Published Date: 01.01.2022

Socio-psychological adaptation of parents of seriously ill children

Annotation

The article is devoted to the study of the features of socio-psychological adaptation of parents of seriously ill children. In the course of an empirical study, features of the emotional response of parents to the action of acute stress of the message of the child’s diagnosis were revealed. Extreme, crisis situations imply intensive use of a large number of various resources. During the first period of acceptance of the child’s diagnosis, systemic changes occur in the lives of parents, which can cause a decrease or loss of their personal and labor potential. The features of socio-psychological adaptation and coping strategy of parents are studied. It is revealed that most parents have a low and extremely low level of socio-psychological adaptation, do not have internal reserves for independent control of the situation, choose ineffective coping strategies, pinning hopes on outside help. Without a special program of psychological and pedagogical assistance, parents of seriously ill children will not be able to provide adequate emotional support to their children. The necessity of creating a state program of assistance to this category of the population of the Russian Federation is proved.




Library

1. Психологические тесты / под ред. А. А. Карелина. — М. : ВЛАДОС, 2000. — Т. 1. — 312 с. 11. Психология и педагогика : учеб. пособие для вузов / под ред. А. А. Реана, Н. В. Бордовской, С. И. Розума. — СПб. : Питер, 2006. — 432 с.
2. Terry D. Coping resources and situational appraisals as predictors of coping behavior / D. Terry // Pers. Individ. Diff. — 1991. — Vol. 12. — No. 10. — P. 1031–1047.
3. Taylor Sh. E. Health Psychology / Sh. E. Taylor. — McGraw-Hills, Inc., 1995. — 186 p.
4. Perrez M. Stress, coping, and health. A Situation-behavior approach. Theory, methods, applications / M. Perrez, M. Reicherts. — Seattle : Hogrefe & Huber Publishers, 1992. — 122 p.
5. Pearlin L. I. The Study of Coping: An Overview of Problems and Directions / L. I. Pearlin // The Social Context of Coping. — N. Y. : Plenum Press, 1991. — P. 261–276.
6. Lazarus R. S. Stress, appraisal, and coping / R. S. Lazarus, S. Folkman. — N. Y. : Basis Books, 1984. — 235 р.
7. Смирнова Е. Р. Семья нетипичного ребенка: Социокультурные аспекты / Е. Р. Смирнова. — Саратов : Изд-во СГУ, 1996. — 192 с.
8. Семья: стресс, копинг, адаптация. Проблемы психологии совладающего поведения в семейном контексте : коллективная монография / под ред. Т. Л. Крюковой, М. В. Сапоровской. — Кострома : Изд-во КГУ им. Н. А. Некрасова, 2003. — 170 с.
9. Сапоровская М. В. Детско-родительские отношения и совладающее (копинг) поведение родителей как факторы школьной адаптации первоклассников : автореф. дис. ... канд. психол. наук / М. В. Сапоровская. — Кострома, 2002. — 22 с.
10. Психология человека от рождения до смерти: младенчество, детство, юность, взрослость, старость : полный курс психологии развития / под ред. А. А. Реана. — 3-е изд. — СПб. ; М. : Прайм-Еврознак ; Олма-Пресс, 2005. — 411 с.
11. Белорукова Н. О. Специфика совладающего с трудностями поведения у супругов на разных этапах жизненного цикла семьи / Н. О. Белорукова // Психология и практика: сб. науч. статей ; под ред. Т. Л. Крюковой, С. А. Хазовой. — Кострома : Изд-во Костромской Р
12. Нартова-Бочавер С. К. «COPING BEHAVIOR» в системе понятий психологии личности / С. К. Нартова-Бочавер // Психологический журнал. —1997. — Т. 18, № 5. — С. 20–30.
13. Московкина А. Г. Изучение стереотипов отношения к умственно отсталому ребенку у учителей и родителей / А. Г. Московкина, Е. В. Пахомова, А. В. Абрамова // Дефектология. — 2000. — № 1. — С. 64–68.
14. Михайлова Н. Ф. Систематическое исследование индивидуального и семейного стресса и копинга у членов семей здоровых лиц : автореф. дис. … канд. психол. наук / Н. Ф. Михайлова. — СПб., 1998. — 24 с.
15. Мастюкова Е. М. Семейное воспитание детей с отклонениями в развитии : учеб. пособ. для студентов высших учебных заведений / Е. М. Мастюкова, А. Г. Московкина ; под ред. В. И. Селиверстова. — М. : ВЛАДОС, 2003. — 408 с.
16. Маклаков А. Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях / А. Г. Маклаков // Психологический журнал. — 2001. — № 1. — С. 16–24.
17. Котова Е. В. Особенности родительского отношения к соматически больным детям старшего дошкольного возраста (на примере часто болеющих детей и детей с нарушениями опорно-двигательного аппарата) : автореф. дис. … канд. психол. наук / Е. В. Котова. — Крас
18. Крюкова Т. Л. Опросник способов совладания (адаптация методики WCQ) / Т. Л. Крюкова, Е. В. Куфтяк // Журнал практического психолога. — 2007. — № 3. — С. 93–112.
19. Григорьева В. Н. Особенности эмоционально-когнитивной оценки ощущений у больных с неврологическими заболеваниями / В. Н. Григорьева, А. Ш. Тхостов // Журнал неврологии и психиатрии. — 2009. — № 3. — С. 15–22.

Other articles