Published Date: 01.01.2022

Changes in the self-perception of adolescents in the context of media activities

Annotation

It was found how the self-perception of adolescents changes in the process of media activity, and other effects of the development of adolescents in this process were identified, namely the formation of an adolescent community as an imaginary, and on this basis a real community, organization of teamwork based on self-determination, control over specific functions and tasks of team members to create the final media product. By media activity, we mean a special kind of human activity, characterized by the use of specific media tools and the construction of a special media space, which any sphere of reality can become. Any activity addressed to an imaginary community (according to Anderson) can be considered as a mea-activity. For example, the creation of a literary and any other work of art, shooting a video, etc. The addressee is implicit, he is in the imagination, and the author must look at himself from the position of an imaginary addressee.




Library

1. Александр Адамский. Мы должны дать учителям, детям и родителям эффективные методики смешанного обучения [Электронный ресурс] / Александр Адамский // Вести образования. — 2020. — С. 2. — Режим доступа: <a href="https://vogazeta.ru/articles/2020/7/21/quality_" target="_blank">https://vogazeta.ru/articles/2020/7/21/quality_</a> of_
2. Андерсон Б. Воображаемые сообщества / Б. Андерсон. — М. : Канон-пресс-Ц ; Кучково поле, 2001. — 288 c.
3. Анищенкова А. В. Социальная природа воображения в рамках межличностного общения / А. В. Анищенкова // Вестник РГГУ. — 2010. — № 17. — С. 51–64. — Серия: Психология.
4. Ассоциация кинообразования и медиапедагогики. Медиаобразование в России: проблемы и перспективы [Электронный ресурс] / С. Пензин. — 2002. — Режим доступа: <a href="https://" target="_blank">https://</a> www.sites.google.com/site/stalpenzin/mediaobrazovanie/mediaobrazovanie-v-rossii-problemy
5. Выготский Л. С. Психология искусства / Л. С. Выготский. — М. : Педагогика, 1987. — 344 с.
6. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. — М. : ИНТОР, 1996. — 399 с.
7. Давыдов В. В. Проблемы развивающего обучения / В. В. Давыдов. — М. : Педагогика, 1986. — 240 с.
8. Запорожец А. В. Психология действия / А. В. Запорожец. — М. : Изд-во Моск. психол.соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2000. — 736 с.
9. Кудрявцев В. Т. Обращение как культурно-психологический феномен / В. Т. Кудрявцев, Ф. Т. Михайлов // Культурно-историческая психология. — 2021. — Т. 17, № 1. — С. 5–11.
10. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознания. Личность / А. Н. Леонтьев. — М. : Политиздат, 1975. — 160 с.
11. Михайлов Ф. Т. Общественное сознание и самосознание индивида / Ф. Т. Михайлов. — М. : Наука, 1990. — 222 с.
12. Михайлов Ф. Т. Избранное / Ф. Т. Михайлов. — М. : Индрик, 2001. — 655 с. 13. Педагогическая наука: как менялись парадигмы? [Электронный ресурс] / О. Дашковская // Вести образования. — 2021. — С. 3. — Режим доступа: <a href="https://vogazeta.ru/" target="_blank">https://vogazeta.ru/</a> articles/2021/9
13. Рубинштейн С. Л. Принцип творческой самодеятельности / С. Л. Рубинштейн. — М. : Психологическая энциклопедия, 1922. — С. 148–154.
14. Через реконструкцию медиадеятельности к новой образовательной программе [Электронный ресурс] / Л. Боросгоева // Вести образования. — 2021. — С. 1 — Режим доступа: <a href="https://vogazeta.ru/articles/2021/10/11/quality_of_education/18239-cherez_rekonstruktsiy" target="_blank">https://vogazeta.ru/articles/2021/10/11/quality_of_education/18239-cherez_rekonstruktsiy</a>

Other articles