Published Date: 01.04.2023

Psychological and Pedagogical Foundations of the Productivity of Subjects of Education in the Scientific and Professional Environment of the University

Annotation

The relevance is justified by the fact that the purpose of the study is to identify the level of productivity of subjects of education in the professional, educational and scientific environment of the university, the development and justification of the psychological and pedagogical foundations of productive activity of subjects of education has been achieved. The hypothesis is proved that the productive activity of the subjects of education will be effective if: the levels of productive interaction of the teacher with students are revealed, which represent the possibility of modeling the success of joint creative and self-creative activity on the basis of productivity in the educational environment. Sample: 3440 people, including 290 teachers of higher education and 3150 students of psychological and pedagogical, economic, information technology, service, technical, agricultural specialties, as well as specialties in physical culture and sports (18–60 years) for the period 2001–2022. Results: for all the studied indicators of interaction in the classroom, the average level of productivity was revealed. The exception are the two indicated indicators of productive interaction in the scientific environment of the university, developed at a low level of productivity. Therefore, the development of scientific schools in a professional environment is an important factor that ensures the productivity of interaction between subjects of education. Conclusions: Professional and educational indicators of teachers’ behavior culture and indicators of interaction of educational subjects in the classroom are developed and manifest themselves at an average level of productivity according to methods 1 and 2. According to method 3, it was found that two indicators of productive interaction in the scientific environment of the university are developed at a low level of productivity, and the remaining indicators are at an average level. Therefore, the development of scientific schools in a professional environment is an important factor that ensures the productivity of interaction between subjects of education.




Library

1. Sof’ina V. N. Akmeologicheskaya kontseptsiya razvitiya professional’noi kompetentnosti studentov v sisteme uchebno-nauchno-professional’noi integratsii : monografiya / V. N. Sof’ina. — Sankt-Peterburg : IPTs SZIU RANKhiGS, 2015.
2. 14. Софьина В. Н. Акмеологическая концепция развития профессиональной компетентности студентов в системе учебно-научно-профессиональной интеграции : монография / В. Н. Софьина. — Санкт-Петербург : ИПЦ СЗИУ РАНХиГС, 2015.
3. Selezneva N. A. Novoe kachestvo vysshego obrazovaniya v sovremennoi Rossii / N. A. Selezneva, A. I. Subetto. — Moskva : Issledovatel’skii tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 1995.
4. 13. Селезнева Н. А. Новое качество высшего образования в современной России / Н. А. Селезнева, А. И. Субетто. — Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1995.
5. Povyshenie produktivnosti deyatel’nosti prepodavatelya v uchebnom protsesse: metodicheskie rekomendatsii / N. V. Kuz’mina, M. M. Dukhovnaya, N. M. Zharinov, E. N. Zharinova. — Sankt-Peterburg : NU «Tsentr strategicheskikh issledovanii», 2019.
6. 12. Повышение продуктивности деятельности преподавателя в учебном процессе: методические рекомендации / Н. В. Кузьмина, М. М. Духовная, Н. М. Жаринов, Е. Н. Жаринова. — Санкт-Петербург : НУ «Центр стратегических исследований», 2019.
7. Pautova L. E. Akmeologiya kachestva professional’noi deyatel’nosti : ucheb. posobie / L. E. Pautova. — Kolomna : Moskovskii gosudarstvennyi oblastnoi sotsial’no-gumanitarnyi institut, 2016. — 184 s.
8. 11. Паутова Л. Е. Акмеология качества профессиональной деятельности : учеб. пособие / Л. Е. Паутова. — Коломна : Московский государственный областной социальногуманитарный институт, 2016. — 184 с.
9. Pautova L. E. Akmeologicheskie metody opredeleniya kachestva podgotovki spetsialistov v vysshei professional’noi shkole / L. E. Pautova. — Moskva : Issledovatel’skii tsentr problem kachestva podgotovki spetsialistov, 2006.
10. 10. Паутова Л. Е. Акмеологические методы определения качества подготовки специалистов в высшей профессиональной школе / Л. Е. Паутова. — Москва : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2006.
11. Manoilova M. A. Psikhologo-akmeologicheskie sostavlyayushchie professional’nogo masterstva uchitelya / M. A. Manoilova // Vestnik Pskovskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Seriya «Sotsial’no-gumanitarnye i psikhologo-pedagogicheskie nauki
12. 9. Манойлова М. А. Психолого-акмеологические составляющие профессионального мастерства учителя / М. А. Манойлова // Вестник Псковского государственного педагогического университета. Серия «Социально-гуманитарные и психолого-педагогические науки». — 2007.
13. Lukashenko M. A. Imidzh prepodavatelya vuza: mneniya i prioritety studentov / M. A. Lukashenko, A. A. Ozhgikhina // Vysshee obrazovanie v Rossii. — 2019. — T. 28, № 1. — S. 46–56. — DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-1-46-56
14. 8. Лукашенко М. А. Имидж преподавателя вуза: мнения и приоритеты студентов / М. А. Лукашенко, А. А. Ожгихина // Высшее образование в России. — 2019. — Т. 28, № 1. — С. 46–56. — DOI: 10.31992/0869-3617-2019-28-1-46-56
15. Kuz’mina N. V. Obrazovatel’nye sistemy i nauki, ikh izuchayushchie. Akmeologiya razvitiya 2021. Metodologicheskie i metodicheskie problemy. Vypusk tridtsat’ sed’moi / pod red. N. V. Kuz’minoi, E. N. Zharinovoi. — Sankt-Peterburg : NU «Tsentr strategichesk
16. 7. Кузьмина Н. В. Образовательные системы и науки, их изучающие. Акмеология развития 2021. Методологические и методические проблемы. Выпуск тридцать седьмой / под ред. Н. В. Кузьминой, Е. Н. Жариновой. — Санкт-Петербург : НУ «Центр стратегических исследов
17. Kuz’mina N. V. Kommunikativnaya kul’tura prepodavatelya vysshei shkoly v obrazovatel’noi akmeologii / N. V. Kuz’mina, E. N. Zharinova // Inklyuzivnoe obrazovanie: rezul’taty, opyt i perspektivy : materialy II Vseros. foruma s mezhdunarodnym uchastiem (Nal
18. 6. Кузьмина Н. В. Коммуникативная культура преподавателя высшей школы в образовательной акмеологии / Н. В. Кузьмина, Е. Н. Жаринова // Инклюзивное образование: результаты, опыт и перспективы : материалы II Всерос. форума с международным участием (Нальчик,
19. Kuz’mina N. V. Istoriya issledovanii pedagogicheskoi deyatel’nosti / N. V. Kuz’mina, E. N. Zharinova. — Sankt-Peterburg : NU «Tsentr strategicheskikh issledovanii», 2020.
20. 5. Кузьмина Н. В. История исследований педагогической деятельности / Н. В. Кузьмина, Е. Н. Жаринова. — Санкт-Петербург : НУ «Центр стратегических исследований», 2020.
21. Kuz’mina N. V. Akmeologicheskaya kontseptsiya razvitiya professional’noi kompetentnosti v vuze / N. V. Kuz’mina, V. N. Sof’ina. — Sankt-Peterburg : NU «Tsentr strategicheskikh issledovanii», 2012.
22. 4. Кузьмина Н. В. Акмеологическая концепция развития профессиональной компетентности в вузе / Н. В. Кузьмина, В. Н. Софьина. — Санкт-Петербург : НУ «Центр стратегических исследований», 2012.
23. Kuz’mina N. V. Akmeologicheskaya teoriya fundamental’nogo obrazovaniya (sozidaniya dukhovnykh produktov v svoistvakh sub”ektov obrazovaniya sredstvami uchebnykh distsiplin) / N. V. Kuz’mina. — Sankt-Peterburg : Izd-vo NU «Tsentr strategicheskikh issledova
24. 3. Кузьмина Н. В. Акмеологическая теория фундаментального образования (созидания духовных продуктов в свойствах субъектов образования средствами учебных дисциплин) / Н. В. Кузьмина. — Санкт-Петербург : Изд-во НУ «Центр стратегических исследований», 2012.
25. Dzhiga N. D. Akme-psikhologiya sozidaniya produktivnogo sub”ekta obrazovaniya: monografiya / N. D. Dzhiga. — Grodno : GrGU im. Ya. Kupaly, 2015. — 431 с.
26. 2. Джига Н. Д. Акме-психология созидания продуктивного субъекта образования: монография / Н. Д. Джига. — Гродно : ГрГУ им. Я. Купалы, 2015. — 431 с.
27. Akmeologicheskii podkhod k razvitiyu professional’noi kompetentnosti v proektnoi deyatel’nosti s ispol’zovaniem interaktivnykh tekhnologii / V. N. Sof’ina, M. P. Gabova, A. A. Belyaeva i dr. // Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S
28. 1. Акмеологический подход к развитию профессиональной компетентности в проектной деятельности с использованием интерактивных технологий / В. Н. Софьина, М. П. Габова, А. А. Беляева и др. // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пу

Other articles