Published Date: 01.04.2023

The Structure of the Agency of a Modern Teacher

Annotation

There are the mean values of component’s structure agency of a modern teacher in this article. The main sample included 409 school teachers, of which 83,6 % — women, 16,4 % — men, the average age was 37,0 years (SD = 12,7). The components of one’s own uniqueness and ability to self-development are dominated in the structure of agency. The component of understanding and acceptance of another person is the least expressed. The mean values of the components depends on the age, work experience and qualification category of the teacher and does not depend on gender. The teacher’s agency is considered as the professional and personal resource for positive transformations of modern education.




Library

1. Рябикина, З. И. Личность как субъект бытия и со-бытия: психологический аспект анализа / З. И. Рябикина // Субъект, личность и психология человеческого бытия / под ред. В. В. Знакова, З. И. Рябикиной. — Москва, 2005. — C. 5–22.
2. Students’ beliefs about agentic engagement : A phenomenological study in urban high school physical science and engineering classes / J. Zambrano, A. A. U. Kennedy, Cr. Aguilera, E. A. Patall // Journal of Educational Psychology. — 2022. — Vol. 114, №
3. Skinner, E. A. Control, means-ends, and agency beliefs : A new conceptualization and its measurement during childhood / E. A. Skinner, M. Chapman, P. B. Baltes // Journal of Personality and Social Psychology. — 1988. — Vol. 54. — P. 117–133.
4. Ma, A. Reconciling female agentic advantage and disadvantage with the CADDIS measure of agency / A. Ma, A. S. Rosette, C. Z. Koval // Journal of Applied Psychology. — 2022. — Vol. 107, № 12. — P. 2115–2148. — <a href="https://doi.org/10.1037/apl0000550" target="_blank">https://doi.org/10.1037/apl0000550</a>
5. Causality, agency, and control beliefs in East versus West Berlin children : A natural experiment on the role of context / G. Oettingen, T. D. Little, U. Lindenberger [et al.] // Journal of Personality and Social Psychology. — 1994. — Vol. 66, № 3. —
6. Bandura, A. Human agency in social cognitive theory / A. Bandura // American Psychologist. — 1989. — Vol. 44. — P. 1175–1184. — <a href="https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175" target="_blank">https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.9.1175</a>
7. Япарова, О. Г. Взаимосвязь педагогической направленности и взаимодействия педагогов с учениками / О. Г. Япарова, А. А. Аболевич // Психология образования в поликультурном пространстве. — 2019. — № 1 (45). — С. 54–62. — URL: <a href="https://elibrary." target="_blank">https://elibrary.</a> ru (дата
8. Суворова, О. В. К проблеме критериев и структуры субъектности / О. В. Суворова // Известия Самарского научного центра РАН. Серия «Социальные науки». — 2011. — Т. 13, № 2 (5). — С. 1238–1243.
9. Скитневская, Л. В. Сравнительный анализ типов личностной центрации педагога (1994 и 2014 гг.) / Л. В. Скитневская, Д. В. Жарова // Педагогика и психология образования. — 2016. — № 1. — С. 85–92. — URL: <a href="https://elibrary.ru" target="_blank">https://elibrary.ru</a> (дата обращения: 06.04.2023).
10. Серегина, И. А. Психологическая структура субъектности как личностного свойства педагога : автореф. ... дис. канд. психол. наук : 19.00.07 / Серегина Илона Альбертовна. — Москва, 1999. — 24 с.
11. Сергиенко, Е. А. Принципы психологии развития: современный взгляд / Е. А. Сергиенко // Психологические исследования. — 2012. — Т. 5, № 24. — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> www.psystudy.ru (дата обращения: 06.04.2023).
12. Сергиенко, Е. А. Системно-субъектный подход: обоснование и перспектива / Е. А. Сергиенко // Психологический журнал. — 2011. — Т. 32, № 1. — С. 120–132.
13. Амонашвили, Ш. А. Личностно-гуманная основа педагогического процесса / Ш. А. Амонашвили. — Минск : Университетское, 1990. — 559 с.
14. Развитие субъектности в онтогенезе в современном социокультурном пространстве образования и семьи / Е. Н. Волкова, О. В. Суворова, Н. И. Дунаева [и др.]. — Нижний Новгород : НГПУ им. К. Минина, 2012. — 250 с.
15. Петровский, В. А. Личность в психологии: парадигма субъектности / В. А. Петровский. — Ростов-на-Дону : Феникс, 1996. — 512 с.
16. Педагог в контексте личностного и профессионального развития: реальность и перспективы : кол. монография / под ред. Л. М. Митиной ; Психологический институт РАО. — Москва ; Самара : Бахрах, 2022. — 276 с.
17. Панов, В. И. Cубъект и субъектность: от феномена к процессуальности / В. И. Панов // Психология человека как субъекта познания, общения и деятельности / отв. ред. В. В. Знаков, А. Л. Журавлев. — Москва, 2018. — С. 349–356.
18. Орлов, А. Б. Психология личности и сущности человека: парадигмы, проекции, практики / А. Б. Орлов. — Москва : Академия, 2002. — 272 c.
19. Митина, Л. М. Психология личностно-профессионального развития субъектов образования / Л.М.Митина. — Москва ; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2014. — 376 c.
20. Леонтьев, Д. А. Что дает психологии понятие субъекта: субъектность как измерение личности / Д. А. Леонтьев // Эпистемология и философия науки. — 2010. — № 3 (25). — С. 136–153.
21. Волкова, Е. Н. Психологические особенности субъектности одаренных подростков / Е. Н. Волкова // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. — 2020. — № 197. — С. 52–62.
22. Волкова, Е. Н. Структура субъектности младших подростков с разным уровнем игровой компьютерной зависимости / Е. Н. Волкова, А. В. Гришина // Психологический журнал. — 2015. — Т. 36, № 2. — С. 20–31.
23. Волкова, Е. Н. Субъектность как деятельное отношение к самому себе, к другим людям и к миру / Е. Н. Волкова // Мир психологии. — 2005. — № 3 (43). — С. 33–40.
24. Волкова, Е. Н. Субъектность как интегративное свойство личности педагога : автореф. дис. ... канд. психол. наук : 19.00.07 / Волкова Елена Николаевна. — Москва, 1992. — 22 с.

Other articles