Published Date: 01.04.2023

Formation of Readiness of Future Teachers for Self-organization in Professional Pedagogical Activity

Annotation

The article deals with the actual problem of domestic pedagogical education — the problem of formation of future specialists’ desire for self-organization in professional pedagogical activity. The significance of the problem chosen by the author for the study is beyond doubt. This value is determined by the modern socio-cultural realities of Russia. The article presents a deep, from a scientific point of view, valuable analysis of substantive issues within the framework of the consideration of the central concepts of the problem field. In general, the article has a strong theoretical, applied and practicalmeaning.




Library

1. Filonenko V. A. Samoorganizatsiya v professional’nom stanovlenii lichnosti budushchego pedagoga / V. A. Filonenko, V. A. Pet’kov // Vestnik Adygeiskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya 3, Pedagogika i psikhologiya. — 2013. — № 3. — S. 45–51.
2. 9. Филоненко В. А. Самоорганизация в профессиональном становлении личности будущего педагога / В. А. Филоненко, В. А. Петьков // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3, Педагогика и психология. — 2013. — № 3. — С. 45–51.
3. Kulikova S. S. Formirovanie umenii samoorganizatsii budushchikh pedagogov v usloviyakh informatizatsii obrazovatel’noi deyatel’nosti : dis. … kand. ped. nauk / S. S. Kulikova. — Sankt-Peterburg, 2008. — 190 s.
4. 8. Куликова С. С. Формирование умений самоорганизации будущих педагогов в условиях информатизации образовательной деятельности : дис. … канд. пед. наук / С. С. Куликова. — Санкт-Петербург, 2008. — 190 с.
5. Kotova S. S. Samoorganizatsiya uchebno-professional’noi deyatel’nosti studentov : monografiya / S. S. Kotova. — Ekaterinburg : Izd-vo Ros. gos. prof.-ped. un-ta, 2012. — 208 s.
6. 7. Котова С. С. Самоорганизация учебно-профессиональной деятельности студентов : монография / С. С. Котова. — Екатеринбург : Изд-во Рос. гос. проф.-пед. ун-та, 2012. — 208 с.
7. Knyazeva E. N. Zakony evolyutsii i samoorganizatsii slozhnykh sistem / E. N. Knyazeva, S. P. Kurdyumov. — Moskva : Nauka, 1994. — 238 s.
8. 6. Князева Е. Н. Законы эволюции и самоорганизации сложных систем / Е. Н. Князева, С. П. Курдюмов. — Москва : Наука, 1994. — 238 с.
9. Klushina N. P. Metodicheskoe obespechenie professional’noi podgotovki spetsialistov sotsial’noi raboty / N. P. Klushina. — Stavropol’, 2001. — 195 s.
10. 5. Клушина Н. П. Методическое обеспечение профессиональной подготовки специалистов социальной работы / Н. П. Клушина. — Ставрополь, 2001. — 195 с.
11. Zhukova V. F. Psikhologo-pedagogicheskii analiz kategorii «psikhologicheskaya gotovnost’» / V. F. Zhukova // Izvestiya Tomskogo politekhnicheskogo universiteta. — 2012. — T. 320, № 6. — S. 117–121.
12. 4. Жукова В. Ф. Психолого-педагогический анализ категории «психологическая готовность» / В. Ф. Жукова // Известия Томского политехнического университета. — 2012. — Т. 320, № 6. — С. 117–121.
13. Branskoi V. P. Sotsial’naya sinergetika i akmeologiya / V. P. Branskoi, S. D. Pozharskii. — Sankt-Peterburg : Politekhnika, 2002. — 476 s.
14. 3. Бранской В. П. Социальная синергетика и акмеология / В. П. Бранской, С. Д. Пожарский. — Санкт-Петербург : Политехника, 2002. — 476 с.
15. Bondyreva S. K. Psikhologo-pedagogicheskie osnovy integrirovaniya obrazovatel’nogo prostranstva : izbrannye trudy. — Moskva : Izd-vo Mosk. psikhol.-sots. in-ta, 2005. — 352 s.
16. 2. Бондырева С. К. Психолого-педагогические основы интегрирования образовательного пространства : избранные труды. — Москва : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та, 2005. — 352 с.
17. Afanas’eva N. A. Samoorganizatsiya — faktor uspeshnosti uchebnoi deyatel’nosti / N. A. Afanas’eva // Fundamental’nye issledovaniya. — 2008. — № 2. — S. 60–61.
18. 1. Афанасьева Н. А. Самоорганизация — фактор успешности учебной деятельности / Н. А. Афанасьева // Фундаментальные исследования. — 2008. — № 2. — С. 60–61.

Other articles