Published Date: 29.11.2022

Historical and Pedagogical prerequisites for the Formation and Development of the Methodical Activity Teachers of Higher and Higher Military Schools

Annotation

The article examines the historical and pedagogical prerequisites of education and the development of the methodological activities of teachers of higher education in general, and higher military school in particular. The paper highlights the most significant stages of the formation of the scientific category under study, both as an important component of the pedagogical system and as an independent pedagogical process aimed at improving the pedagogical skills and professionalism of the teaching staff.




Library

1. Бутенко В. С. Наставничество как форма непрерывного образования и профессиональной самореализации / В. С. Бутенко, О. С. Бутенко // Гуманитарные и социальные науки. Серия «Психология». — 2012. — № 4. — С. 248–255.
2. Челнокова Е. А. Эволюция системы наставничества в педагогической практике / Е. А. Челнокова, З. И. Тюмасева // Вестник Мининского университета. — 2018. — Т. 6. — № 4. — С. 11–15.
3. Харламов И. Ф. Педагогика / И. Ф. Харламов. — М. : Гардарики, 1999. — 123 с. 19. Чарнолусский В. К. Вопросы народного образования / В. К. Чарнолусский // 1-й общеземский съезд. — М., 1912. — С. 180.
4. Тенчурина Х. Ш. Становление и развитие профессионально-педагогического образования : дис. … д-ра пед. наук / Х. Ш. Тенчурина . — М., 2002. — 240 с.
5. Плотникова Т. В. Профессиональное сопровождение педагогов на уровне методических служб России: исторический аспект / Т. В. Плотникова // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. — 2013. — № 5. — С. 20–23.
6. Неосков И. А. Учительские кадры России: их подготовка и повышение квалификации / И. А. Неосков. — М., 1998. — 147 с.
7. О восстановлении методических объединений учителей: приказ народного комиссара просвещения т. Тюркина от 23.10.1938 г. // Советская педагогика. — 1938. — № 12. — С. 3–5.
8. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон № 273-ФЗ от 29 декабря 2012 г.
9. Военная педагогика : учебник / Алёхин И. А., Авуза А. А., Герасимова Т. Н. и др. — 1-е изд. — М. : ЮРАЙТ, 2023. — 415 с. — Сер. 76: Высшее образование.
10. Данилюк А. Я. Принципы модернизации педагогического образования / А. Я. Данилюк // Педагогика. — 2010. — №5. — С. 37–46.
11. Алёхин И. А. История педагогики : учебник / И. А. Алёхин, Е. И. Федак. — 2-е изд., перераб. — М., 2019.
12. Богуславский М. В. В прошлом веке «открытые» уроки давали инспектора / М. В. Богуславский // Учительская газета. — 1998. — № 18. — С. 6–7.
13. Барабанщиков А. В. Военно-педагогическая диагностика (теория, опыт, проблемы) / А. В. Барабанщиков, Н. И. Дерюгин. — М. : ВУ, 1995. — 108 с.
14. Барабанщиков А. В. Актуальные проблемы педагогики и психологии высшей военной школы / А. В. Барабанщиков. — М. : ВПА им. В. И. Ленина, 1980. — 39 с.
15. Алёхин А. И. Подготовка педагогических кадров для военно-учебных заведений России: исторический опыт и современность / И. А. Алёхин // Военная мысль. — 2004. — № 9. — С. 67–71.
16. Алёхин И. А. К вопросу о философии образования / И. А. Алёхин // Военный академический журнал. — 2017. — № 3 (15). — С. 94–102.
17. Алёхин И. А. Историко-педагогический анализ становления и развития системы военной подготовки в гражданских вузах в период с XVII века по настоящее время / И. А. Алёхин, Е. И. Федак, А. Е. Денисов // Право и образование. — 2018. — № 5. — С. 109–122.
18. Алёхин И. А. Генерал А. В. Барабанщиков — основатель советской военной педагогики / И. А. Алёхин // Военный академический журнал. — 2019. — № 3 (23). — С. 81–85.
19. Алёхин И. А. О воспитании военнослужащих и всей молодежи на историческом наследии в условиях современной гибридной войны / И. А. Алёхин, В. Н. Осташкин, Д. В. Шутько // Мир образования — образование в мире. — 2022. — № 2 (86). — С. 90– 100. — DOI: 10.5194

Other articles