Published Date: 01.10.2022
Formation of Language Analysis Skills in Children with Writing Disorders
Annotation
The article is devoted to the experimental study of the formation of language analysis skills in modern children with varying degrees of severity of writing disorders. 98 subjects studied the skill of text and sentence analysis, syllabic and phonemic (sound) analysis for 3 years. In parallel, during the period of study in the first and second grade, children’s writing skills were studied. In the future, the formation of all types of analysis in children with varying degrees of severity of writing disorders in all periods of study was analyzed. The article may be of interest not only to speech pathologists, primarily speech therapists, but also to preschool teachers and primary school teachers.
Keywords
Type | Article |
Information | INNOVATION IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL STUDIES № 04/2022 |
Pages | 57-64 |
UDK | 376 |
DOI | 10.51944/20722516_2022_4_57 |
Library
1. 1. Ахутина Т. В. Диагностика речевых нарушений школьников : практ. пособие / Т. В. Ахутина, Т. А. Фотекова. — 3-е изд., испр. и доп. — М. : Юрайт, 2018. — 157 с.
2. 2. Ефименкова Л. Н. Коррекция устной и письменной речи учащихся начальных классов / Л. Н. Ефименкова. — М. : Владос, 2003. — 335 с.
3. 3. Иншакова О. Б. Мультидисциплинарный анализ становления фонематического навыка письма у младших школьников : монография / О. Б. Иншакова. — М. : В. Секачев, 2013. — 282 с.
4. 4. Каше Г. А. Обучение произношению и подготовка к обучению грамоте детей с нарушениями речи / Г. А. Каше // Школа для детей с тяжелыми нарушениями речи / под ред. Р. Е. Левиной. — М.: АПН РСФСР, 1961. — С. 20–58.
5. 5. Корнев А. Н. Нарушения чтения и письма у детей / А. Н. Корнев. — СПб. : Речь, 2003. — 286 с.
6. 6. Лалаева Р. И. Нарушения письменной речи / Р. И. Лалаева // Логопедия : учеб. для студентов дефектол. фак. педвузов / под ред. Л. С. Волковой, С. Н. Шаховской. — М. : Владос, 1999. — С. 439–486.
7. 7. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / под общ. ред. Т. В. Ахутиной, О. Б. Иншаковой. — М. : В. Секачев, 2017. — 132 с.
8. 8. Обнизова Т. Ю. Овладение навыком письма учащимися с прогредиентной динамикой дисграфии : дис. … канд. пед. наук / Т. Ю. Обнизова. — М., 2012. — 173 с.
9. 9. Цейтлин С. Н. Язык и ребенок. Лингвистика детской речи / С. Н. Цейтлин. — М. : Владос, 2000. — 206 с.
10. 10. Эльконин Д. Б. Как учить детей читать / Д. Б. Эльконин. — М. : Знание, 1976. — 64 с.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal