Published Date: 01.10.2022

The Problematic Field of Children’s Art Schools and Music Schools in the Context of the Creative Development of Youth: Topical Issues and Retrospectiveполе

Annotation

In this article, the authors point to a change in pedagogical reality in the field of teaching subjects from the field of “Art”. Teachers and politicians put forward innovative theses about the purpose of children’s musical institutions, however, the main psychological and pedagogical aspects, in particular, musical education, are often ignored. The authors emphasize the need to understand the goals of the above schools as institutions of additional education, that is, the creative development of children with different levels of abilities and musical inclinations. The authors support their vision with concrete examples from their own pedagogical practice. As part of the work with the main contingent of pupils, it is proposed to use innovative methods for mastering musical notation and other musical skills. According to the authors, the education of gifted musicians requires: acceleration of the educational process; strictly systematic approach; enhanced monitoring of the results and effectiveness of the development of the program.




Library

1. Антонова М. А. Проблема развития интереса учащихся к классической музыке в отечественной фортепианной педагогике / М. А. Антонова, И. А. Белоконь // Искусство и образование: методология, теория, практика. — 2019. — Т. 1. — С. 132–138.
2. Беккерман П. Б. Ресурсы для творческого развития обучающихся в негуманитарных колледжах СПО в контексте реализации компенсаторной и воспитательной функций дополнительного художественного образования / П. Б. Беккерман // Проблемы творческого развития лично
3. Беккерман П. Б. Компенсаторная функция дополнительного художественного образования как фактор профессионально-творческого роста учащейся молодежи / П. Б. Беккерман, Н. И. Ануфриева // Новое в психолого-педагогических исследованиях. — 2018. — № 3 (51). — С
4. Беккерман П. Б. О важности рекреации для профессионально-творческого роста учащейся молодежи на занятиях искусством / П. Б. Беккерман, Т. Е. Беккерман // Сибирский учитель. — 2019. — № 2 (123). — С. 18–22.
5. Беккерман П. Б. Рекреативная составляющая профессионально-творческого роста обучающихся / П. Б. Беккерман, С. Б. Новиков // Сибирский учитель. — 2019. — № 5 (126). — С. 41–44.
6. Беккерман П. Б. Специфика работы преподавателя дополнительного образования: современные аспекты / П. Б. Беккерман, О. В. Стукалова // Среднее профессиональное образование. — 2011. — № 2. — С. 58–60.
7. Беккерман Т. Е. Инновации в фортепианной педагогике: возможность или необходимость? / Т. Е. Беккерман, М. Сабальбаль // Музыкальное и художественное образование в современном мире: традиции и инновации : матер. IV Междунар. науч.-практ. конф. (Таганрог, 1
8. Беккерман Т. Е. О некоторых аспектах организации музыкальных занятий с детьми на примере уроков фортепиано / Т. Е. Беккерман // Гуманитарное пространство. Международный альманах. — 2020. — Т. 9, № 1. — С. 6–10.
9. Беккерман Т. Е. О некоторых перегибах рекреативного подхода к занятиям в фортепианном классе / Т. Е. Беккерман // Актуальные проблемы художественно-эстетического и нравственного воспитания и образования детей и молодежи: традиции и новаторство : матер. Вс
10. Степанова Л. А. Воспитание речевой культуры / Л. А. Степанова // Педагогика. — 2016. — № 5. — С. 80–88.
11. Степанова Л. А. Особенности музыкального воспитания учащихся общеобразовательной школы после Великой Отечественной войны до начала 1970-х гг. : дис. … канд. пед. наук / Л. А. Степанова. — М., 1998. — 171 с.
12. Ямпольская Е. А. Выступление на заседании круглого стола «Детские школы искусств: великие традиции и неопределенное будущее» [Электронный ресурс] / Е. А. Ямпольская. — Режим доступа: <a href="http://duma.gov.ru/news/49331" target="_blank">http://duma.gov.ru/news/49331</a> (дата обращения: 10.12.2022).

Other articles