Published Date: 01.04.2023

Psychological and Pedagogical Support of Preschool Bilingual Children

Annotation

The subject of the study is to find a solution to the dilemma of comprehensive mental and mental development of bilingual children at the stage of their personal formation. The aim of the work is to substantiate a theoretical and methodological approach to the support of bilingual children in a preschool educational organization, considering age-related development features using the sensory integration method. The publication discusses theoretical issues of bilingualism, age-related futures of the development of a bilingual child, and suggests methods of working with bilingual children using sensory integration and provides an example of such work. The article presents a general scientific systematic approach to the psychological and pedagogical support of bilingual children study, its stages and developmental work on each of them.




Library

1. 20. Wang Y. Bilingualism of Children in Immigrant families. Advances in Social Science, Education and Humanities Research / Y. Wang // Proceedings of the 2021 4th International Conference on Humanities Education and Social Sciences, 2021. — Vol. 615. — P.
2. 19. Fakiroğlu G. Reflections of Bilingualism on the News Headlines / G. Fakiroğlu, A. Topraksoy // International Journal of Education and Literacy Studies. — 2023. — No. 11. — P. 120–130. — <a href="http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.1p.120" target="_blank">http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijels.v.11n.1p.120</a>
3. 18. Early intervention of language and behavior in monolingual and bilingual preschoolers with Developmental Language Disorders / L . Verbeek, C. Vissers, T. Kleemans et al. // Early Childhood Research Quarterly. — 2023. — No. 64. — P. 106–118. — DOI: htt
4. 17. Clark-Whitney E. Executive Function and Narrative Language Abilities in Emergent Bilingual Preschoolers: An Exploratory Study / E. Clark-Whitney, G. Melzi // Language Speech and Hearing Services in Schools. — 2023. — No. 17. — P. 1–16. — <a href="https://" target="_blank">https://</a> doi.
5. 16. Bar L. Early Numeracy and Literacy Skills Among Monolingual and Bilingual Kindergarten Children / L. Bar, S. Shaul // Front. Psychol. — 2021. — 12:732569. — DOI: 10.3389/fpsyg.2021.732569
6. 15. Altinkamis F. Language abilities in bilingual children: The effect of family background and language exposure on the development of Turkish and Dutch / F. Altinkamis, E. Simon // International Journal of Bilingualism. — 2020. — No. 24 (5–6). — P. 931–
7. Chirsheva G. N. Detskii bilingvizm: odnovremennoe usvoenie dvukh yazykov / G. N. Chirsheva. — Sankt-Peterburg : Zlatoust, 2012. — 488 s.
8. 13. Хаскельберг М. Г. Билингвизм / М. Г. Хаскельберг. — Москва : АСТ, 2006. — 65 с. Khaskel’berg M. G. Bilingvizm / M. G. Khaskel’berg. — Moskva : AST, 2006. — 65 s. 14. Чиршева Г. Н. Детский билингвизм: одновременное усвоение двух языков / Г. Н. Чиршева.
9. Semenovich A. V. Neiropsikhologicheskaya korrektsiya v detskom vozraste. Metod zameshchayushchego ontogeneza : ucheb. posobie / A. V. Semenovich. — 8-e izd. — Moskva : Genezis, 2015. — 474 s.
10. 12. Семенович А. В. Нейропсихологическая коррекция в детском возрасте. Метод замещающего онтогенеза : учеб. пособие / А. В. Семенович. — 8-е изд. — Москва : Генезис, 2015. — 474 с.
11. Protasova E. Yu. Mnogoyazychie v detskom vozraste / E. Yu. Protasova, N. M. Rodina. — Sankt-Peterburg: Zlatoust, 2005. — 274 s.
12. 11. Протасова Е. Ю. Многоязычие в детском возрасте / Е. Ю. Протасова, Н. М. Родина. — Санкт-Петербург : Златоуст, 2005. — 274 с.
13. Kravchenko A. V. Otkryvaya yazyk zanovo: Ot nerealistichnoi lingvistiki k real’noi nauke o yazyke. Ot strukturalizma i kognitivizma — k ekologicheskomu realizmu / A. V. Kravchenko. — Moskva : Lenand, 2021. — 432 s.
14. 10. Кравченко А. В. Открывая язык заново: От нереалистичной лингвистики к реальной науке о языке. От структурализма и когнитивизма — к экологическому реализму / А. В. Кравченко. — Москва : Ленанд, 2021. — 432 с.
15. Kipkhard E. I. Kak razvivaetsya vash rebenok? Tablitsy sensomotornogo razvitiya. Ot rozhdeniya do 4 let / E. I. Kipkhard. — Moskva : Terevinf, 2017. — 112 s.
16. 9. Кипхард Э. Й. Как развивается ваш ребенок? Таблицы сенсомоторного развития. От рождения до 4 лет / Э. Й. Кипхард. — Москва : Теревинф, 2017. — 112 с.
17. Grinspen S. Na ty s autizmom: ispol’zovanie metodiki Floortime dlya razvitiya otnoshenii, obshcheniya i myshleniya / S. Grinspen, S. Uider [per. s angl. A. A. Il’ina-Tomicha]. — 7-e izd. — Moskva : Terevinf, 2019. — 512 s.
18. 8. Гринспен С. На ты с аутизмом: использование методики Floortime для развития отношений, общения и мышления / С. Гринспен, С. Уидер [пер. с англ. А. А. Ильина-Томича]. — 7-е изд. — Москва : Теревинф, 2019. — 512 с.
19. Vygotskii L. S. K voprosu o mnogoyazychii v detskom vozraste // V kn. : Vygotskii L. S. Umstvennoe razvitie detei v protsesse obucheniya. — Moskva— Leningrad: GUPI, 1935. — S.53–72.
20. 7. Выготский Л. С. К вопросу о многоязычии в детском возрасте // В кн. : Выготский Л. С. Умственное развитие детей в процессе обучения. — Москва — Ленинград : ГУПИ, 1935. — С. 53–72.
21. V labirintakh mnogoyazychiya, ili Obrazovanie uspeshnogo rebenka / E. L. Kudryavtseva [i dr.]. — Moskva: Linka-Press, 2018. — 240 s.
22. 6. В лабиринтах многоязычия, или Образование успешного ребенка / Е. Л. Кудрявцева [и др.]. — Москва : Линка-Пресс, 2018. — 240 с.
23. Vereshchagin E. M. Psikhologicheskaya i metodicheskaya kharakteristika dvuyazychiya (bilingvizma) / E. M. Vereshchagin. — Moskva : Izd-vo Mosk. un-ta, 1969. — 159 s.
24. 5. Верещагин Е. М. Психологическая и методическая характеристика двуязычия (билингвизма) / Е. М. Верещагин. — Москва : Изд-во Моск. ун-та, 1969. — 159 с.
25. Vainraikh U. Yazykovye kontakty: sostoyanie i problemy issledovaniya / U. Vainraikh. — Kiev : Vishcha shkola, 1979. — 263 s.
26. 4. Вайнрайх У. Языковые контакты: состояние и проблемы исследования / У. Вайнрайх. — Киев : Вища школа, 1979. — 263 с.
27. Bochenkova M. Yu. Bilingvizm i bilingval’naya sreda kak sotsiokul’turnyi i psikhologopedagogicheskii fenomen [Elektronnyi resurs] / M. Yu. Bochenkova // Nauchno-metodicheskii elektronnyi zhurnal «Kontsept». — 2016. — T. 2. — S. 586–590. — URL: <a href="http://ekon" target="_blank">http://ekon</a>
28. 3. Боченкова М. Ю. Билингвизм и билингвальная среда как социокультурный и психолого-педагогический феномен [Электронный ресурс] / М. Ю. Боченкова // Научно-методический электронный журнал «Концепт». — 2016. — Т. 2. — С. 586–590. — URL: <a href="http://e-koncept.ru" target="_blank">http://e-koncept.ru</a>
29. Bogus M. B. Vliyanie bilingvizma na intellektual’noe razvitie lichnosti obuchaemykh [Elektronnyi resurs] / M. B. Bogus // Vestnik Adygeiskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 3, Pedagogika i psikhologiya. — Maikop : Izd-vo AGU, 2008. — Vyp. 7. — S. 4
30. 2. Богус М. Б. Влияние билингвизма на интеллектуальное развитие личности обучаемых [Электронный ресурс] / М. Б. Богус // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3, Педагогика и психология. — Майкоп : Изд-во АГУ, 2008. — Вып. 7. — С. 47–53
31. Aires E. Dzh. Rebenok i sensornaya integratsiya. Ponimanie skrytykh problem razvitiya / E. Dzh. Aires ; [per. s angl. Yulii Dare]. — 5-e izd. — Moskva : Terevinf, 2018. — 272 s.
32. 1. Айрес Э. Дж. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития / Э. Дж. Айрес ; [пер. с англ. Юлии Даре]. — 5-е изд. — Москва : Теревинф, 2018. — 272 с.

Other articles