Published Date: 29.11.2022

The Importance of Aesthetic Consciousness in Vocal Learning

Annotation

The article explores the concept of aesthetic culture, the issue of aesthetic consciousness and its role in teaching vocals. The formation and development of aesthetic consciousness in the process of musical activity is studied, as well as how it helps the musician to perceive the content of a musical work. The author emphasizes the equivalence of the parallel development of two directions in vocal education: technical and artistic. In the article, the author comes to the conclusion that the aesthetic consciousness of a musician reflects his artistic worldview, thinking, imagination, individual culture and musical taste.




Library

1. Немирович-Данченко Вл. И. О творчестве актера / Вл. И. Немирович-Данченко. — М. : Искусство, 1973. — 487 с.
2. Эйнштейн А. Физика и реальность / А. Эйнштейн. — М. : Наука, 1965. — 359 с.
3. Шаляпин Ф. И. Маска и душа: Мои сорок лет на театрах / Ф. И. Шаляпин ; предисл. Б. Покровского ; коммент., послесл. Е. Дмитриевской. — М. : Союзтеатр, 1989. — 318 с.
4. Сюэ Хун. Эстетическое воспитание и развитие студентов колледжа / Сюэ Хун // Журн. Чунцинского ун-та (общественные науки). — 2017. — № 23 (5). — С. 131–137.
5. Стулова Г. П. Хоровое пение в школе / Г. П. Стулова. — М. : Ритм, 2012. — 176 с.
6. Стасов В. В. Избранные соч. : в 3 т. Т. 1. — М. : Искусство, 1937. — 648 с.
7. Станиславский К. С. Работа актера над собой. Ч. 1, 2. / К. С. Станиславский. — М., 1951. — 421 с.
8. Руднева Ю. А. Ценностно-смысловые аспекты воспитания профессионального мировоззрения будущих педагогов [Электронный ресурс] / Ю. А. Руднева, Н. А. Гущина // Новое в психолого-педагогических исследованиях. — 2022. — № 1 (64). — С. 104–113. — DOI: 10.51944/
9. Павлюшина У. А. Формирование духовных и культурных ценностей у подростков на занятиях вокалом / У. А. Павлюшина // Актуальные проблемы и современные тренды науки, культуры, искусства в творческом образовании : сб. статей / под общ. ред. С. М. Низамутдинов
10. Антонова М. А. Музыкальное просветительство в профессиональной подготовке педагога-музыканта / М. А. Антонова, И. А. Белоконь // Среднее профессиональное образование. — 2021. — № 4 (308). — С. 67–70.
11. Менабени А. Г. Методика обучения сольному пению / А. Г. Менабени. — М., 1987. — 87 с. 9. Морозов В. П. Искусство резонансного пения. Основы резонансной теории и техники / В. П. Морозов. — М. : Искусство и наука, 2002. — 496 с.
12. Майковская Л. С. Артистизм действий: художественно-коммуникативная деятельность педагога-музыканта / Л. С. Майковская. — М. : Музыка, 2006. — 111 с.
13. Егорова Н. А. К вопросу о духовно-нравственных основах обучения эстрадному вокалу и межкультурной компетенции подростков / Н. А. Егорова // Гуманитарное пространство. — 2018. — Т. 7, №1. — С. 97–102.
14. Дмитриев Л. Б. Основы вокальной методики / Л. Б. Дмитриев. — М. : Музыка, 2007. — 368 с.
15. Гу Ифань. Теория эстетического воспитания в современном Китае: традиции и инновации / Гу Ифань // Известия ВГПУ. — 2019. — № 9 (142). — С. 89–93.
16. Гродзенская Н. Л. Воспитательная работа на уроках пения / Н. Л. Гродзенская. — М., 1953. — 177 с.
17. Бережанская С. В. Развитие эстетического сознания дошкольника в культурных практиках музыкальной деятельности / С. В. Бережанская // Традиции и новации в дошкольном образовании. — 2019. — № 5 (13). — С. 37–39. 38

Other articles