Published Date: 01.04.2023

Structural and Functional Characteristics of Resource Thinking of Teacher

Annotation

For the first time, the article presents a theoretical analysis of the characteristics of resource pedagogical thinking grouped by functional criteria. The depth, stability, efficiency, efficiency, constructiveness of the function implementation are considered as the basis for such differentiation. The structural characteristics of resource thinking are highlighted: psychological, personal and cognitive resources. It is proved that the teacher’s resourcefulness of thinking acts as a predictor of creative potential and performs certain instrumental functions in implementation of development of an individual and improving effectiveness of his activity. This approach allows to systematically identify prospective routes of research and form resource thinking of a teacher.




Library

1. Bakker, A. B. Creativity and Charisma among female leaders: the role of resources and work engagement / A. B. Bakker, D. Xanthopoulou // The International Journal of Human Resource Management. — 2013. — Vol. 24, № 14. — P. 2760–2779.
2. Пошехонова, Ю. В. Метапознание и профессиональное педагогическое мышление преподавателя высшей школы / Ю. В. Пошехонова // Педагогика и психология: теория и практика. — 2018. — № 3 (11). — С. 17–23.
3. Серафимович, И. В. Особенности ценностно-мотивационной сферы и надситуативности мышления как ресурса молодых специалистов разных типов профессий / И. В. Серафимович, Е. А. Медведева // Азимут научных исследований: педагогика и психология. — 2021. — Т.
4. Сергиенко, Е. А. Контроль поведения как субъектная регуляция / Е. А. Сергиенко, Е. А. Виленская, Ю. В. Ковалева. — Москва : Изд-во Института психологии РАН, 2010. — 352 с.
5. Холодная, М. А. Психология интеллекта: парадоксы исследования / М. А. Холодная. — 2-е изд., перераб. и доп. — Санкт-Петербург : Питер, 2002. — 272 с.
6. Холодная, М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума / М. А. Холодная. — 2-е изд. — Санкт-Петербург : Питер, 2004. — 384 с.
7. Холодная, М. А. Интеллектуальные способности и стратегии совладания / М. А. Холодная, А. А. Алексапольский // Психологический журнал. — 2010. — Т. 31, № 4. — С. 59–68.
8. Шадриков, В. Д. Общая психология : учеб. для акад. бакалавриата / В. Д. Шадриков, В. А. Мазилов ; под ред. В. Д. Шадрикова. — Москва : Юрайт, 2015. — 420 с.
9. Bakker, A. B. Work engagement: a handbook of essential theory and research / A. B. Bakker, M. P. Leiter. — New York : Psychology Press, 2010. — 224 p.
10. Панов, В. И. Интерференция цифровой и доцифровой сред как предмет психологического исследования / В. И. Панов, Э. В. Патраков // Герценовские чтения: психологические исследования в образовании. — 2020. — Вып. 3. — С. 531–541. — DOI: 10.33910/herzenpsy
11. Consciousness Explained / ed. by D. Dennett, A. Lane. — New York ; Boston ; London : The Penguin Press, 1991. — 511 p.
12. Deming, W. E. The New Economics : for Industry, Government, Education / W. Edwards Deming. — Cambridge, Massachusetts, USA : The MIT Press, 2000. — 247 p.
13. Empowering employees : The moderating role of perceived organizational climate andjustice / J. S. Boudrias, L. Brunet, A. J. S. Morin [et al.] // Canadian Journal of Behavioural Sciences. — 2010. — Vol. 42. — P. 201–211.
14. Hobfoll, S. The influence of culture, community, and the nest-self in the stress process : Advancing conservation of resources theory / S. Hobfoll // Applied Psychology : An International Review. — 2001. — Vol. 50. — P. 337–421.
15. Modeling the Experience of Psychological Health at Work : The role of Personal Resources, Social-Organization Resources, and Job Demands / J. Boudrias, P. Desrumaux, P. Gaudreau [et al.] // International Journal of Stress Management. — 2011. — Vol. 18
16. Organizational stress through the lens of Conservation of Resources (COR) theory / M. Westman, S. E. Hobfoll, C. Shoshi [et al.] // Exploring interpersonal dynamics / ed. by P. L. Perrewé, D. C. Ganster. — Elsevier, 2005. — P. 167–220.
17. Reciprocal relationships between job resources, personal resources, and work engagement / D. Xanthopoulou, A. B. Bekker, E. Demerouti, W. B. Schaufeli // Journal of Vocational Behavior. — 2009. — Vol. 74. — P. 235–244.
18. Resource loss, resource gain, and emotional outcomes among inner city women / S. E. Hobfoll, R. J. Johnson, N. Ennis, A. P. Jackson // Journal of Personality and Social Psychology. — 2003. — Vol. 84. — P. 632–643.
19. Кашапов, М. М. Ресурсность мышления как основа конструирования акме-событий: теоретико-методологический аспект / М. М. Кашапов, Г. Л. Шаматонова // Известия Иркутского государственного
20. Березина, Т. Н. Резервные возможности человека / Т. Н. Березина. — Москва : Когито-Центр, 2000. — 111 с.
21. Блажилина, А. С. Надситуативность мышления как фактор развития конфликтной компетентности педагога / А. С. Блажилина, С. Н. Махновец // Традиции и новации в профессиональной подготовке и деятельности педагога : сб. науч. тр. III Междунар. науч.-практ.
22. Бодалев, А. А. Основы социально-психологической теории / А. А. Бодалев. — Москва : МПА, 1995. — 421 с.
23. Войтехович, Т. С. Категория «личностный ресурс» при исследовании жизнедеятельности человека в экстремальных условиях труда / Т. С. Войтехович, Н. Н. Симонова // Вестник Костромского государственного университета имени Н. А. Некрасова. Серия Педагогика.
24. Галой, Н. Ю. Надситуативное мышление как условие креативной компетентности будущего педагога / Н. Ю. Галой, О. И. Лукьянова // Психология одаренности и творчества. — Москва, 2019. — С. 275–279.
25. Гринь, Е. И. Личностные ресурсы преодоления психического выгорания у спортсменов : автореф. дис. … канд. психол. наук : 13.00.04 / Гринь Елена Игоревна. — Краснодар, 2009. — 24 с.
26. Кашапов, М. М. Акмеология : учеб. пособие / М. М. Кашапов. — Ярославль : Ярославский государственный университет им. П. Г. Демидова, 2011. — 112 с.
27. Кашапов, М. М. Учет в медиации специфики типов реагирования на конфликт / М. М. Кашапов // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 16. Психология. Педагогика. — 2012. — № 3. — С. 31–41.
28. Безносов, С. П. Профессиональная деформация личности / С. П. Безносов. — Санкт-Петербург : Речь, 2004. — 272 с.
29. университета. Серия: Психология. — 2017. — Т. 22. — С. 10–20.
30. Корнилова, Т. В. Интеллектуально-личностный потенциал человека в условиях неопределенности и риска / Т. В. Корнилова. — Санкт-Петербург : Нестор-История, 2016. — 344 с.
31. Митина, Л. М. Психологические характеристики преподавателей вуза, препятствующие и способствующие личностно-профессиональному развитию студентов / Л.М.Митина, З. Н.Галина // Российский научный журнал.— 2012.— №26.— С. 93–100.
32. Митина, Л. М. Трансформация внутриличностных противоречий учителя в ресурс развития и смыслообразования / Л. М. Митина // Психологические проблемы смысла жизни и акме : электр. сб. матер. XX симп. / под ред. Г. А. Вайзер [и др.]. — Москва, 2015. — С.
33. Митина, Л. М. Личностно-профессиональное развитие учителя: стратегии, ресурсы, риски / Л. М. Митина. — Москва ; Санкт-Петербург : Нестор-История, 2018. — 456 с.
34. Муздыбаев, К. Психология ответственности / К. Муздыбаев. — Ленинград : Наука, 1983. — 240 с.
35. Новгородская, В. А. Личностный ресурс студентов вуза как детерминанта эффективного профессионального самоопределения : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01 / Новгородская Вероника Александровна. — Сочи, 2012. — 27 с.

Other articles