Published Date: 01.04.2023
Preparing Teachers to Work with a Difficult Pedagogical Situation in a Foster Family
Annotation
The purpose of the study is to develop theoretical and practical foundations for preparing a teacher for productive interaction with a substitute family in a difficult pedagogical situation. Data on the teacher’s readiness to work with a substitute family were obtained, areas of deficiency in vocational training were identified. It has been established that it is advisable to implement short-term full-time courses for teachers, within which the peculiarities of the life of the substitute family are studied, technologies for diagnosing the substitute family, organization and maintenance of psychological and pedagogical support of substitute families are mastered.
Keywords
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 02/2023 |
Pages | 120-129 |
UDK | 37.08 |
DOI | 10.51944/20738498_2023_2_12 |
Library
1. Solomatina, G. N. Pedagogicheskaya koncepciya formirovaniya pozitivnogo vzaimodejstviya sub``ektov vospitatel`nogo prostranstva zameshhayushhej sem`i : dis. … d-ra ped. nauk : 13.00.01 / Solomatina Galina Nikolaevna. — Majkop, 2020. — 373 s.
2. 10.Соломатина, Г. Н. Педагогическая концепция формирования позитивного взаимодействия субъектов воспитательного пространства замещающей семьи : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Соломатина Галина Николаевна. — Майкоп, 2020. — 373 с.
3. Pleteneva, M. V. Osobennosti vzaimodejstviya detej rannego vozrasta s roditelyami v zameshhayushhix sem`yax / M. V. Pleteneva, R. Zh. Muxamedraximov // Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya 12. Psixologiya. Sociologiya. Pedagogika. — 2013. — №
4. 9. Плетенева, М. В. Особенности взаимодействия детей раннего возраста с родителями в замещающих семьях / М. В. Плетенева, Р. Ж. Мухамедрахимов // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. — 2013. — № 3. — С.
5. Kry`s`ko, V. G. Social`naya psixologiya : ucheb. dlya bakalavrov / V. G. Kry`s`ko. — 4-e izd., pererab. i dop. — Moskva : Yurajt, 2022. — 553 s.
6. 8. Крысько, В. Г. Социальная психология : учеб. для бакалавров / В. Г. Крысько. — 4-е изд., перераб. и доп. — Москва : Юрайт, 2022. — 553 с.
7. Kolesnikova, T. V. Osobennosti social`no-psixologicheskoj adaptacii detej k prozhivaniyu v zameshhayushhej sem`e / T. V. Kolesnikova // Mir nauki i innovacij. — 2015. — T. 8. — S. 3–6.
8. 7. Колесникова, Т. В. Особенности социально-психологической адаптации детей к проживанию в замещающей семье / Т. В. Колесникова // Мир науки и инноваций. — 2015. — Т. 8. — С. 3–6.
9. Ivanova, S. P. Pedagogicheskaya deyatel`nost` kak process gumanisticheski-orientirovannogo polisub``ektnogo vzaimodejstviya v sovremennoj social`no-obrazovatel`noj srede : dis. … d-ra psixol. nauk : 19.00.07 / Ivanova Svetlana Pavlovna. — Sankt-Peterburg,
10. 6. Иванова, С. П. Педагогическая деятельность как процесс гуманистически-ориентированного полисубъектного взаимодействия в современной социально-образовательной среде : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / Иванова Светлана Павловна. — Санкт-Петербург, 20
11. Ivanova, M. V. Otnosheniya rebenka s priemnoj mater`yu na e`tape vxozhdeniya v priemnuyu sem`yu kak psixologo-pedagogicheskaya problema / M. V. Ivanova // Izvestiya RGPU im. A. I. Gercena. — 2007. — № 29. — S. 148–151.
12. 5. Иванова, М. В. Отношения ребенка с приемной матерью на этапе вхождения в приемную семью как психолого-педагогическая проблема / М. В. Иванова // Известия РГПУ им. А. И. Герцена. — 2007. — № 29. — С. 148–151.
13. Gajsina, G. I. Razvitie professional`noj kompetentnosti specialistov organov opeki i popechitel`stva v usloviyax magisterskoj podgotovki / N. I. Gajsina // Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. — 2017. — № 9. — S. 52–59.
14. 4. Гайсина, Г. И. Развитие профессиональной компетентности специалистов органов опеки и попечительства в условиях магистерской подготовки / Н. И. Гайсина // Педагогическое образование в России. — 2017. — № 9. — С. 52–59.
15. Buyanova, V. V. Izuchenie detsko-roditel`skix otnoshenij v priemny`x sem`yax / V.V.Buyanova, E. V. Samosadova, O. P. Aleksandrina // Problemy` sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya. Ser.: Pedagogika i psixologiya.— Yalta, 2017. — № 54–4. — S. 158–165
16. 3. Буянова, В. В. Изучение детско-родительских отношений в приемных семьях / В.В. Буянова, Е. В. Самосадова, О. П. Александрина // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. — Ялта, 2017.— № 54–4. — С. 158–165.
17. Buty`rina, T. V. Osobennosti psixologicheskogo sostoyaniya vospitannikov detskogo doma, vozvrashhenny`x iz zameshhayushhix semej / T. V. Buty`rina, S. V. Chermyanin // Vestnik Leningradskogo gosudarstvennogo universiteta im. A. S. Pushkina. — 2012. — T. 5
18. 2. Бутырина, Т. В. Особенности психологического состояния воспитанников детского дома, возвращенных из замещающих семей / Т. В. Бутырина, С. В. Чермянин // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. — 2012. — Т. 5, № 1. — С. 1
19. Belova, L. A. Vospriyatie priemny`m rebenkom vzaimootnoshenij v zameshhayushhej sem`e / L. A. Belova // Vy`sshee obrazovanie segodnya. — 2010. — № 3. — S. 59–62.
20. 1. Белова, Л. А. Восприятие приемным ребенком взаимоотношений в замещающей семье / Л. А. Белова // Высшее образование сегодня. — 2010. — № 3. — С. 59–62.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal