Published Date: 01.04.2023

Dialogic Pedagogy as a value in N. A. Astashova’s research writing

Annotation

The article presents the main results of the long-term scientific activity of a known scholar and figure of pedagogical education N. A. Astashova on the study of the phenomenon of dialogic pedagogy. This issue is a part of a wider range of her research interests related to the problem of personality development of a future teacher and value orientations in the educational system. N. A. Astashova is credited with the scientific substantiation of the concept of pedagogical axiology, the development of a typology of values that can be used as an axiological modeling tool. The characteristic features of the axiosphere of a modern teacher, the analysis of cognitive, emotional and behavioral subsystems of personal value orientations of a teacher deserve attention. She also highlighted the conceptual ideas of the formation of the dialogic space of education, identified methodological tools for the study of dialogic pedagogy.




Library

1. 12. Astashova, N. A. Strategic Guidelines of the Educational Interactive Environment as a Basis to Develop the Axiosphere of a Future Teacher / N. A. Astashova, S. K. Bondyreva, O. V. Malkina // Journal of Fundamental and Applied Sciences. — 2017. — Vol.
2. Romanov, A. A. Vremya dialoga s predshestvennikami / A. A. Romanov // Strategiya i taktika podgotovki sovremennogo pedagoga v usloviyax dialogovogo prostranstva obrazovaniya : sb. nauch. st. — Bryansk, 2020. — S. 46–52. — EDN: UJYRDG
3. 11. Романов, А. А. Время диалога с предшественниками / А. А. Романов // Стратегия и тактика подготовки современного педагога в условиях диалогового пространства образования : сб. науч. ст. — Брянск, 2020. — С. 46–52. — EDN: UJYRDG
4. Romanov, A. A. Integral`ny`j rezul`tat professional`nogo bratstva ucheny`x (k 15-letiyu zhurnala «Psixologo-pedagogicheskij poisk») / A. A. Romanov // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2019. — № 4 (52). — S. 17–33. — EDN: PGTMNN
5. 10. Романов, А. А. Интегральный результат профессионального братства ученых (к 15-летию журнала «Психолого-педагогический поиск») / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2019. — № 4 (52). — С. 17–33. — EDN: PGTMNN
6. Romanov, A. A. Tvorcy gumanisticheskoj pedagogiki / A. A. Romanov // Psixologopedagogicheskij poisk. — 2018. — № 3 (47). — S. 5–14. — EDN: LZLXFJ
7. 9. Романов, А. А. Творцы гуманистической педагогики / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 3 (47). — С. 5–14. — EDN: LZLXFJ
8. Romanov, A. A. Istoriya uchit. Uchimsya li my` u nee? / A. A. Romanov // Psixologopedagogicheskij poisk. — 2017. — № 4 (44). — S. 5–12. — EDN: ZWMQRR
9. 8. Романов, А. А. История учит. Учимся ли мы у нее? / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2017. — № 4 (44). — С. 5–12. — EDN: ZWMQRR
10. Romanov, A. A. Reformator obrazovaniya Rossii koncza XX veka / A. A. Romanov // Pedagogika. — 2015. — № 3. — S. 95–102. — EDN: TXNCMZ
11. 7. Романов, А. А. Реформатор образования России конца ХХ века / А. А. Романов // Педагогика. — 2015. — № 3. — С. 95–102. — EDN: TXNCMZ
12. Romanov, A. A. Pamyati E`duarda Dmitrievicha Dneprova / A. A. Romanov // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2015. — № 1 (33). — S. 204–212. — EDN: TPXCCD
13. 6. Романов, А. А. Памяти Эдуарда Дмитриевича Днепрова / А. А. Романов // Психолого-педагогический поиск. — 2015. — № 1 (33). — С. 204–212. — EDN: TPXCCD
14. Podgotovka professionala XXI veka: teoreticheskie poiski i e`ffektivny`e praktiki : monografiya / pod red. A. V. Antyuxova, S. K. Bondy`revoj. — Moskva : MPSU ; Bryansk : BGU, 2020. — 257 s.
15. 5. Подготовка профессионала XXI века: теоретические поиски и эффективные практики : монография / под ред. А. В. Антюхова, С. К. Бондыревой. — Москва : МПСУ ; Брянск : БГУ, 2020. — 257 с.
16. Pedagogika i obrazovanie v zerkale istoricheskoj refleksii : kol. monografiya / N. B. Barannikova, M. A. Polyakova, V. K. Pichugina [i dr.] ; Ministerstvo obrazovaniya Moskovskoj oblasti, Akademiya social`nogo upravleniya, Kafedra pedagogiki. — Moskva : A
17. 4. Педагогика и образование в зеркале исторической рефлексии : кол. монография / Н. Б. Баранникова, М. А. Полякова, В. К. Пичугина [и др.] ; Министерство образования Московской области, Академия социального управления, Кафедра педагогики. — Москва : Акаде
18. Astashova, N. A. Razvitie aksiosfery` budushhix pedagogov v usloviyax dialogovogo prostranstva obrazovaniya : monografiya / N. A. Astashova. — Bryansk : RIO BGU : Beloberezh`e, 2018. — 240 s.
19. 3. Асташова, Н. А. Развитие аксиосферы будущих педагогов в условиях диалогового пространства образования : монография / Н. А. Асташова. — Брянск : РИО БГУ : Белобережье, 2018. — 240 с.
20. Astashova, N. A. Konceptual`ny`e osnovy` dialogicheskoj pedagogiki / N.A.Astashova // Psixologo-pedagogicheskij poisk. — 2018. — № 3 (47). — S. 15–29. — EDN: UZBIDL
21. 2. Асташова, Н. А. Концептуальные основы диалогической педагогики / Н. А. Асташова // Психолого-педагогический поиск. — 2018. — № 3 (47). — С. 15–29. — EDN: UZBIDL
22. Astashova, N. A. Aksiologicheskoe obrazovanie sovremennogo uchitelya: metodologiya, koncepciya, modeli i texnologii razvitiya : dis. … d-ra ped. nauk : 13.00.01 / Astashova Nadezhda Aleksandrovna. — Bryansk, 2001. — 498 s. — EDN: MCXVBM
23. 1. Асташова, Н. А. Аксиологическое образование современного учителя: методология, концепция, модели и технологии развития : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Асташова Надежда Александровна. — Брянск, 2001. — 498 с. — EDN: MCXVBM

Other articles