Published Date: 01.04.2023
Psychological and Pedagogical Support of Young Teachers in the Conditions of Personnel Shortage in the System of General Education of Russia
Annotation
The problems and trends of the growth of the personnel shortage in the school education system are considered. The analysis of problems and shortcomings in the professional work of novice teachers is carried out. The role of psychological factors in the adaptation of young teachers to professional activity in modern social and cultural conditions is shown. Mentoring is described as an effective way to adapt to the profession and develop the personality and professionalism of a young teacher. The methodology of psychological and pedagogical support of young teachers at all stages of their entry into the profession has been developed.
Keywords
Type | Article |
Information | WORLD OF PSYCHOLOGY № 02/2023 |
Pages | 60-67 |
UDK | 37.02 |
DOI | 10.51944/20738528_2023_2_60 |
Library
1. Заир-Бек, Е. С. Анализ зарубежных практик адаптации молодого учителя к профессиональной деятельности / Е. С. Заир-Бек, Е. В. Пискунова // Вестник ЧГПУ им. И. Я. Яковлева. — 2016. — № 4 (92). — C. 92–99.
2. Калинина, Т. В. Индивидуально-ориентированное сопровождение педагога в непрерывном профессиональном развитии педагогического мастерства / Т. В. Калинина, Н. В. Бусарова // Педагогика и психология современного детства: вызовы, риски, прогнозы : сб. ст.
3. Куликова, А. А. Образ молодого учителя в современных российских и зарубежных исследованиях / А. А. Куликова // Отечественная и зарубежная педагогика. — 2018. — Т. 1, № 1 (46). — С. 81–93.
4. Матвеева, Е. Ф. Современные мировые тенденции в системе подготовки и повышения квалификации учителей в Гонконге / Е. Ф. Матвеева // Профессиональное образование в России и за рубежом. — 2017. — № 2 (26). — С. 175–180.
5. Модели и практики профессионального развития учителей в зарубежных системах образования / О. Ю. Грачева, Э. Р. Баграмян, М. Н. Цыганкова [и др.] // Образование и наука. — 2020. — № 22 (6). — С. 176–200.
6. Пискунова, Е. В. Проблемы адаптации молодого учителя в школе / Е. В. Пискунова // Вестник Северо-Западного отделения Российской академии образования. — 2010. — № 1 (10). — С. 30–33.
7. Развитие системы сопровождения молодых педагогов : метод. реком. / О.Б. Даутова, М. Г. Ермолаева, А. Н. Шевелев. — Санкт-Петербург : АППО СПб., 2019. — 141 с.
8. Соколова, И. И. Готовность молодых педагогов к профессиональной деятельности в контексте современных исследований / И. Г. Соколова // Ученые записки Орловского государственного университета. — 2018. — № 3 (80). — С. 359–364.
9. Сысоева, Е. Ю. Психолого-педагогические условия профессионального развития молодого педагога / Е. Ю. Сысоева // Новое поколение профессионалов в образовании: векторы профессионально-личностного развития молодого педагога : сб. матер. Всерос. науч.-прак
10. Черданцева, Е. В. Организация работы с молодыми педагогами в муниципальной системе образования / Е. В. Черданцева // Молодой педагог: адаптация и профессиональное становление : матер. II межрегион. науч.-практ. конф., г. Кемерово, 9 апр. 2015 г. — Кем
11. Bautista, A. Teacher professional development in Singapore : Depicting the landscape / A. Bautista, J. Wong, S. Gopinathan // Psychology, Society and Education. — 2015. — Vol. 7, № 3. — Р. 311–326.
12. Lam, B. H. Teacher professional development in Hong Kong compared to Anglosphere: the role of Confucian philosophy / B. H. Lam // Psychology, Society and Education. — 2015. —Vol. 7, № 3. — Р. 298–304.
13. Niemi, H. Teacher professional development in Finland : Towards a more holistic approach / H. Niemi // Psychology, Society and Education. — 2015. — Vol. 7, №3. — Р. 278–294.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal