Published Date: 01.10.2022

The Human-creative Potential of Russian Literature as a Factor in Ensuring a Safe Educational Environment of a Pedagogical University

Annotation

In the context of increasing social sensitivity, an unusually painful feature in the educational process, which manifests itself in the loss of mental and spiritual manifestations, the younger generation manifests itself in the most unprotected cultural and psychological category of the population. Pedagogical management of the creation of a safe educational environment in a pedagogical university in the process of studying literature is overcoming a spiritual crisis in modern conditions, the signs of which are the observed loss of moral guidelines, “a gap with all the values acquired by mankind” (Akimov V.), the reorientation of values from spiritual to material, pragmatic, the substitution of the ideals of the culture of our Fatherland with samples of the mass subculture of the West, which gives rise to negativism, primitivism, immoral behavior as a phenomenon of personality destruction. The content of the article is aimed at providing a safe educational environment in order to form value attitudes among students in the process of studying Russian literature and subsequently implemented by them throughout their lives.




Library

1. 33. Швейцер А. Культура и этика / А. Швейцер ; пер. с нем. Н. А. Захарченко, Г. В. Колшановского ; под общ. ред. В. А. Карпушина. — М. : Прогресс, 1973. — 344 с.
2. 31. Франкл В. Человек в поисках смысла / В. Франкл. — М. : Прогресс, 1990. — 367 с. 32. Шадриков В. Д. Социальные науки и гуманитаризация высшего образования в России (о развитии гуманитарного образования) / В. Д. Шадриков // Высшее образование в России.
3. 30. Ухтомский А. А. Заслуженный собеседник. Этика. Религия. Наука / А. А. Ухтомский. — Рыбинск : Рыбинское подворье, 1997. — 569 с.
4. 29. Тюпа В. И. Пусть будет «весело стихи свои вести» / В. И. Тюпа // Дискурс. — 1996. — № 2. — С. 72–79.
5. 28. Троицкий В. Ю. В поисках пути праведного. Словесность в школе: книга для преподавателей русской филологии / В. Ю. Троицкий. — М. : Владос, 2000. — 432 с.
6. 27. Толстой Л. Н. Собр. соч. в 22 т. Т. 15. Статьи об искусстве и литературе. Что такое искусство? / Л. Н. Толстой ; коммент. К. Ломонова. — М. : Художественная литература, 1983. — 432 с.
7. 25. Розанов В. В. Сумерки просвещения / В. В. Розанов. — М. : Педагогика, 1990. — 622 с. 26. Слободчиков В. И. Психологические основы личностно ориентированного образования / В. И. Слободчиков // Мир образования — образование в мире. — 2001. — № 1 — С. 14
8. 24. Попова Е. В. Ценностный подход в исследовании литературного творчества : дис. … д-ра филол. наук [Электронный ресурс] / Е. В. Попова. — М., 2006. — 326 с. — Режим доступа: <a href="https://search.rsl.ru/ru/record/01002882361" target="_blank">https://search.rsl.ru/ru/record/01002882361</a> (дата обращения: 08.08.2022).
9. 23. Одоевский В. Ф. Живой мертвец / В. Ф. Одоевский // Сочинения князя В. Ф. Одоевского. Рассказы путешественника. Опыты рассказа о старинных и современных народных преданиях. Смесь. Ч. 2. — Санкт-Петербург : Типография Э. Праца, 1844. — С. 98–140.
10. 22. Маранцман В. Г. Цели и структура курса литературы / В. Г. Маранцман // Литература в школе. — 2003. — № 4. — С. 21.
11. 21. Лотман Ю. М. Внутри мыслящих миров / Ю. М. Лотман. — М. : Языки русской культуры, 1996. — 464 с.
12. 20. Лосский Н. Ценность и Бытие. Бог и Царство Божие как основа ценностей [Электронный ресурс] / Н. Лосский. — Paris, 1931. — 136 с. — Режим доступа: <a href="https://platona.net/load/" target="_blank">https://platona.net/load/</a> knigi_po_filosofii/aksiologija/losskij_n_o_cennost_i_bytie_bog_i_carstvo_bozhie
13. 19. Левидов А. М. Автор — образ — читатель / А. М. Левидов. — Ленинград : Изд-во Ленингр. ун-та, 1983. — 350 с.
14. 18. Культура, культурология и образование : материалы «круглого стола»: выступление В. А. Лекторского // Вопросы философии. — 1997. — № 2. — С. 4.
15. 17. Карякин Ю. Достоевский и канун XXI века / Ю. Карякин. — М. : Советский писатель, 1989. — 668 с.
16. 16. Кантор В. Русская классика, или Бытие России / В. Кантор. — М. : РОССПЭН, 2005. — 767 с.
17. 15. Каган М. С. Философия культуры: становление и развитие / М. С. Каган. — СПб. : Изд-во Санкт-Петерб. ун-та, 1996. — 308 с.
18. 13. Ильин И. А. Путь к очевидности / И. А. Ильин. — М. : Республика, 1993. — 431 с. 14. История романтизма в русской литературе : возникновение и утверждение романтизма в русской литературе (1780–1825) / С. Е. Шаталов, А. С. Курилов, В. И. Федоров и др. ;
19. 12. Ильин И. А. Аксиомы религиозного опыта: исследование : в 2 т. Т. 1 / И. А. Ильин. — М. : Рарогъ, 1993. — 143 с.
20. 11. Жабицкая Л. Г. Восприятие художественной литературы и личность. Литературное развитие в юности / Л. Г. Жабицкая. — Кишинев : Штиинца, 1974. — 134 с.
21. 10. Достоевский Ф. М. Подросток : произведения разных лет / Ф. М. Достоевский. — М. : Слово/Slovo, 1999. — 749 с.
22. 9. Достоевский Ф. М. Собр. соч. в 15 т. Т. 9 / Ф. М. Достоевский. — Ленинград : Наука, 1991. — 704 с.
23. 8. Дворникова Е. И. Культура. Идентичность. Толерантность : монография / Е. И. Дворникова. — М.: Илекса, 2007. — 318 с.
24. 7. Дворникова Е. И. Культура как базис формирования культурной идентичности и толерантности личности в процессе изучения гуманитарных дисциплин : монография / Е. И. Дворникова. — СПб. : Наука : САГА, 2009. — 399 с.
25. 6. Дворникова Е. И. Антропологический образ детства в русской литературе XIX века : учеб. пособие / Е. И. Дворникова. — Ставрополь : СГПИ, 2012. — 146 с.
26. 5. Гадамер Х.-Г. Истина и метод: основы философской герменевтики / Х.-Г. Гадамер. — М. : Прогресс, 1988. — 704 с.
27. 4. Видт И. Е. Культурологические основы образования / И. Е. Видт. — Тюмень : Изд-во ТГУ, 2002. — 164 с.
28. 3. Валицкая А. П. Философские основания современной парадигмы образования / А. П. Валицкая // Педагогика. — 1997. — № 3. — С. 15–20.
29. 2. Бердяев Н. Царство духа и царство кесаря / Н. Бердяев. — Париж : YMCA-PRESS, 1951. — 167 с.
30. 1. Акимов В. Что и как мы читаем: заметки о «чтиве» — полемическое и субъективное / В. Акимов // Аврора. — 1987. — № 2. — С. 114–125.

Other articles