Published Date: 01.01.2023

Strengths of the teachers personality as a predictor of well-being at different levels of teaching

Annotation

The article compares the strengths of the personality depending on the levels of teaching, and its purpose is the theoretical and empirical consideration of the representation of the various strengths of the personality among teachers of certain levels of education. The study involved teachers from 4 federal districts of the Russian Federation. The sample of respondents was 7 946 teachers. The teaching levels were divided into primary and basic, within the groups, subgroups of prosperous and disadvantaged were identified. Significant differences in the severity of the strengths of the personality of teachers at different levels of teaching were revealed. The possibility of using a “predictive model of psychological well-being in professional activity” was confirmed.




Library

1. 10. Ставцев, А. А. Образование XXI века: задачи, вызовы, маршруты [Электронный ресурс] / А. А. Ставцев // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. — 2021. — № 4. — С. 613–620. — Режим доступа: <a href="https://www.elibrary.ru/" target="_blank">https://www.elibrary.ru/</a> item.asp?id=4
2. Stavcev, A. A. Obrazovanie XXI veka: zadachi, vy`zovy`, marshruty` [E`lektronny`j resurs] / A. A. Stavcev // Gercenovskie chteniya: psixologicheskie issledovaniya v obrazovanii. — 2021. — № 4. — S. 613–620. — Rezhim dostupa: <a href="https://www.elibrary.ru/item." target="_blank">https://www.elibrary.ru/item.</a>
3. 11. Ставцев, А. А. Сильные стороны личности российских педагогов в модели VIA: апробация русскоязычной версии опросника «24 сильные стороны личности» (VIA-IS120) / А. А. Ставцев, А. А. Реан, Р. Г. Кузьмин // Интеграция образования. — 2021. — Т. 25, № 4. —
4. Stavcev, A. A. Sil`ny`e storony` lichnosti rossijskix pedagogov v modeli VIA: aprobaciya russkoyazy`chnoj versii oprosnika «24 sil`ny`e storony` lichnosti» (VIA-IS120) / A.A. Stavcev, A. A. Rean, R. G. Kuz`min // Integraciya obrazovaniya. — 2021. — T. 25,
5. 12. Шварцер, Р. Русская версия шкалы общей самоэффективности Р. Шварцера и М. Ерусалема / Р. Шварцер, М. Ерусалем, В. Ромек // Иностр. психология. — 1996. — № 7. — C. 71–76.
6. Shvarcer, R. Russkaya versiya shkaly` obshhej samoe`ffektivnosti R. Shvarcera i M. Erusalema / R. Shvarcer, M. Erusalem, V. Romek // Inostr. psixologiya. — 1996. — № 7. — S. 71–76.
7. 13. Abasimi, E. Character strengths and life satisfaction of teachers in Ghana / E. Abasimi, G. Xiaosong // Humanities and Social Sciences Letters. — 2016. — Vol. 4, № 1. — P. 22–35.
8. 14. Bachik, M. A. K. VIA Character Strengths among US College Students and Their Associations with Happiness, Well-Being, Resiliency, Academic Success and Psychopathology / M. A. K. Bachik, G. Carey, W. E. Craighead // The Journal of Positive Psychology.
9. 15. Character Strengths in the United Kingdom : The VIA Inventory of Strengths / P.A.Linley [et al.] // Personality and Individual Differences. — 2007. — Vol. 43, № 2. — P. 341–351.
10. 16. Csikszentmihalyi, M. The contribution of flow to positive psychology / M. Csikszentmihalyi // The science of optimism and hope : Research essays in honor of Martin E. P. Seligman / ed. by J. E. Gillham. — Philadelphia, 2000. — P. 387–395.
11. 17. Gardner, H. E. Frames of mind : The theory of multiple intelligences / H.E.Gardner.— Cambridge : Basic books, 2011. — 528 p.
12. 18. Gradišek, P. Character strengths and life satisfaction of Slovenian in-service and preservice teachers / P. Gradišek // Center for Educational Policy Studies Journal. — 2012. — Vol. 2, № 3. — P. 167–180.
13. 19. Jacob, J. K. Influence of personality traits and virtues of character strengths on teacher effectiveness [Electronic resource] / Jessy K. Jacob, Smitha Baboo // Background of the study. — 2019. — Vol. 17, № 3. — Mode of access: <a href="https://www.sxcejournal" target="_blank">https://www.sxcejournal</a>
14. 20. Keyes, C. The Mental Health Continuum : From Languishing to Flourishing / C. Keyes // J. of Health and Social Research. — 2002. — Vol. 43, № 2. — P. 207–222.
15. 21. Peterson, K. Character Strengths and Virtues : A Handbook and Classification / K. Peterson, M. Seligman. — N. Y. : American Psychological Association : Oxford University Press, 2004. — 800 p.
16. 22. Seligman, M. E. P. Flourish : A visionary new understanding of happiness and wellbeing / M. E. P. Seligman. — N. Y. : Simon and Schuster, 2012. — 368 p.
17. 23. Seligman, M. E. P. Positive psychology : An introduction / M. E. P. Seligman, M. Csikszentmihalyi // Flow and the foundations of positive psychology. — Dordrecht, 2014. — P. 279–298.
18. 24. Sezgin, F. Humility and forgiveness as predictors of teacher self-efficacy / F. Sezgin, O. Erdogan // Educational Research and Reviews. — 2018. — Vol. 13, № 4. — P. 120–128.
19. 1. Арутюнова, К. Р. Мораль и субъективный опыт / К. Р. Арутюнова, Ю. И. Александров. — М. : Ин-т психологии РАН, 2019. — 188 с.
20. Arutyunova, K. R. Moral` i sub``ektivny`j opy`t / K. R. Arutyunova, Yu.I.Aleksandrov.— M. : In-t psixologii RAN, 2019. — 188 s.
21. 2. Водопьянова, Н. Е. Синдром выгорания. Диагностика и профилактика : практ. пособие / Н. Е. Водопьянова, Е. С. Старченкова. — М. : Юрайт, 2019. — 299 с.
22. Vodop`yanova, N. E. Sindrom vy`goraniya. Diagnostika i profilaktika : prakt. posobie / N. E. Vodop`yanova, E. S. Starchenkova. — M. : Yurajt, 2019. — 299 s.
23. 3. Левит, Л. З. Личностно-ориентированная концепция счастья: новая системная парадигма / Л. З. Левит // Пед. образование в России. — 2013. — № 1. — С. 102–111.
24. Levit, L. Z. Lichnostno-orientirovannaya koncepciya schast`ya: novaya sistemnaya paradigma / L. Z. Levit // Ped. obrazovanie v Rossii. — 2013. — № 1. — S. 102–111.
25. 4. Общая психодиагностика / под ред. А. А. Бодалева, В. В. Столина. — М. : Изд-во Моск. ун-та, 1987. — 304 с.
26. Obshhaya psixodiagnostika / pod red. A. A. Bodaleva, V. V. Stolina. — M. : Izd-vo Mosk. un-ta, 1987. — 304 s.
27. 5. Осин, Е. Н. Краткие русскоязычные шкалы диагностики субъективного благополучия: психометрические характеристики и сравнительный анализ / Е. Н. Осин, Д. А. Леонтьев // Мониторинг общественного мнения: экономические и социальные перемены. — 2020. — № 1.
28. Osin, E. N. Kratkie russkoyazy`chny`e shkaly` diagnostiki sub``ektivnogo blagopoluchiya: psixometricheskie xarakteristiki i sravnitel`ny`j analiz / E. N. Osin, D. A. Leont`ev // Monitoring obshhestvennogo mneniya: e`konomicheskie i social`ny`e peremeny` .
29. 6. Реан, А. А. Позитивная психология как инструмент модерации процесса социализации школьников / А. А. Реан, А. А. Ставцев, А. В. Егорова // Сибир. психол. журн. — 2021. — № 82. — С. 191–207.
30. Rean, A. A. Pozitivnaya psixologiya kak instrument moderacii processa socializacii shkol`nikov / A. A. Rean, A. A. Stavcev, A. V. Egorova // Sibir. psixol. zhurn. — 2021. — № 82. — S. 191–207.
31. 7. Реан, А. А. Сильные стороны личности в модели VIA как предиктор личностного благополучия педагога в профессиональной деятельности / А. А. Реан, А. А. Ставцев // Вестн. С.-Петерб. ун-та. Психология. — 2021. — Т. 11, № 4. — С. 371–388.
32. Rean, A. A. Sil`ny`e storony` lichnosti v modeli VIA kak prediktor lichnostnogo blagopoluchiya pedagoga v professional`noj deyatel`nosti / A. A. Rean, A. A. Stavcev // Vestn. S.-Peterb. un-ta. Psixologiya. — 2021. — T. 11, № 4. — S. 371–388.
33. 8. Реан, А. А. Психология адаптации личности. Анализ. Теория. Практика : монография / A. A. Реан, А. Р. Кудашев, A. А. Баранов. — М. : МПГУ, 2022. — 524 с.
34. Rean, A. A. Psixologiya adaptacii lichnosti. Analiz. Teoriya. Praktika : monografiya / A. A. Rean, A. R. Kudashev, A. A. Baranov. — M. : MPGU, 2022. — 524 s.
35. 9. Реан, А. А. Сильные стороны личности в модели VIA как медиатор психологического благополучия в профессиональной деятельности / А. А. Реан, А. А. Ставцев, Р. Г. Кузьмин // Нац. психол. журн. — 2022. — № 2. — С. 25–34.
36. Rean, A. A. Sil`ny`e storony` lichnosti v modeli VIA kak mediator psixologicheskogo blagopoluchiya v professional`noj deyatel`nosti / A. A. Rean, A. A. Stavcev, R. G. Kuz`min // Nacz. psixol. zhurn. — 2022. — № 2. — S. 25–34.

Other articles