Published Date: 01.04.2023

Evolution of the Content and Methods of Ethnocultural Teacher Training at Russian Universities

Annotation

The purpose of the study described in the article is to determine the main stages of the evo-lution of co-maintenance and methods of ethnocultural training of teachers in the Soviet and post-Soviet periods. The study found that the transformation of ethnocultural teacher training took place in Russian universities in parallel with the evolution of multicultural teacher education. The lin-guocentric stage (the stage of the systemic organization of linguistic, ethnocultural and multicultural content, the development of explanatory and illustrative teaching methods); logo-centric stage (the stage of implementation of a practical orientation in the development of linguistic, ethnocultural and multicultural content, the use of developing and problem-based teaching meth-ods); stage of anthropocentric mastering of linguistic, ethnocultural and multicultural content, de-velopment of methods of individualization and personalization of education are singled out. It is proved that in modern practice it is necessary to take into account the priorities of each stage: they are integratively interconnected and complement each other.




Library

1. 10. Лернер И. Я. Проблема методов обучения и пути ее исследования / И. Я. Лернер // В сб. : Вопросы методов педагогических исследований. — Москва, 1973. — С. 5–12.
2. Lerner I. Ya. Problema metodov obucheniya i puti ee issledovaniya / I. Ya. Lerner // V sb. : Voprosy metodov pedagogicheskikh issledovanii. — Moskva, 1973. — S. 5–12.
3. 11. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / А. М. Матюшкин. — Москва : Педагогика, 1972. — С. 12–45.
4. Matyushkin A. M. Problemnye situatsii v myshlenii i obuchenii / A. M. Matyushkin. — Moskva : Pedagogika, 1972. — S. 12–45.
5. 12. Махмутов М. И. Избранные труды : в 7 т. / М. И. Махмутов. — Казань : Магариф-Вакыт, 2016. — Т. 1: Проблемное обучение: Основные вопросы теории / сост. Д. М. Шакирова. — 423 с.
6. Makhmutov M. I. Izbrannye trudy : v 7 t. / M. I. Makhmutov. — Kazan’ : MagarifVakyt, 2016. — T. 1: Problemnoe obuchenie: Osnovnye voprosy teorii / sost. D. M. Shakirova. — 423 s.
7. 13. Научно-методические идеи Н. М. Шанского в контексте современного филологического образования» (к 95-летию со дня рождения) : сб. науч. трудов Междунар. науч.-практ. конф. (Москва, 2 ноября 2017 г.) / под общ. ред. О. М. Александровой, И. Н. Добротиной
8. Nauchno-metodicheskie idei N. M. Shanskogo v kontekste sovremennogo filologicheskogo obrazovaniya» (k 95-letiyu so dnya rozhdeniya) : sb. nauch. trudov Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (Moskva, 2 noyabrya 2017 g.) / pod obshch. red. O. M. Aleksandrovoi, I.
9. 14. Решения Международного съезда учителей и преподавателей русской словесности. 11–13 ноября 2021 года, Москва, Россия [Электронный ресурс]. — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> philol.teacher.msu.ru/node/64 (дата обращения: 02.05.2023).
10. Resheniya Mezhdunarodnogo s»ezda uchitelei i prepodavatelei russkoi slovesnosti. 11–13 noyabrya 2021 goda, Moskva, Rossiya [Elektronnyi resurs]. — URL: <a href="http://philol.teacher.msu.ru/node/64" target="_blank">http://philol.teacher.msu.ru/node/64</a> (data obrashcheniya: 02.05.2023).
11. 15. Татар әдәби теле тарихы (XIII гасыр — XX йөз башы) / И.Б.Бәширова, Ф.Ш. Нуриева, Э. Х. Кадыйрова ; фәнни ред. Ф. М. Хисамова. — Казан : ТӘһСИ, 2015. — I т.: Фонетика. Графика: язма традицияләр, норма һәм вариантлылык. — 696 б.
12. Tatar әdәbi tele tarikhy (XIII gasyr — XX iөz bashy) / I. B. Bәshirova, F. Sh. Nurieva, E. Kh. Kadyirova ; fәnni red. F. M. Khisamova. — Kazan : TӘһSI, 2015. — I t.: Fonetika. Grafika: yazma traditsiyalәr, norma һәm variantlylyk. — 696 b.
13. 16. Ушинский К. Д. Человек как предмет педагогической антропологии: Опыт педагогической антропологии : пед. соч. : в 6 т. / К. Д. Ушинский. — Москва, 1990. — Т. 2. — С. 12–23.
14. Ushinskii K. D. Chelovek kak predmet pedagogicheskoi antropologii: Opyt pedagogicheskoi antropologii : ped. soch. : v 6 t. / K. D. Ushinskii. — Moskva, 1990. — T. 2. — S. 12–23.
15. 17. Формирование культурного кода в сознании учителей Восточной Европы / В. Ф. Габдулхаков, М. П. Жигалова, Л. И. Кобылянская и др. // Непрерывное педагогическое образование: проблемы и поиски. — 2018. — № 2 (8). — С. 9–13.
16. Formirovanie kul’turnogo koda v soznanii uchitelei Vostochnoi Evropy / V. F. Gabdulkhakov, M. P. Zhigalova, L. I. Kobylyanskaya i dr. // Nepreryvnoe pedagogicheskoe obrazovanie: problemy i poiski. — 2018. — № 2 (8). — S. 9–13.
17. 18. Эльконин Д. Б. Избранные психологические труды / АПН СССР ; Д. Б. Эльконин ; под ред. В. В. Давыдова, В. П. Зинченко. — Москва : Педагогика, 1989. — 555 с.
18. El’konin D. B. Izbrannye psikhologicheskie trudy / APN SSSR ; D. B. El’konin ; pod red. V. V. Davydova, V. P. Zinchenko. — Moskva : Pedagogika, 1989. — 555 s.
19. 1. Бухонкина А. С. Типы асимметрии культурем : дис. … канд. филол. наук / А. С. Бухонкина. — Волгоград : Волгоградский гос. ун-т, 2002. — 183 с.
20. Bukhonkina A. S. Tipy asimmetrii kul’turem : dis. … kand. filol. nauk / A. S. Bukhonkina. — Volgograd : Volgogradskii gos. un-t, 2002. — 183 s.
21. 2. Выготский Л. С. Воображение и творчество в детском возрасте / Л. С. Выготский. — Москва, 1967. — С. 7–23.
22. Vygotskii L. S. Voobrazhenie i tvorchestvo v detskom vozraste / L. S. Vygotskii. — Moskva, 1967. — S. 7–23.
23. 3. Верещагин Е. М. Язык и культура. Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного / Е. М. Верещагин, В. Г. Костомаров. — Москва, 1983. — С. 56–67.
24. Vereshchagin E. M. Yazyk i kul’tura. Lingvostranovedenie v prepodavanii russkogo yazyka kak inostrannogo / E. M. Vereshchagin, V. G. Kostomarov. — Moskva, 1983. — S. 56–67.
25. 4. Ворожбитова А. А. Теория текста: Антропоцентрическое направление : учеб. пособие / А. А. Ворожбитова. — 2-е изд., испр. и доп. — Москва : Высшая школа, 2005. — С. 8–22.
26. Vorozhbitova A. A. Teoriya teksta: Antropotsentricheskoe napravlenie : ucheb. posobie / A. A. Vorozhbitova. — 2-e izd., ispr. i dop. — Moskva : Vysshaya shkola, 2005. — S. 8–22.
27. 5. Габдулла Тукай и тюркский мир: материалы международной конференции, посвященной 130-летию со дня рождения Г. Тукая / сост. Ф. Х. Миннуллина, А. Ф. Ганиева. — Казань : ИЯЛИ, 2016. — 484 с.
28. Gabdulla Tukai i tyurkskii mir: materialy mezhdunarodnoi konferentsii, posvyashchennoi 130-letiyu so dnya rozhdeniya G. Tukaya / sost. F. Kh. Minnullina, A. F. Ganieva. — Kazan’ : IYaLI, 2016. — 484 s.
29. 6. Габдулхаков В. Ф. Бодуэн де Куртенэ и методические концепции обучения русскому языку как второму / В. Ф. Габдулхаков // И. А. Бодуэн де Куртенэ и мировая лингвистика : междунар. конф. «VI Бодуэновские чтения» (Казань, 18–21 октября 2017 г.) : тр. и мат
30. Gabdulkhakov V. F. Boduen de Kurtene i metodicheskie kontseptsii obucheniya russkomu yazyku kak vtoromu / V. F. Gabdulkhakov // I. A. Boduen de Kurtene i mirovaya lingvistika : mezhdunar. konf. «VI Boduenovskie chteniya» (Kazan’, 18–21 oktyabrya 2017 g.)
31. 7. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов; РАО, Психол. ин-т ; Междунар. ассоц. «Развивающее обучение». — Москва : ИНТОР, 1996. — 542 с.
32. Davydov V. V. Teoriya razvivayushchego obucheniya / V. V. Davydov; RAO, Psikhol. in-t ; Mezhdunar. assots. «Razvivayushchee obuchenie». — Moskva : INTOR, 1996. — 542 s.
33. 8. Занков Л. В. Избранные педагогические труды / Л. В. Занков. — Москва, 1999. — С. 31–45.
34. Zankov L. V. Izbrannye pedagogicheskie trudy / L. V. Zankov. — Moskva, 1999. — S. 31–45.
35. 9. Кант И. Антропология с прагматической точки зрения / И. Кант ; пер. с нем. Н. М. Соколова. — 2-е изд. — Москва : URSS, 2010. — 194 с.
36. Kant I. Antropologiya s pragmaticheskoi tochki zreniya / I. Kant ; per. s nem. N. M. Sokolova. — 2-e izd. — Moskva : URSS, 2010. — 194 s.

Other articles