Published Date: 01.04.2023

Innovativeness as the Basis for the Development of Information and Communication Competencies of a Modern Teacher

Annotation

The article deals with the problems and prospects for the development of modern competencies of teachers in the process of digitalization of the educational process. A significant theoretical analysis of the problems of the development of digitalization of education and information and communication competencies of teachers has been carried out through generalizations of numerous studies. The theoretical argumentation of the development of innovativeness of teachers as a psychological characteristic that contributes to the formation of digital competencies is presented. The content of the article describes in detail the practical technology of organizing a teacher’s psychological and pedagogical laboratory in the form of a cycle of logically interconnected modules. This technology will allow organizing the development of teacher competencies, including digital ones, in the system of a modern educational institution. In conclusion, the necessity of introducing this system into the practice of modern education is substantiated.




Library

1. Cамоукина, Н. В. Эффективная мотивация персонала при минимальных финансовых затратах / Н. В. Самоукина. — Москва : Вершина, 2007. — 224 с.
2. Thomas, M. S. Education, the science of learning, and the COVID-19 crisis / M. S. Thomas, C. Rogers // Prospects. — 2020. — Vol. 49. — P. 87–90. — <a href="https://doi." target="_blank">https://doi.</a> org/10.1007/s11125-020-09468-z
3. Stanišić T. Relationship between the quality of higher education and balkan countries’ competitiveness / T. Stanišić , M. Leković, L. Stošić // International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education (IJCRSEE). — 2019. — Vol
4. Sahu, P. Closure of universities due to coronavirus disease 2019 (COVID-19): impact on education and mental health of students and academic staff / P. Sahu // Cureus. — 2020. — Vol. 12, № 4. — <a href="https://doi.org/10.7759/cureus.7541" target="_blank">https://doi.org/10.7759/cureus.7541</a>
5. Rethinking assessment in a digital age : Opportunities, challenges and risks / S. Timmis, P. Broadfoot, R. Sutherland, A. Oldfield // British Educational Research Journal. — 2016. — Vol. 42, № 3. — P. 454–476. — <a href="https://doi.org/10.1002/berj.3215" target="_blank">https://doi.org/10.1002/berj.3215</a>
6. Marinoni, G. The impact of COVID-19 on higher education around the world : IAU Global Survey Report / G. Marinoni, H. van’t Land, T. Jensen. — 2020. — URL: <a href="https://www." target="_blank">https://www.</a> iau-aiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_ survey_report_final_may_2020.pdf (date of
7. Daniel, J. Education and the COVID-19 pandemic / J. Daniel // Prospects. — 2020. — Vol. 49, № 1. — P. 91–96. — <a href="https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3" target="_blank">https://doi.org/10.1007/s11125-020-09464-3</a>
8. Управление развитием цифровых компетенций педагогов / А. В. Ильина, А. В. Коптелов, А. В. Машуков [и др.] // Современное педагогическое образование. — 2019. — № 4. — С. 114–120.
9. Вынужденное дистанционное обучение как стимул технологических изменений высшей школы России / Н. П. Нарбут, И. А. Алешковский, А. Т. Гаспаришвили, О. В. Крухмалева // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. — 2020. — Т. 20,
10. Профессиональные дефициты педагогов в области ИКТ-компетенций, проявляющиеся в условиях цифровой трансформации образования / Е. А. Голодов, И. В. Герлах, И. Е. Копченко [и др.] // Перспективы науки и образования. — 2022. — № 4 (58). — С. 58–73.
11. Особенности проектного управления в педагогическом менеджменте / М. Н. Гладкова, О. И. Ваганова, К. С. Гордеев [и др.] // Балтийский гуманитарный журнал. — 2021. — Т. 10, № 2 (35). — С. 71–74.
12. Михайлова, О. Б. Адаптированность к профессиональной деятельности как условие реализации инновационного потенциала личности / О. Б. Михайлова // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Психология. — 2013. — Т. 7, № 1. — С. 52–57.
13. Михайлова, О. Б. Развитие профессиональной идентичности личности как стратегия преодоления психологических барьеров в инновационной деятельности / О. Б. Михайлова // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Психология и педагогика. — 201
14. Митина, Л. М. Личностно-профессиональное развитие педагога: современное осмысление и инновационная практика / Л. М. Митина // Вестник практической психологии образования. — 2022. — Т. 19, № 2. — С. 9–19.
15. Киндеева, А. А. Цифровизация образования в России: проблемы и перспективы / А. А. Киндеева, А. С. Зуева // Теория и практика проектного образования. — 2021. — № 2 (18). — С. 60–64.
16. Игнатьев, В. П. Модель формирования цифровых компетенций современного педагога / В. П. Игнатьев, В. Д. Шахурдин // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. — 2021. — № 7 (160). — С. 4–10.
17. Иванова, О.В.Возможности и проблемы цифровизации высшего образования / О.В.Иванова, И. Н.Мороз // Высшее образование сегодня.— 2022.— №5/6.— С. 30–35.
18. Грунис, М. Л. Исследование ролевых функций педагога как основы содержания цифровой коммуникационной компетенции / М. Л. Грунис // Казанский педагогический журнал. — 2022.— № 4 (153). — С. 58–68. — <a href="https://doi.org/10.51379/" target="_blank">https://doi.org/10.51379/</a> KPJ.2022.154.4.007
19. Гаирбекова, П. И. Актуальные проблемы цифровизации в России / П. И. Гаирбекова // Современные проблемы науки и образования. — 2021. — № 2. — С. 65.

Other articles