Published Date: 01.04.2023
Development of Professional Mobility of Scientific and Pedagogical Staff in the Context of Digitalization of Education
Annotation
The digitalization of education stimulates the transformation of the content, forms, methods of educational activities, requirements for the professional competencies of teachers. The article defines the importance of professional mobility, which provides an adequate response to ongoing changes, readiness for selfdevelopment and professional self-realization. The possibilities of open educational resources and massive open online courses for the development of professional mobility of teachers in the modern digital educational environment are considered.
Keywords
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 02/2023 |
Pages | 168-178 |
UDK | 378 |
DOI | 10.51944/20738498_2023_2_168 |
Library
1. 10. Игошев, Б. М. Организационно-методическая система подготовки профессионально мобильных специалистов в педагогическом университете / Б. М. Игошев. — Москва : ВЛАДОС, 2008. — 201 с.
2. Igoshev, B. M. Organizacionno-metodicheskaya sistema podgotovki professional`no mobil`ny`x specialistov v pedagogicheskom universitete / B. M. Igoshev. — Moskva : VLADOS, 2008. — 201 s.
3. 11. Какие профессии исчезнут к 2030 году? — URL: <a href="https://futurehub." target="_blank">https://futurehub.</a> winningthehearts.com/kakie-professiiischeznut-k-2030 (дата обращения: 13.02.2023).
4. Kakie professii ischeznut k 2030 godu? — URL: <a href="https://futurehub.winningthehearts." target="_blank">https://futurehub.winningthehearts.</a> com/kakie-professiiischeznut-k-2030 (data obrashheniya: 13.02.2023).
5. 12. Коржуев, А. В. Традиции и инновации в высшем профессиональном образовании / А. В. Коржуев, В. А. Попков. — Москва, 2003. — 300 с.
6. Korzhuev, A. V. Tradicii i innovacii v vy`sshem professional`nom obrazovanii / A. V. Korzhuev, V. A. Popkov. — Moskva, 2003. — 300 s.
7. 13. Мое образование. — URL: <a href="https://online.edu.ru/public/promo" target="_blank">https://online.edu.ru/public/promo</a> (дата обращения: 18.02.23).
8. Moe obrazovanie. — URL: <a href="https://online.edu.ru/public/promo" target="_blank">https://online.edu.ru/public/promo</a> (data obrashheniya: 18.02.23).
9. 14. Можаева, Г. В. Массовые онлайн-курсы: новый вектор в развитии непрерывного образования / Г. В. Можаева // Открытое и дистанционное образование. — 2015. — № 2. — С. 56–65.
10. Mozhaeva, G. V. Massovy`e onlajn-kursy`: novy`j vektor v razvitii neprery`vnogo obrazovaniya / G. V. Mozhaeva // Otkry`toe i distancionnoe obrazovanie. — 2015. — № 2. — S. 56–65.
11. 15. Платформа дополнительного профессионального онлайн-образования. — URL: <a href="https://edumooc.openprofession.ru/catalog" target="_blank">https://edumooc.openprofession.ru/catalog</a> (дата обращения: 18.01.23).
12. Platforma dopolnitel`nogo professional`nogo onlajn-obrazovaniya. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> edumooc.openprofession.ru/catalog (data obrashheniya: 18.01.23).
13. 16. Сморчкова, В. П. Профессиональная мобильность педагога в условиях инновационного развития образования / В. П. Сморчкова, В. В. Тараканова // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. — 2018. — № 4. — С. 14–19.
14. Smorchkova, V. P. Professional`naya mobil`nost` pedagoga v usloviyax innovacionnogo razvitiya obrazovaniya / V. P. Smorchkova, V. V. Tarakanova // Municipal`noe obrazovanie: innovacii i e`ksperiment. — 2018. — № 4. — S. 14–19.
15. 17. Современная цифровая образовательная среда (СЦОС). — URL: <a href="http://" target="_blank">http://</a> neorusedu.ru/ (дата обращения: 16.02.23).
16. Sovremennaya cifrovaya obrazovatel`naya sreda (SCzOS). — URL: <a href="http://neorusedu." target="_blank">http://neorusedu.</a> ru/ (data obrashheniya: 16.02.23).
17. 18. Холодная, М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования / М. А. Холодная. — Санкт-Петербург : Питер, 2002. — 272 с.
18. Xolodnaya M. A. Psixologiya intellekta. Paradoksy` issledovaniya / M. A. Xolodnaya. — Sankt-Peterburg : Piter, 2002. — 272 s.
19. 19. Goncharuk, N. P. Blended Learning : Design and Organization Features on the Basis of the Use of Online Training Technologies / N. P. Goncharuk, F. T. Shageeva, E.I. Khromova // Lecture Notes in Networks and Systems. — 2022. — Vol. 390. — P. 684–695.
20. 1. Амирова, Л. А. Развитие качеств мобильной личности на этапе допрофессиональной социализации : монография / Л. А. Амирова, А. Ф. Амиров. — Уфа : Вагант, 2011. — 194 с.
21. Amirova, L. A. Razvitie kachestv mobil`noj lichnosti na e`tape doprofessional`noj socializacii : monografiya / L. A. Amirova, A. F. Amirov. — Ufa : Vagant, 2011. — 194 s.
22. 2. Андреев, А. А. Российские открытые образовательные ресурсы и массовые открытые дистанционные курсы / А. А. Андреев // Высшее образование в России. — 2014. — № 6. — С. 150–155.
23. Andreev, A. A. Rossijskie otkry`ty`e obrazovatel`ny`e resursy` i massovy`e otkry`ty`e distancionny`e kursy` / A. A. Andreev // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2014. — № 6. — S. 150–155.
24. 3. Гончарук, Н. П. Развитие интеллектуальной компетентности и профессиональной мобильности научно-педагогических кадров в условиях информационного общества / Н. П. Гончарук. — Казань : Изд-во МОиН РТ, 2011. — 224 с.
25. Goncharuk, N. P. Razvitie intellektual`noj kompetentnosti i professional`noj mobil`nosti nauchno pedagogicheskix kadrov v usloviyax informacionnogo obshhestva / N. P. Goncharuk. — Kazan` : Izd-vo MOiN RT, 2011. — 224 s.
26. 4. Гончарук, Н. П. Интеллектуализация профессионально-педагогической деятельности на основе интеграции педагогических и цифровых технологий / Н. П. Гончарук, Е. И. Хромова // Педагогика и психология образования. — 2020. — № 2. — С. 83–92. — DOI: 10.31862/
27. Goncharuk, N. P. Intellektualizaciya professional`no-pedagogicheskoj deyatel`nosti na osnove integracii pedagogicheskix i cifrovy`x texnologij / N. P. Goncharuk, E. I. Xromova // Pedagogika i psixologiya obrazovaniya. — 2020. — № 2. — S. 83–92. — DOI: 10.
28. 5. Гончарук, Н. П. Использование массовых открытых онлайн-курсов как способ повышения качества непрерывного самообразования / Н. П. Гончарук, Е. И. Хромо ва // Казанский педагогический журнал. — 2020. — № 5. — С. 77–83. — DOI: 10.34772/ KPJ.2020.142.5.011
29. Goncharuk, N. P. Ispol`zovanie massovy`x otkry`ty`x onlajn-kursov kak sposob povy`sheniya kachestva neprery`vnogo samoobrazovaniya / N. P. Goncharuk, E. I. Xromova // Kazanskij pedagogicheskij zhurnal. — 2020. — № 5. — S. 77–83. — DOI: 10.34772/ KPJ.2020.
30. 6. Горюнова, Л. В. Профессиональная мобильность специалиста как проблема развивающегося образования России : монография / Л. В. Горюнова. — Ростов-на-Дону : Изд-во РГПУ, 2006. — 228 с.
31. Goryunova, L. V. Professional`naya mobil`nost` specialista kak problema razvivayushhegosya obrazovaniya Rossii : monografiya / L. V. Goryunova. — Rostov-naDonu : Izd-vo RGPU, 2006. — 228 s.
32. 7. Гречушкина, Н. В. Онлайн-курс: определение и классификация / Н. В. Гречушкина // Высшее образование в России. — 2018. — № 6. — С. 125–134.
33. Grechushkina, N. V. Onlajn-kurs: opredelenie i klassifikaciya / N. V. Grechushkina // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2018. — № 6. — S. 125–134.
34. 8. Днепровская, Н. В. Открытые образовательные ресурсы: современные перспективы / Н. В. Днепровская, И. В. Шевцова // Высшее образование в России. — 2019. — Т. 28, № 8/9. — С. 110–118. — <a href="https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-8-9-110-118" target="_blank">https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-8-9-110-118</a>
35. Dneprovskaya, N. V. Otkry`ty`e obrazovatel`ny`e resursy`: sovremenny`e perspektivy` / N. V. Dneprovskaya, I. V. Shevczova // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2019. — T. 28, № 8/9. — S. 110–118. — <a href="https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-8-9-110-118" target="_blank">https://doi.org/10.31992/0869-3617-2019-28-8-9-110-118</a>
36. 9. Днепровская, Г. В. Открытые образовательные ресурсы и цифровая среда обучения / Н. В. Днепровская, И. В. Шевцова // Высшее образование в России. — 2020. — Т. 29, № 12. — С. 144–155. — <a href="https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-12144-155" target="_blank">https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-12144-155</a>
37. Dneprovskaya, G. V. Otkry`ty`e obrazovatel`ny`e resursy` i cifrovaya sreda obucheniya / N. V. Dneprovskaya, I. V. Shevczova // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2020. — T. 29, № 12. — S. 144–155. — <a href="https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-12-144-155" target="_blank">https://doi.org/10.31992/0869-3617-2020-29-12-144-155</a>
The full version of the article is available only to subscribers of the journal