Published Date: 01.04.2022

Institutional factors of primary school children’s social situation of the development

Annotation

The article presents the results of a comparative historical study of the role of institutional factors of education in the content of the social situation of the development of Soviet and modern primary school students. As an objective component of the social situation of the development of schoolchildren, the laws on education corresponding to the historical period regulating the relationship between family and school were considered. The parameters of the subjective component of the social situation of development were motivational preferences, self-esteem and the level of claims, anxiety of younger schoolchildren. It is shown that the modality of institutional factors has a significant impact both on the educational environment itself and on the child’s attitude to the new system of social relations for him.




Library

1. Панкратова А. А. Изменение ценностей детей и взрослых в современной России (1992–2009) [Электронный ресурс] / А. А. Панкратова // Психологические исследования: электрон. науч. журн.
2. The Association Between Overparenting, Parent-Child Communication, and Entitlement and Adaptive Traits in Adult Children / C. Segrin et al. // Family Relations. — 2012. — Vol. 61, Nо. 2. — P. 237–252. — DOI: 10.1111/j.1741-3729.2011.00689.x
3. Nelson L. J. Is hovering smothering or loving? An examination of parental warmth as a moderator of relations between helicopter parenting and emerging adults’ indices of adjustment / L. J. Nelson, L. M. Padilla-Walker, M. G. Nielson // Emerging Adulth
4. Intensive Parenting: Does it Have the Desired Impact on Child Outcomes? / H. H. Schiffrin et al. // Journal of Child and Family Studies. — 2015. — Vol. 24, No. 8. — P. 2322–2331. — DOI: 10.1007/s10826-014-0035-0
5. Hays S. The Cultural Contradictions of Motherhood / S. Hays. — Yale : University Press, Yale, 1996. — P. 21–23.
6. Burke T. J. Young adult and parent perceptions of facilitation: Associations with overparenting, family functioning, and student adjustment / T. J. Burke, C. Segrin, K. L. Farris // Journal of Family Communication. — 2018. — Vol. 18, No. 3. — P. 233–2
7. Чеснокова И. И. Проблема самосознания в психологии / И. И. Чеснокова. — М. : Наука, 1977. — 144 с.
8. Турен А. От обмена к коммуникации: рождение программированного общества / А. Турен // Новая технократическая волна на Западе / под ред. П. С. Гуревича. — М. : Прогресс, 1986. — С. 410–430.
9. Сайко В. Д. Ценностные ориентации детей при переходе в младший школьный и подростковый возраст / В. Д. Сайко // Вопросы психологии. — 1986. — № 2. — С. 67–74.
10. Прохорова А. А. Зарубежные исследования сверхвключенного типа родительства («overparenting») [Электронный ресурс] / А. А. Прохорова // Современная зарубежная психология. — 2019. — Т. 8, № 4. — С. 16–24. — DOI: 10.17759/jmfp.2019080402
11. Прихожан А. М. Психология сиротства / А. М. Прихожан, Н. Н. Толстых. — 2-е изд. — СПб. : Питер, 2005. — 400 с.
12. Прихожан А. М. Психология тревожности: дошкольный и школьный возраст / А. М. Прихожан. — 2-е изд. — СПб. : Питер, 2007. — 192 с.
13. Прихожан А. М. Диагностика личностного развития детей подросткового возраста / А. М. Прихожан. — М. : ПЭБ, 2007. — 56 с.
14. — Режим доступа: <a href="http://psystudy.ru/num/2011n1-15/" target="_blank">http://psystudy.ru/num/2011n1-15/</a> 438-pankratova15 (дата обращения: 20.03.2021).
15. — №1 (15).
16. — 2011.
17. Акинкина Я. М. Понятие «интенсивного родительства» в зарубежной литературе [Электронный ресурс] / Я. М. Акинкина // Современная зарубежная психология. — 2020. — Т. 9, № 2. — С. 117–122. — DOI: <a href="https://doi.org/10.17759/jmfp.2020090210" target="_blank">https://doi.org/10.17759/jmfp.2020090210</a>
18. Окольская Л. А. Индивидуалистические и социально ориентированные родительские ценности в российских регионах [Электронный ресурс] / Л. А. Окольская // Социологические исследования. — 2020. — № 7. — С. 93–105. — DOI: 10.31857/S013216250009298-0
19. Марцинковская Т. Д. Поколения эпохи транзитивности: ценности, идентичность, общение / Т. Д.Марцинковская, Н. С. Полева // Мир психологии. — 2017. — №1 (89). — С. 24–37.
20. Магун В. Европейская ценностная типология и базовые ценности россиян / В. Магун, М. Руднев, П. Шмидт // Вестник общественного мнения. Данные. Анализ. Дискуссии. — 2015. — № 3–4 (121). — С. 74–93.
21. Лисина М. И. Формирование личности ребенка в общении / М. И. Лисина. — СПб. : Питер, 2009. — 500 с.
22. Липкина А. И. Самооценка школьника / А. И. Липкина. — М. : Знание, 1976. — 64 с.
23. Кормщиков Д. А. К какой модели социальной политики стремится Россия? / Д. А. Кормщиков // Вестник Нижегородского университета им. Н. И. Лобачевского. — 2014. — № 1 (2). — С. 439–444.
24. Карабанова О. А. «Социальная ситуация развития» в современной психологии / О. А. Карабанова // Методология и история психологии. — 2007. — Т. 2. — Вып. 4. — С. 40–56.
25. Захарова А. В. Исследование самооценки младшего школьника в учебной деятельности / А. В. Захарова, Т. Ю. Андрущенко // Вопросы психологии. — 1980. — № 4. — С. 90–99.
26. Захарова А. В. Генезис самооценки / А. В. Захарова. — Тула : Изд-во Тульск. гос. пед. ун-та им. Л. Н. Толстого, 1998. — 135 с.
27. Данилова Е. Е. Представления современных родителей о собственном детстве и детстве своего ребенка: опыт сравнительного исследования [Электронный ресурс] / Е. Е. Данилова // Вестник Мининского университета. — 2019. — Т. 7, № 2. — 10 с. — DOI: 10.26795/2
28. Выготский Л. С. Вопросы детской психологии / Л. С. Выготский. — М. : Юрайт, 2020. — 160 с.
29. Бонкало Т. И. Закономерности и механизмы социально-психологического патернализма (на примере патернальных отношений школы и семьи) : автореф. дис. … д-ра психол. наук / Т. И. Бонкало. — М., 2011. — 50 с.
30. Божович Л. И. Личность и ее формирование в детском возрасте / Л. И. Божович. — СПб. : Питер, 2008. — 400 с.
31. Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Опыт социального прогнозирования / Д. Белл ; пер. с англ. ; под ред. В. Л. Иноземцева. — М. : Akademia, 2004. — 944 с.
32. Андреева А. Д. Образование детей как смысловая основа родительских практик в постиндустриальном обществе [Электронный ресурс] / А. Д. Андреева // Матер. II Междунар. науч.-практ. конф. «Герценовские чтения: психологические исследования в образовании» (

Other articles