Published Date: 01.04.2023

Essential Characteristics of Readiness of Pedagogical Students for Reflective Activity

Annotation

The relevance of this study is due to the need of changing the professional training of a teacher on the basis of creating conditions that encourage him to self-knowledge and selfdetermination, reflection and search for the most important meanings of the pedagogical profession. In this regard, the article considers some aspects of the development of the readiness of students of a pedagogical orientation, in particular, a pedagogical magistracy, for reflexive activity. The results show that solving a problem of developing readiness to reflexive activities among students needs to be associated with stating clear reflexive training tasks; with providing education conditions for training analysis of their work, with forming conditions of raising skills of objective assessment of their abilities; with managing different forms of lessons on teaching them methods of improving reflexive skills.




Library

1. 10. Коржуев А. В. Рефлексия и критическое мышление в контексте задач высшего образования / А. В. Коржуев, B. А. Попков, Е. Л. Рязанова // Педагогика. — 2002. — № 1. — С. 18–22.
2. Korzhuev A. V. Refleksiya i kriticheskoe myshlenie v kontekste zadach vysshego obrazovaniya / A. V. Korzhuev, B. A. Popkov, E. L. Ryazanova // Pedagogika. — 2002. — № 1. — S. 18–22.
3. 11. Кулюткин Ю. Н. Методологическая рефлексия как условие интеграции знаний / Ю. Н. Кулюткин // Материалы научно-практической конференции «Интеграционные процессы в образовании взрослых» — Санкт-Петербург, 1997. — С. 103–105.
4. Kulyutkin Yu. N. Metodologicheskaya refleksiya kak uslovie integratsii znanii / Yu. N. Kulyutkin // Materialy nauchno-prakticheskoi konferentsii «Integratsionnye protsessy v obrazovanii vzroslykh» (Sankt-Peterburg, chislo mesyats god). — Sankt-Peterburg,
5. 12. Поминов A. B. Организация рефлексии педагогической деятельности учителя в условиях дополнительного профессионального образования : автореф. дис … канд. пед. наук / A. B. Поминов. — Челябинск, 1998. — 23 с.
6. Pominov A. B. Organizatsiya refleksii pedagogicheskoi deyatel’nosti uchitelya v usloviyakh dopolnitel’nogo professional’nogo obrazovaniya : avtoref. dis … kand. ped. nauk / A. B. Pominov. — Chelyabinsk, 1998. — 23 s.
7. 13. Пьянкова Г. С. Рефлексия в структуре интегральной индивидуальности профессионала : монография / Г. С. Пьянкова ; Красноярск. гос. пед. ун-т им. В. П. Астафьева. — Красноярск, 2008. — 260 с.
8. P’yankova G. S. Refleksiya v strukture integral’noi individual’nosti professionala : monografiya / G. S. P’yankova ; Krasnoyarsk. gos. ped. un-t im. V. P. Astaf’eva. — Krasnoyarsk, 2008. — 260 s.
9. 14. Сениченко С. А. Формирование рефлексивных умений в процессе предметной подготовки специалиста по физической культуре : дис. … канд. пед. наук: 13.00.08 / С. А. Сениченко. — Курган, 2004. — 185 с.
10. Senichenko S. A. Formirovanie refleksivnykh umenii v protsesse predmetnoi podgotovki spetsialista po fizicheskoi kul’ture : dis. … kand. ped. nauk: 13.00.08 / S. A. Senichenko. — Kurgan, 2004. — 185 s.
11. 15. Шаврина О. Ю. Педагогическая рефлексия учителя : монография / О. Ю. Шаврина ; М-во образования Рос. Федерации и др. — Уфа : Институт истории, языка и литературы УНЦ РАН ; Стерлитамак : Стерлитамак. гос. пед. ин-т, 2000. — 148 с.
12. Shavrina O. Yu. Pedagogicheskaya refleksiya uchitelya : monografiya / O. Yu. Shavrina ; M-vo obrazovaniya Ros. Federatsii i dr. — Ufa : Institut istorii, yazyka i literatury UNTs RAN ; Sterlitamak : Sterlitamak. gos. ped. in-t, 2000. — 148 s.
13. 16. Akbari R. Reflections on reflection: A critical appraisal of reflective practices in L2 teacher education / R. Akbari // System. — 2007. — No. 35 (2). — Р. 192–207. — DOI: 10.1016/j.system.2006.12.008
14. 17. Benammar K. Conscious action through conscious thinking — reflection tools in experiential learning. Public seminar / K. Benammar. — Amsterdam : Amsterdam University Press, 2004.
15. 18. Calderhead J. Reflective teaching and teacher education / J. Calderhead // Teaching and Teacher Education. — 1989. — No. 5 (1). — Р. 43–51. — DOI: 10.1016/0742-051x(89)90018-8
16. 19. Kemmis S. A self-reflective practitioner and a new definition of critical participatory action research / S. Kemmis // In N. Mockler & J. Sachs (Eds.), Rethinking educational practice through reflexive research: Essays in honour of Susan Groundwater-S
17. 20. Schön D. The reflective practitioner: how professionals think in action / D. Schön. — New York : Basic Books, 1983.
18. 1. Богин В. Г. Обучение рефлексии как способ формирования творческой личности / В. Г. Богин ; под ред. И. Я. Лернера, И. К. Журавлева. — Москва, 1993. — С. 159–175.
19. Bogin V. G. Obuchenie refleksii kak sposob formirovaniya tvorcheskoi lichnosti / V. G. Bogin ; pod red. I. Ya. Lernera, I. K. Zhuravleva. — Moskva, 1993. — S. 159–175.
20. 2. Вазина К. Я. Рефлексивное пространство / К. Я. Вазина, Ю. К. Петров, В. Д. Белиловский // Педагогический менеджмент. — Москва : Педагогика, 1991. — С. 16–24.
21. Vazina K. Ya. Refleksivnoe prostranstvo / K. Ya. Vazina, Yu. K. Petrov, V. D. Belilovskii // Pedagogicheskii menedzhment. — Moskva : Pedagogika, 1991. — S. 16–24.
22. 3. Ведерникова Л. B. Формирование ценностных установок будущего учителя на творческую самореализацию в педагогической деятельности / Л. В. Ведерникова. — Москва : Прометей, 2001. — 144 с.
23. Vedernikova L. B. Formirovanie tsennostnykh ustanovok budushchego uchitelya na tvorcheskuyu samorealizatsiyu v pedagogicheskoi deyatel’nosti / L. V. Vedernikova. — Moskva : Prometei, 2001. — 144 s.
24. 4. Давыденко Т. М. Теоретические основы рефлексивного управления школой : автореф. дис. … д-ра пед. наук / Т. М. Давыденко. — Москва, 1996. —31 с.
25. Davydenko T. M. Teoreticheskie osnovy refleksivnogo upravleniya shkoloi : avtoref. dis. … d-ra ped. nauk / T. M. Davydenko. — Moskva, 1996. —31 s.
26. 5. Деркач А. А. Личностно-профессиональное развитие государственных служащих как объект психолого-акмеологического мониторинга / А. А. Деркач. — Москва : РАГС, 2004. — 230 с.
27. Derkach A. A. Lichnostno-professional’noe razvitie gosudarstvennykh sluzhashchikh kak ob”ekt psikhologo-akmeologicheskogo monitoringa / A. A. Derkach. — Moskva : RAGS, 2004. — 230 s.
28. 6. Звенигородская Г. П. Практика рефлексивного образования: смысловой эффект / Г. П. Звенигородская. — Хабаровск : Изд-во ГОУ ВПО ХГПУ, 2003. — 133 с.
29. Zvenigorodskaya G. P. Praktika refleksivnogo obrazovaniya: smyslovoi effekt / G. P. Zvenigorodskaya. — Khabarovsk : Izd-vo GOU VPO KhGPU, 2003. — 133 s.
30. 7. Карпов А. В. Психология рефлексивных механизмов деятельности. Текст / А. В. Карпов. — Москва : ИП РАН, 2004. —424 с.
31. Karpov A. V. Psikhologiya refleksivnykh mekhanizmov deyatel’nosti. Tekst / A. V. Karpov. — Moskva : IP RAN, 2004. —424 s.
32. 8. Коджаспирова Г. М. Теория и практика профессионального педагогического самообразования / Г. М. Коджаспирова. — Москва : Альфа, 1993. — 120 с.
33. Kodzhaspirova G. M. Teoriya i praktika professional’nogo pedagogicheskogo samoobrazovaniya / G. M. Kodzhaspirova. — Moskva : Al’fa, 1993. — 120 s.
34. 9. Козиев В. Н. Самообразование и самооценка учителя. Текст / В. Н. Козиев // Психологические проблемы самообразования учителя : сб. науч. трудов ; под ред. Г. С. Сухобской. — Москва : Изд-во АПН СССР, 1986. — С. 19–27.
35. Koziev V. N. Samoobrazovanie i samootsenka uchitelya. Tekst / V. N. Koziev // Psikhologicheskie problemy samoobrazovaniya uchitelya : sb. nauch. trudov ; pod red. G. S. Sukhobskoi. — Moskva : Izd-vo APN SSSR, 1986. — S. 19–27.

Other articles