Published Date: 01.10.2022

Difficulties in Memorizing Auditory Information and Their Overcoming for Children with Reading Disabilities

Annotation

The article presents research results of auditory and verbal memory of second grade schoolchildren with reading disabilities. At risk school children for dyslexia have specific peculiarities of memorizing verbal information revealed during the experimental observation. The established correlation of these peculiarities with the technical characteristic and semantic aspect of reading demonstrated the need to develop a methodology aimed at the formation, development and improvement of auditory and verbal memory. The developed direction allows to form, develop and improve auditory and verbal memory relevant both for schoolchildren experiencing difficulties while learning and preschoolers with speech disorders related to a risk group for reading disabilities.




Library

1. 28. Varvara P. Executive functions in developmental dyslexia [Electronic resource] / P. Varvara, C. Varuzza, A. C. P. Sorrentino et al. // Front. Hum. Neurosci. — 07 March 2014. — Access mode: <a href="https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00120" target="_blank">https://doi.org/10.3389/fnhum.2014.00120</a> (date of application:
2. 27. Paulesu E. Anatomical Modularity of Verbal Working Memory? Functional Anatomical Evidence from a Famous Patient with Short-Term Memory Deficits [Electronic resource] / E. Paulesu, T. Shallice, L. Danelli // Front. Hum. Neurosci. — 17 May 2017. — Acces
3. 26. Grigol C. L. Expressive Aphasia: Reporting a Phonological Retrieval Hypothesis for Auditory Verbal Memory Deficits / C. L. Grigol, M. A. Bauer, L. Brandão // Journal of Neurology & Stroke. — 2017. — Vol. 7. — P. 1–4.
4. 25. Georgiou G. K. Are Auditory and Visual Processing Deficits Related to Developmental Dyslexia? / G. K. Georgiou, T. C. Papadopoulos, E. Zarouna, R. Parrila // Dyslexia. — 2012. — Vol. 18 (2). — P. 110–129.
5. 24. Cotelli M. Defective auditory-verbal short-term memory and developmental dyslexia: A case study / M. Cotelli, J. Abutalebi, G. Vallar, S. F. Cappa // Brain and Language. — 1999. — Vol. 69 (3). — P. 472–475.
6. 23. Brewer C. C. Heritability of non-speech auditory processing skills / C. C. Brewer, C. K. Zalewski, K. A. King et al. // European Journal of Human Genetics. — 2016. — Vol. 24 (8). — P. 1137–1144.
7. 22. Berninger V. W. Modeling phonological core deficits within a working memory architecture in children and adults with developmental dyslexia / V. W. Berninger, R. D. Abbott, J. Thomson et al. // Scientific Studies of Reading. — 2006. — Vol. 10. — P. 16
8. 21. Плахова Т. Н. Особенности дошкольного читательского опыта детей с дислексией / Т. Н. Плахова // Вестник Костромского государственного университета им. Н. А. Некрасова. — 2009. — Т. 15, № 2. — С. 325–329.
9. 20. Платонова М. С. Нейропсихологический анализ слухоречевой памяти дошкольников, воспитывающихся матерями с разным уровнем образования [Электронный ресурс] / М. С. Платонова // Молодой ученый. — 2015. — № 1. — С. 370–372. — Режим доступа: <a href="https://" target="_blank">https://</a> moluch
10. 19. Петрикова Е. Ю. Исследование слухоречевой памяти у дошкольников с общим недоразвитием речи / Е. Ю. Петрикова, Н. С. Бабиева, А. А. Медведева // Сб. науч. ст. по матер. Междунар. науч.-практ. конф. «Тенденции инновационного развития науки и практики» (
11. 18. Огородникова Е. А. Разработка и применение инструментальных методик развития слухоречевого восприятия в коррекционном и образовательном процессе / Е. А. Огородникова, С. П. Пак, Э. И. Столярова и др. / Матер. Шестой междунар. конф. по когнитивной наук
12. 17. Нейропсихологическая диагностика, обследование письма и чтения младших школьников / под общ. ред. Т. В. Ахутиной, О. Б. Иншаковой. — 2-е изд., испр. и доп. — М. : В. Секачев, 2016. — 132 с.
13. 16. Масалович Ю. М. Особенности слухоречевой памяти у детей при эффективных и неэффективных типах прогностической деятельности [Электронный ресурс] / Ю. М. Масалович // Научный аспект. Гуманитарные науки. — 2014. — № 3. — Режим доступа: <a href="http://" target="_blank">http://</a> na-jurnal.
14. 15. Майорова Ю. А. Комплексная методика формирования молчаливого чтения у школьников с дислексией, обучающихся на начальной ступени общего образования / Ю. А. Майорова // Вестник МГОУ. Серия: Педагогика. — 2015. — № 2. — С. 79–86.
15. 14. Майорова А. С. Особенности обучения фонетике английского языка детям с дисграфией и дислексией [Электронный ресурс] / А. С. Майорова, Ю. Н. Синицина // Перспективы науки и образования. — 2018. — № 3 (33) — С. 322–326. — Режим доступа. <a href="http://pnojourna" target="_blank">http://pnojourna</a>
16. 13. Левченко И. Ю. Дети с общим недоразвитием речи : Развитие памяти / И. Ю. Левченко, Т. И. Дубровина. — М. : Национальный книжный центр, 2016. — 144 с.
17. 12. Лалаева Р. И. Коррекция общего недоразвития речи у дошкольников (формирование лексики и грамматического строя) / Р. И. Лалаева, Н. В. Серебрякова. — СПб., 1999. — 160 с.
18. 11. Киселева В. С. «Смешная» дислексия и ее взаимосвязь с особенностями развития кратковременной зрительной памяти и устной речи / В. С. Киселева // Сибирский педагогический журнал. — 2010. — № 4. — С. 255–266.
19. 10. Иншакова О. Б. Нарушения чтения «про себя», как один из показателей дислексии у младших школьников общеобразовательной школы / О. Б. Иншакова, Ю. А. Майорова // Европейский журнал социальных наук. — Рига — Москва, 2012. — Вып. 4 (20). — С. 63–74.
20. 9. Иванова А. С. Исследование слухоречевой и зрительной памяти у детей с общим недоразвитием речи III уровня / А. С. Иванова, Е. П. Андреева // Молодой ученый. — 2016. — № 21. — С. 819–822.
21. 8. Григоренко Е. Л. Чтение о чтении / Е. Л. Григоренко, Дж. Дж. Эллиотт. — Воронеж : АИСТ, 2012. — 416 с.
22. 7. Гончарова Е. Л. Ранние этапы читательского развития: к теории вопроса / Е. Л. Гончарова // Дефектология. — 2007. — № 1. — С. 4–11.
23. 6. Величенкова О. А. Формирование навыка чтения у детей с предрасположенностью к дислексии в условиях современного начального образования / О. А. Величенкова // Педагогический журнал. — 2016. — № 1. — С. 87–101.
24. 5. Величенкова О. А. Нарушение понимания прочитанного у детей с предрасположенностью к дислексии: роль мнестических трудностей / О. А. Величенкова // Психология и педагогика: методика и проблемы практического применения. — 2016. — № 49 (1). — С. 29–34.
25. 4. Бурачевская О. В. Сочетание традиционных и инновационных приемов и методов в коррекционно-развивающей работе по формированию предложно-падежных конструкций [Электронный ресурс] / О. В. Бурачевская, Т. В. Бурачевская // Вопросы дошкольной педагогики. —
26. 3. Бугиотопулу В. Психолого-педагогический анализ слухоречевой и зрительной памяти у детей с дисграфией : дис. ... канд. пед. наук / В. Бугиотопулу. — М., 2002. — 129 с.
27. 2. Ахутина Т. В. Диагностика речевых нарушений школьников / Т. В. Ахутина, Т. А. Фотекова. — 3-е изд., испр. и доп. — М. : Юрайт, 2019. — 157 с. — (Серия: Образовательный процесс).
28. 1. Актуальные проблемы нейропсихологии детского возраста : учеб. пособие / под ред. Л. С. Цветковой. — 2-е изд., испр. — М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2006. — 296 с.

Other articles