Published Date: 01.10.2022

“Moral Experimentation” in Game and Discussion Procedures in Working with Adolescents and Young People

Annotation

“Moral experimentation” is presented in the article as a gradual preparation of high school students and students for possible moral selections and actions through the modeling of complex ethical situations in activating methods. Such modeling, in contrast to real ethical difficulties, allows, on the one hand, to detachedly see a difficult situation and one’s behavior in it, and on the other hand, helps to better and deeper feel those internal and external “barriers” that often prevent a person from behaving more decently. Psychological and pedagogical conditions are considered, when game and discussion procedures are more suitable for modeling moral choices, and when these procedures should be abandoned.




Library

1. 1. Головаха Е. И. Психологическое время личности / Е. И. Головаха, А. А. Кроник. — Киев : Наукова думка, 1984. — 208 с.
2. 2. Гусев А. Н. Содержательные модели профессионального самоопределения в проектировании игровых онлайн-технологий / А. Н. Гусев, Л. А. Мясникова, Н. С. Пряжников, К. Г. Тюрин // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология. — 2017.
3. 3. Карабанова О. А. Возрастная психология. Конспект лекций / О. А. Карабанова. — М. : Айрис-пресс, 2005. — 240 с.
4. 4. Климов Е. А. Как выбирать профессию / Е. А. Климов. — М. : Просвещение, 1990. — 159 с.
5. 5. Марцинковская Т. Д. История возрастной психологии / Т. Д. Марцинковская. — М. : Трикста, 2010. — 312 с.
6. 6. Молчанов С. В. Психология подросткового и юношеского возраста / С. В. Молчанов. — М. : Юрайт, 2016. — 351 с.
7. 7. Мюнстенберг Г. Психология и учитель / Г. Мюнстенберг. — М. : Совершенство, 1997. — 320 с.
8. 8. Объяснение символа веры, молитв и заповедей / сост. протоиерей Григорий Чельцов. — 46-е изд. — Петроград : Синоидальная типография, 1917. — 208 с.
9. 9. Пряжников Н. С. Методы активизации духовного потенциала личности / Н. С. Пряжников. — М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та ; Воронеж : МОДЭК, 2008. — 168 с.
10. 10. Пряжников Н. С. Активизирующая профконсультация: теория, методы, программы / Н. С. Пряжников. — М. : Академия, 2014. — 416 с.
11. 11. Пряжников Н. С. Психология нестабильности / Н. С. Пряжников. — М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ун-та, 2021. — 288 с.
12. 12. Пряжников Н. С. Самоопределение и профессиональная ориентация учащихся / Н. С. Пряжников, Л. С. Румянцева. — М. : Академия, 2013. — 208 с.
13. 13. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. — М. : Прогресс, 1990. — 368 с.
14. 14. Ценностно-моральные и когнитивные факторы становления субъекта профессионального самоопределения в подростковом и юношеском возрастах : монография / Н. С. Пряжников, С. В. Молчанов, О. Б. Чеснокова и др. ; под ред. С. В. Молчанова. — М. : Изд-во Моск.
15. 15. Kohlberg L. Education, Moral Development and Faith / L. Kohlberg // Journal of Moral Education. — 1974. — Vol. 4 (1). — Р. 5–16.

Other articles