Published Date: 01.04.2023

Culture as a Link between the Past, Present and Future of the System of Continuing Education

Annotation

The article discusses the actual problem of education as a factor of social formation of a student’s personality, development of his spiritual and moral culture. Education is inextricably linked with culture — in the past, present and future. When this connection is broken, the level of education of schoolchildren drops, the cultural level of society decreases. The “falling out” of upbringing from the phenomenon of “education” negatively affects the quality of teachers` training. Ensuring continuous education in full — both training and upbringing — requires higher professional and personal training of teachers in pedagogical universities.




Library

1. Крон, А. А. Вечная проблема : очерки / А. А. Крон. — Москва : Советский писатель, 1969. — 293 с.
2. Ушинский, К. Д. Человек как предмет воспитания / К. Д. Ушинский. — Москва : Гранд-Фаир, 2004. — 576 с.
3. Теплов, Б. М. Избранные труды : в 2 т. / Б. М. Теплов. — Москва : Педагогика, 1985. — Т. 1. — 328 с.
4. Скатов, Н. О. О культуре / Н. О. Скатов. — Санкт-Петербург : СПбГУП, 2010. — 416 с.
5. Симонов, К. В этом непростом мире : очерки / К. Симонов. — Москва : Советская Россия, 1974. — 29 с.
6. Пономаренко, В. А. Профессия — психолог труда / В. А. Пономаренко. — Москва : Институт психологии РАН, 2007. — 398 с.
7. Межуев, В. М. Современное знание о культуре / В. М. Межуев. — СанктПетербург : СПбГУП, 2008. — 26 с.
8. Лотман, Ю. М. Воспитание души / Ю. М. Лотман. — Санкт-Петербург : Искусство-СПб, 2005. — 624 с.
9. Лихачев, Д. С. Избранные труды по русской и мировой культуре / Д. С. Лихачев. — Санкт-Петербург : СПбГУП, 2006. — 416 с.
10. Лисина, М. И. Формирование личности ребенка в общении / М. И. Лисина. — Санкт-Петербург [и др.] : Питер, 2009. — 318 с.
11. Бабанский, Ю. К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса : метод. основы / Ю. К. Бабанский. — Москва : Просвещение, 1982. — 192 с.
12. Зинченко, В. П. Психологические основы педагогики / Ю. П. Зинченко. — Москва : Гардарики, 2002. — 431 с.
13. Запесоцкий, А. Образование: философия, культурология, политика / А. Запесоцкий. — Москва : Наука, 2002. — 456 с.
14. Дубровина, И. В. Методика преподавания психологии в высшей школе / И. В. Дубровина. — Москва : Юрайт, 2021. — 213 с.
15. Дубровина, И. В. Практическая психология в лабиринтах современного образования / И. В. Дубровина. — Москва : МПСУ, 2014. — 355 с.
16. Гуревич, П. С. Культурология / П. С. Гуревич. — Москва : Гардарики, 2002. — 278 с.
17. Выготский, Л. С. Педагогическая психология / Л. С. Выготский. — Москва : Педагогика, 1991. — 480 с.
18. Выготский, Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. / Л. С. Выготский. — Москва : Педагогика, 1982–1984.
19. Буева, Л. П. Проблемы нравственной культуры и развития детей России / Л. П. Буева // Государство и дети: реальности России. — Москва, 1995. — С. 47–50.

Other articles