2018. — № 3. — С.
13. Козырева П. М. Особенности и тенденции профессиональной самоидентификации в постсоветской России / П. М. Козырева, А. И. Смирнова // Социологический журнал. — 2021. — Т. 27, № 1. — С. 28–51. — DOI: 10.19181/socjour.2021.27.1.7843
14. Ермаков С. А. Путь жизни человека: святоотеческая традиция и современность : монография / С. А. Ермаков. — Н. Новгород : ННГУ им. Н. И. Лобачевского, 2002. — 334 с.
15. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. — СПб. : Питер, 2008. — 400 с.
16. Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну / У. Бек. — М. : Прогресс-Традиция, 2000. — 381 с.

Other articles