Published Date: 01.04.2023

Methodological Approaches to Determining the Level of Students’ Lifestyle in the Cultural Landscape

Annotation

The article analyzes two opposed views on determining the concept of a “lifestyle” and singles out essential part of the concept of the “cultural landscape”. Unique role of cultural landscapes in the prosess of forming a lifestyle of students of higher education is pointed out. As the leading methodological approaches to determining the level of students’ lifestyle in the cultural landscape, the article presents: coevolutionary subject-activity, transdisciplinary, integral, situational-integral, cultural-ecological and landscape-environmental methodological approaches. The article describes in detail an integrated diagnostic lifestyle map, as well as a map of a comprehensive assessment of projects, including tasks, solving criteria and performance indicators.




Library

1. 1. Винокурова Н. Ф. Геоэкологическое образование для устойчивого развития: теория и образовательная практика / Н. Ф. Винокурова // Проблемы современного педагогического образования. — 2021. — № 71–2. — С. 96–99.
2. Vinokurova N. F. Geoekologicheskoe obrazovanie dlya ustoichivogo razvitiya: teoriya i obrazovatel’naya praktika / N. F. Vinokurova // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. — 2021. — № 71–2. — S. 96–99.
3. 2. Гаськова М. И. Трансформация ценностного сознания населения современной России в постсоветское время в контексте постнеклассической науки (на примере интегрального подхода К. Уилбера) / М. И. Гаськова // Журнал социологии и социальной антропологии. — 2
4. Gas’kova M. I. Transformatsiya tsennostnogo soznaniya naseleniya sovremennoi Rossii v postsovetskoe vremya v kontekste postneklassicheskoi nauki (na primere integral’nogo podkhoda K. Uilbera) / M. I. Gas’kova // Zhurnal sotsiologii i sotsial’noi antropolo
5. 3. Моисеев Н. Н. Думая о будущем / Н. Н. Моисеев // Экология и жизнь. — 2002. — № 1 (24). — С. 4–7.
6. Moiseev N. N. Dumaya o budushchem / N. N. Moiseev // Ekologiya i zhizn’. — 2002. — № 1 (24). — S. 4–7.
7. 4. Панов В. И. Экопсихологические предпосылки изучения психической активности / В. И. Панов // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. — 2014. — Т. 3, № 3. — С. 214–224.
8. Panov V. I. Ekopsikhologicheskie predposylki izucheniya psikhicheskoi aktivnosti / V. I. Panov // Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya: Akmeologiya obrazovaniya. Psikhologiya razvitiya. — 2014. — T. 3, № 3. — S. 214–224.
9. 5. Преображенский В. С. Я — географ / В. С. Преображенский. Из творческого наследия. — Москва : ГЕОС, 2001. — Т. 2.
10. Preobrazhenskii V. S. Ya — geograf / V. S. Preobrazhenskii. Iz tvorcheskogo naslediya. — Moskva : GEOS, 2001. — T. 2.
11. 6. Рагулина М. В. Культурный ландшафт: интегральный взгляд / М. В. Рагулина. — Москва, 2015.
12. Ragulina M. V. Kul’turnyi landshaft: integral’nyi vzglyad / M. V. Ragulina. — Moskva, 2015.

Other articles