Published Date: 01.04.2023

Development of Social Competence of Students in Extracurricular Activities in Social Studies

Annotation

The relevance of this article is due to the fact that modern society requires a personality open to communication, capable of quickly mastering skills and abilities of communicative behavior. Accordingly, one of the leading tasks of pedagogical activity is the development of social competence on all levels of the educational process. The topic for the subject of social science and the methods of its teaching is relevant, since the study of this subject should correspond to modern trends in digitalization and changes in the field of education of a different nature. At the same time, it can be noted that at the moment there is a problem of a lack of extracurricular activities programs in social studies aimed at developing the social competence of students that meet modern technologies, in which the integration of online and offline forms of extracurricular activities would be implemented and at the same time students were actively involved in the development of socially significant projects. In such circumstances, it is important to organize such training and select a tool for assessing the quality of this educational area. This article presents the results of a pedagogical experiment aimed at improving the social competence of students in extracurricular activities in social science. The results obtained can be used in the practice of teachers and for further research on this topic.




Library

1. 1. Бибик Н. М. Компетентностное образование: от теории к практике / Н. М. Бибик, И. Г. Ермаков, О. В. Овчарук. — Киев : Плеяды, 2015. — 120 с.
2. Bibik N. M. Kompetentnostnoe obrazovanie: ot teorii k praktike / N. M. Bibik, I. G. Ermakov, O. V. Ovcharuk. — Kiev : Pleyady, 2015. — 120 s.
3. 2. Галакова О. В. Развитие социальной компетентности младших школьников во внеурочной деятельности : автореф. дис. ... канд. пед. наук / О. В. Галакова. — Москва, 2013. — 25 с.
4. Galakova O.V.Razvitie sotsial’noi kompetentnosti mladshikh shkol’nikov vo vneurochnoi deyatel’nosti : avtoref. dis. ... kand. ped. nauk / O. V. Galakova. — Moskva, 2013. — 25 s.
5. 3. Лунева О. В. Концепция социального интеллекта личности / О. В. Лунева // Знание. Понимание. Умение. — 2018. — № 2. — С. 46–51.
6. Luneva O. V. Kontseptsiya sotsial’nogo intellekta lichnosti / O. V. Luneva // Znanie. Ponimanie. Umenie. — 2018. — № 2. — S. 46–51.
7. 4. Методические рекомендации по организации воспитательной работы в условиях введения ФГОС НОО и ООО для общеобразовательных организаций [Электронный ресурс]. — URL: <a href="http://edu.shd.ru/index.php?option=" target="_blank">http://edu.shd.ru/index.php?option=</a> com_content&view=article&id=3508/ (дата обращения: 19
8. Metodicheskie rekomendatsii po organizatsii vospitatel’noi raboty v usloviyakh vvedeniya FGOS NOO i OOO dlya obshcheobrazovatel’nykh organizatsii [Elektronnyi resurs]. — URL: <a href="http://edu.shd.ru/index.php?option=" target="_blank">http://edu.shd.ru/index.php?option=</a> com_content&view=article&id=3508/ (data obra
9. 5. Разумова Н. П. Развитие социальной компетентности школьников в образовательном процессе учреждения дополнительного образования [Электронный ресурс] / Н. П. Разумова. — URL: www.omsk.edu.ru/_august/2007/ (дата обращения: 23.04.2023).
10. Razumova N. P. Razvitie sotsial’noi kompetentnosti shkol’nikov v obrazovatel’nom protsesse uchrezhdeniya dopolnitel’nogo obrazovaniya [Elektronnyi resurs] / N. P. Razumova. — URL: www.omsk.edu.ru/_august/2007/ (Data obrashcheniya: 23.04.2023).
11. 6. Селюкова М. А. Развитие социальной компетенции как ведущее направление в работе школьной социально-психологической службы с подростками [Электронный ресурс] / М. А. Селюкова // Эксперимент и инновации в школе. — 2021. — № 6. — URL: <a href="https://cyberleninka" target="_blank">https://cyberleninka</a>
12. Selyukova M. A. Razvitie sotsial’noi kompetentsii kak vedushchee napravlenie v rabote shkol’noi sotsial’no-psikhologicheskoi sluzhby s podrostkami [Elektronnyi resurs] / M. A. Selyukova // Eksperiment i innovatsii v shkole. — 2021. — № 6. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a>
13. 7. Федеральный закон Российской Федерации от 29 декабря 2012 г. № 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации» (в действующей редакции) [Электронный ресурс]. — URL: <a href="https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/" target="_blank">https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/</a> (дата обращения: 01.05.2023).
14. Federal’nyi zakon Rossiiskoi Federatsii ot 29 dekabrya 2012 g. №273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiiskoi Federatsii» (v deistvuyushchei redaktsii) [Elektronnyi resurs]. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (data obrashcheniya: 01.05.
15. 8. Филатова М. Н. Социальные компетенции и современное образование [Электронный ресурс] / М. Н. Филатова, Л. В. Волкова // Высшее образование в России. — 2020. — № 11. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-kompetentsii-isovremennoe-obrazovan" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-kompetentsii-isovremennoe-obrazovan</a>
16. Filatova M. N. Sotsial’nye kompetentsii i sovremennoe obrazovanie [Elektronnyi resurs] / M. N. Filatova, L. V. Volkova // Vysshee obrazovanie v Rossii. — 2020. — № 11. — URL: <a href="https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-kompetentsii-i-sovremennoe-obrazova" target="_blank">https://cyberleninka.ru/article/n/sotsialnye-kompetentsii-i-sovremennoe-obrazova</a>

Other articles