Published Date: 01.01.2023

Blended Learning in a Modern Russian School: what Happens with Students’ Motivation for Learning?

Annotation

The article presents some results of research aimed at studying transformations in the design component of teacher’s professional activity within the framework of flipped classroom and station rotation models of blended learning as well as correlating the identified transformations with students’ learning motivation. This paper focuses on the key changes in the educational process caused by the use of the indicated blended learning models and students’ attitude toward them. The author has found a positive effect on students’ learning motivation within flipped classroom and station rotation models.




Library

1. 12. Царегородцева, С. В России начали использовать технологию смешанного обучения [Электронный ресурс] / С. Царегородцева // Учит. газета. — Режим доступа: <a href="http://www.ug.ru/article/626" target="_blank">http://www.ug.ru/article/626</a> (дата обращения: 10.12.2017).
2. Czaregorodceva, S. V Rossii nachali ispol`zovat` texnologiyu smeshannogo obucheniya [E`lektronny`j resurs] / S. Czaregorodceva // Uchit. gazeta. — Rezhim dostupa: <a href="http://" target="_blank">http://</a> www.ug.ru/article/626 (data obrashheniya: 10.12.2017).
3. 13. Чернобай, Е. В. Профессиональное развитие учителей в Российской Федерации и Республике Казахстан : По результатам исследования TALIS-2018 / Е. В. Чернобай, Д. Н. Ташибаева // Вопр. образования. — 2020. — № 4. — С. 141–164.
4. Chernobaj, E. V. Professional`noe razvitie uchitelej v Rossijskoj Federacii i Respublike Kazaxstan : Po rezul`tatam issledovaniya TALIS-2018 / E. V. Chernobaj, D. N. Tashibaeva // Vopr. obrazovaniya. — 2020. — № 4. — S. 141–164.
5. 14.Школьный барометр. COVID-19: ситуация с учением и обучением в российских школах / Н. В. Исаева [и др.] // Аналит. бюл. НИУ ВШЭ об экономических и социальных последствиях коронавируса в России и в мире. — 2020. — № 6. — С. 92–109.
6. Shkol`ny`j barometr. COVID-19: situaciya s ucheniem i obucheniem v rossijskix shkolax / N. V. Isaeva [i dr.] // Analit. byul. NIU VShE` ob e`konomicheskix i social`ny`x posledstviyax koronavirusa v Rossii i v mire. — 2020. — № 6. — S. 92–109.
7. 15. Abylkassymova, A. E. A retrospective analysis of the reforms of the content of general secondary education: how they contribute to the consolidation of public consciousness / A. E. Abylkassymova, M. V. Ryzhakov, S. E. Shishov // Modern J. of Language
8. 16. Černá, M. Johann Amos Comenius and his legacy at the information age / M. Černá // Blended Learning : Educational Innovation for Personalized Learning. — Cham, 2019. — P. 46–56.
9. 17. Danielson, C. The framework for teaching evaluation instrument / C. Danielson. — Princeton : The Danielson Group, 2011.
10. 18. Effectiveness of Blended Learning Model Based on Problem-Based Learning in Islamic Studies Course / S. Tambak [et al.] // International J. of Instruction. — 2022. — Vol. 15, № 2. — P. 775–792.
11. 19. Effects of blended instructional models on math performance / B. A. Bottge [et al.] // Exceptional Children. — 2014. — Vol. 80, № 4. — P. 423–437.
12. 20. Effects of blended learning pedagogical practices on students’ motivation and autonomy for the teaching of short stories in upper secondary English / K. T. Wong [et al.] // Interactive Learning Environments. — 2020. — Vol. 28, № 4. — P. 512–525.
13. 21. Fazal, M. Blended learning in middle school math : The question of effectiveness / M. Fazal, M. Bryant // J. of Online Learning Research. — 2019. — Vol. 5, № 1. — P. 49–64.
14. 22. Hein, J. O. A Comparison of a Blended Learning Environment and a Traditional Learning Environment. Are Student Achievement and Student Interest Affected? / J.O. Hein. — Delaware : Wilmington University, 2014.
15. 23. Mackey, K. Proof Points : Blended learning success in school districts. District of Columbia public schools, Washington, DC. [Electronic resource] / K. Mackey // Christensen institute. — Mode of access: <a href="https://www.christenseninstitute.org/wp-content/" target="_blank">https://www.christenseninstitute.org/wp-content/</a>
16. 24. Online education platforms scale college STEM instruction with equivalent learning outcomes at lower cost / I. Chirikov [et al.] // Science Advances. — 2020. — Vol. 6, № 15. — P. 5324. — doi: 10.1126/sciadv.aay5324
17. 25. Sarala, A. Effectiveness of blended learning strategies on learning biological concepts at higher secondary level / A. Sarala, J. E. Merlin // Psycho-technological approaches in heutagogy. — Chennai, 2022. — P. 128–131.
18. 26. Sobirova, S. U. Advantages and Disadvantages of Traditional and Non-Traditional Lessons, Goals, Objectives and Types / S. U. Sobirova, R. Karimova // European J. of Innovation in Nonformal Education. — 2021. — Vol. 1, № 2. — P. 233–236.
19. 27. Staker, H. Classifying K-12 blended learning [Electronic resource] / H. Staker, M.B. Horn // Innosight Institute. — 2012. — Mode of access: <a href="https://www.christenseninstitute." target="_blank">https://www.christenseninstitute.</a> org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf (date of
20. 28. Veres, J. W. Blended learning : A case study on teacher effectiveness / J. W. Veres. — Phoenix. Grand Canyon University, 2013. — Mode of access: <a href="https://www.proquest.com/op" target="_blank">https://www.proquest.com/op</a> enview/034d69b4cf520e5e0ce0dd696db640e1/1?cbl=18750&pq-origsite=gscholar (date
21. 1. Андреева, Н. В. Шаг школы в смешанное обучение / Н. В. Андреева, Л. В. Рождественская, Б. Б. Ярмахов. — М. : Буки Веди, 2016. — 280 с.
22. Andreeva, N. V. Shag shkoly` v smeshannoe obuchenie / N. V. Andreeva, L. V. Rozhdestvenskaya, B. B. Yarmaxov. — M. : Buki Vedi, 2016. — 280 s.
23. 2. Брижан, М. А. Государственная политика в сфере общего образования [Электронный ресурс] / М. А. Брижан // Концепт. — 2018. — № VI. — С. 59–64. — Режим доступа: <a href="http://e-koncept.ru/2018/186009.htm" target="_blank">http://e-koncept.ru/2018/186009.htm</a> (дата обращения: 19.05.2021).
24. Brizhan, M. A. Gosudarstvennaya politika v sfere obshhego obrazovaniya [E`lektronny`j resurs] / M. A. Brizhan // Koncept. — 2018. — № VI. — S. 59–64. — Rezhim dostupa: <a href="http://" target="_blank">http://</a> e-koncept.ru/2018/186009.htm (data obrashheniya: 19.05.2021).
25. 3. Гордеева, Т. О. Мотивация достижения: теории, исследования, проблемы / Т. О. Гордеева // Современная психология мотивации / под ред. Д. А. Леонтьева. — М., 2002. — С. 47–102.
26. Gordeeva, T. O. Motivaciya dostizheniya: teorii, issledovaniya, problemy` / T. O. Gordeeva// Sovremennaya psixologiya motivacii / pod red. D. A. Leont`eva. — M., 2002. — S. 47–102.
27. 4. Давлатова, М. А. Смешанное обучение в российской школе: как меняется проектирование образовательного процесса / М. А. Давлатова // Педагогика и психология образования. — 2022. — № 3. — С. 34–54.
28. Davlatova, M. A. Smeshannoe obuchenie v rossijskoj shkole: kak menyaetsya proektirovanie obrazovatel`nogo processa / M. A. Davlatova // Pedagogika i psixologiya obrazovaniya. — 2022. — № 3. — S. 34–54.
29. 5. Карпов, А. О. Институализация классно-урочного образования / А. О. Карпов // Педагогика. — 2022. — Т. 86, № 2. — С. 5–17.
30. Karpov, A. O. Institualizaciya klassno-urochnogo obrazovaniya / A. O. Karpov // Pedagogika. — 2022. — T. 86, № 2. — S. 5–17.
31. 6. Каспржак, А. Г. Кадровая политика общего образования города Москвы в условиях реформирования: первые результаты / А. Г. Каспржак, А. А. Кобцева, М. С. Бриткевич // Наука и школа. — 2019. — № 1. — С. 94–106.
32. Kasprzhak, A. G. Kadrovaya politika obshhego obrazovaniya goroda Moskvy` v usloviyax reformirovaniya: pervy`e rezul`taty` / A. G. Kasprzhak, A. A. Kobceva, M. S. Britkevich // Nauka i shkola. — 2019. — № 1. — S. 94–106.
33. 7. Коджаспирова, Г. М. Педагогический словарь [Электронный ресурс] / Г. М. Коджаспирова, А. Ю. Коджаспиров // Словари и энциклопедии на Академике. — 2005. — Режим доступа: <a href="http://surl.li/vjnw" target="_blank">http://surl.li/vjnw</a> (дата обращения: 19.05.2021).
34. Kodzhaspirova, G. M. Pedagogicheskij slovar` [E`lektronny`j resurs] / G. M. Kodzhaspirova, A. Yu. Kodzhaspirov // Slovari i e`nciklopedii na Akademike. — 2005. — Rezhim dostupa: <a href="http://surl.li/vjnw" target="_blank">http://surl.li/vjnw</a> (data obrashheniya: 19.05.2021).
35. 8. Леонидова, Г. Учитель и образовательная реформа: взгляд из региона / Г. Леонидова, М. Головчин, Т. Соловьева. — Вологда : ФГБУН ВолНЦ РАН, 2018. — 177 с.
36. Leonidova, G. Uchitel` i obrazovatel`naya reforma: vzglyad iz regiona / G. Leonidova, M. Golovchin, T. Solov`eva. — Vologda: FGBUN VolNCz RAN, 2018. — 177 s.
37. 9. Петракова, А. В. Особенности психологического стресса у учителей в условиях дистанционного преподавания во время пандемии COVID-19 / А. В. Петракова, Т. Н. Канонир, А. А. Куликова // Вопр. образования. — 2021. — № 1. — С. 93–114.
38. Petrakova, A. V. Osobennosti psixologicheskogo stressa u uchitelej v usloviyax distancionnogo prepodavaniya vo vremya pandemii COVID-19 / A. V. Petrakova, T. N. Kanonir, A. A. Kulikova // Vopr. obrazovaniya. — 2021. — № 1. — S. 93–114.
39. 10. Петрова, Н. В. Социальный конструктивизм как теоретическая основа технологии обучения созданию электронных курсов по иностранному языку [Электронный ресурс] / Н. В. Петрова, А. В. Свердлова // Мир науки. Педагогика и психология. — 2017. — Т. 5, № 3. —
40. Petrova, N. V. Social`ny`j konstruktivizm kak teoreticheskaya osnova texnologii obucheniya sozdaniyu e`lektronny`x kursov po inostrannomu yazy`ku [E`lektronny`j resurs] / N. V. Petrova, A. V. Sverdlova // Mir nauki. Pedagogika i psixologiya. — 2017. — T.
41. 11. Розин, В. М. Цифровизация в образовании (по следам исследования «Трудности и перспективы цифровой трансформации образования») / В. М. Розин // Мир психологии. — 2021. — № 1–2. — С. 104–115.
42. Rozin, V. M. Cifrovizaciya v obrazovanii (po sledam issledovaniya «Trudnosti i perspektivy` cifrovoj transformacii obrazovaniya») / V. M. Rozin // Mir psixologii. — 2021. — № 1–2. — S. 104–115.

Other articles