Published Date: 01.04.2023

Application of Mentoring in the System of Domestic Preschool Education

Annotation

The relevance of the article lies in the study of understanding of mentoring, from the point of theory and practice of application by managers and menti-teachers in the education system of the Russian Federation. In our previous studies, we considered the coefficients of development of the personality of a teacher, such as: intellectual development, emotional development, spirituality — affecting the formation of managerial and performing qualities of a personality. We also gave examples of domestic and Western approaches to the development of scientific foundations of mentoring, studied the spatial environment: the period of development during thePandemic, means of digital learning and interaction with the teaching staff, as well as the transition from digital environment to familiar, academic format. To date, the topic of applying mentoring in practice, understanding it in theory, as well as studying aspects suitable for domestic education has turned out to be relevant. The purpose of this study is to analyze the respondents’ answers on the use of mentoring in the practice of a preschool educational organization.




Library

1. 12. Goleman D. Social Intelligence / D. Goleman. — USA : Mithler, 1994. — 226 p. — Text : unmediated.
2. 11. Enhancing mentoring experiences through e-mentoring: a systematic scoping review of e-mentoring programs between 2000 and 2017 // J. Y. Chong, A. H. Ching, Y. Renganathan et al. // Advances in Health Sciences Education. — 2020. — Vol. 25. — Р. 195–226
3. Senge P. O. Pyataya distsiplina : Iskusstvo i praktika samoobuchayushcheisya organizatsii / P. O. Senge. — Moskva : Olimp-Biznes, 2003. — 172 s. — Tekst : neposredstvennyi.
4. 10. Сенге П. О. Пятая дисциплина : Искусство и практика самообучающейся организации / П. О. Сенге. — Москва : Олимп-Бизнес, 2003. — 172 с.
5. Mentoring v rabote porazvitiyu innovatsionnoi deyatel’nosti studentov [Elektronnyi resurs] / V. F. Gabdulkhakov, A. F. Zinnurova, A. M. Garifullina i dr. // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. — 2023. — № 1. — URL: <a href="https://science-education.ru/ru/a" target="_blank">https://science-education.ru/ru/a</a>
6. 9. Менторинг в работе по развитию инновационной деятельности студентов [Электронный ресурс] / В. Ф. Габдулхаков, А. Ф. Зиннурова, А. М. Гарифуллина и др. // Современные проблемы науки и образования. — 2023. — № 1. — URL: <a href="https://scienceeducation.ru/ru/art" target="_blank">https://scienceeducation.ru/ru/art</a>
7. Klarin M. V. Sto let issledovatel’skogo obucheniya v Rossii : metod. posobie / M. V. Klarin // Psikhologo-pedagogicheskii poisk. — 2016. — № 1 (37). — 140 s. — Tekst : neposredstvennyi.
8. 8. Кларин М. В. Сто лет исследовательского обучения в России : метод. пособие / М. В. Кларин // Психолого-педагогический поиск. — 2016. — № 1 (37). — 140 с. — Текст : непосредственный.
9. Goulman D. Emotsional’noe liderstvo : Iskusstvo upravleniya lyud’mi na osnove emotsional’nogo intellekta / D. Goulman, R. Boyatsis, E. Makki. — Moskva : Al’pina Pablisher, 2017. — 420 s.
10. 7. Гоулман Д. Эмоциональное лидерство : Искусство управления людьми на основе эмоционального интеллекта / Д. Гоулман, Р. Бояцис, Э. Макки. — Москва : Альпина Паблишер, 2017. — 420 с.
11. Goulman D. Emotsional’nyi intellekt. Pochemu on mozhet znachit’ bol’she, chem IQ / D. Goulman. — Moskva : Mann, Ivanov i Ferber, 2018. — 380 s.
12. 6. Гоулман Д. Эмоциональный интеллект. Почему он может значить больше, чем IQ / Д. Гоулман. — Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2018. — 380 с.
13. Garifullina A. M. Mentoring — instrument dlya sistemy vysshego pedagogicheskogo obrazovaniya Rossiiskoi Federatsii / A. M. Garifullina // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya : sb. nauch. trudov. — № 71–1. — Yalta : Gumanitarnopedagogichesk
14. 5. Гарифуллина А. М. Менторинг — инструмент для системы высшего педагогического образования Российской Федерации / А. М. Гарифуллина // Проблемы современного педагогического образования : сб. науч. трудов. — № 71–1. — Ялта : Гуманитарнопедагогическая акад
15. Garifullina A. M. Mentoring — taim-menedzhment dlya doshkol’noi organizatsii v usloviyakh tsifrovizatsii obrazovaniya Rossiiskoi Federatsii / A. M. Garifullina. — Tekst: neposredstvennyi // Vestnik Severo-Kavkazskogo federal’nogo universiteta. — 2021. — №
16. 4. Гарифуллина А. М. Менторинг — тайм-менеджмент для дошкольной организации в условиях цифровизации образования Российской Федерации / А. М. Гарифуллина. — Текст: непосредственный // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. — 2021. — № 1. — С
17. Garifullina A. M. Realizatsiya nauchnykh osnov mentoringa v amerikanskoi sisteme doshkol’nogo obrazovaniya / A. M. Garifullina. — Tekst: neposredstvennyi // Vestnik SeveroKavkazskogo federal’nogo universiteta. — 2020. — № 1. — S. 179–185.
18. 3. Гарифуллина А. М. Реализация научных основ менторинга в американской системе дошкольного образования / А. М. Гарифуллина. — Текст: непосредственный // Вестник Северо-Кавказского федерального университета. — 2020. — № 1. — С. 179–185.
19. Garifullina A. M. Nauchnye osnovy mentoringa v sisteme doshkol’nogo obrazovaniya Rossiiskoi Federatsii / A. M. Garifullina, S. N. Bashinova // Kazanskii pedagogicheskii zhurnal. — 2019. — № 6. — S. 89–93.
20. 2. Гарифуллина А. М. Научные основы менторинга в системе дошкольного образования Российской Федерации / А. М. Гарифуллина, С. Н. Башинова // Казанский педагогический журнал. — 2019. — № 6. — С. 89–93.
21. Gabdulkhakov V. F. O tekhnologiyakh pedagogicheskogo obrazovaniya v federal’nykh universitetakh / V. F. Gabdulkhakov // Sbornik tezisov professorskogo foruma. — Moskva, 2019. — S. 162–164.
22. 1. Габдулхаков В. Ф. О технологиях педагогического образования в федеральных университетах / В. Ф. Габдулхаков // Сборник тезисов профессорского форума. — Москва, 2019. — С. 162–164.

Other articles