Published Date: 01.04.2023

Role of philosophy in “educating towards independent existing and thinking” of an individual and features of teaching methodology of philosophic disciplines as a basis for forming soft skills

Annotation

The article considers the need to transform the modern education system due to excessive information availability and violation of the basic principles formulated in the Russian philosophy of education, which postulates an inextricable link which the central element of the productive transformation of modern education is the formation of the skill of critical thinking, which occurs when using a certain methodology of teaching philosophy, which assumes not “filling memory”, but the development of an algorithm of mental action in the joint work of the teacher and the student.




Library

1. Starodubceva, L. V. Total Recall vs. Delete: panoptikon cifrovoj giperpamyati / L. V. Starodubceva // Mezhdunarodny`j zhurnal issledovanij kul`tury` . — 2012. — № 1 (6). — C. 12–18.
2. 30. Стародубцева, Л. В. Total Recall vs. Delete: паноптикон цифровой гиперпамяти / Л. В. Стародубцева // Международный журнал исследований культуры. — 2012. — № 1 (6). — C. 12–18.
3. Rozin, V. M. O pol`ze somneniya v sovremennom obrazovanii / V. M. Rozin // Izvestiya Rossijskoj akademii obrazovaniya. — 2022. — № 3 (59). — S. 38–43.
4. 29. Розин, В. М. О пользе сомнения в современном образовании / В. М. Розин // Известия Российской академии образования. — 2022. — № 3 (59). — С. 38–43.
5. Rozin, V. M. Priobshhenie k filosofii. Novy`j pedagogicheskij opy`t / V. M. Rozin. — Moskva : URSS, 2009. — 384 s.
6. 28. Розин, В. М. Приобщение к философии. Новый педагогический опыт / В. М. Розин. — Москва : URSS, 2009. — 384 с.
7. Rozanov, V. V. Tri glavny`e principa obrazovaniya / V. V. Rozanov // Sumerki prosveshheniya. — Sankt-Peterburg, 1899. — S. 83–93.
8. 27. Розанов, В. В. Три главные принципа образования / В. В. Розанов // Сумерки просвещения. — Санкт-Петербург, 1899. — С. 83–93.
9. Pyatnadczat` let Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta [1918–1933] / pod red. prof. I. P. Podvoloczkogo [i dr.]. — Voronezh : Izd-vo i tip. kn-va «Kommuna», 1934. — 108 s.
10. 26. Пятнадцать лет Воронежского государственного университета [1918–1933] / под ред. проф. И. П. Подволоцкого [и др.]. — Воронеж : Изд-во и тип. кн-ва «Коммуна», 1934. — 108 с.
11. Novikov, A. M. Postindustrial`noe obrazovanie / A. M. Novikov. — Moskva : E`gves, 2008. — 136 s.
12. 25. Новиков, А. М. Постиндустриальное образование / А. М. Новиков. — Москва : Эгвес, 2008. — 136 с.
13. Mironov, V. V. Filosofiya — vnevremennoe smy`slovoe prostranstvo, vnutri kotorogo idet dialog mezhdu filosofami / V. V. Mironov // Edinstvo raznoobraziya. Raznoobrazie edinstva — Moskva, 2015. — S. 117–147.
14. 24. Миронов, В. В. Философия — вневременное смысловое пространство, внутри которого идет диалог между философами / В. В. Миронов // Единство разнообразия. Разнообразие единства — Москва, 2015. — С. 117–147.
15. Mironov, V. V. Filosofiya — bespoleznaya nauka / V. V. Mironov. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> archive.taday.ru/text/376803.html (data obrashheniya: 28.04.2023).
16. 23. Миронов, В. В. Философия — бесполезная наука / В. В. Миронов. — URL: <a href="https://archive.taday.ru/text/376803.html" target="_blank">https://archive.taday.ru/text/376803.html</a> (дата обращения: 28.04.2023).
17. Mironov, V. V. Obrazovanie dolzhno by`t` konservativny`m / V. V. Mironov // Edinstvo raznoobraziya. Raznoobrazie edinstva. — Moskva, 2015. — S. 98–116.
18. 22. Миронов, В. В. Образование должно быть консервативным / В. В. Миронов // Единство разнообразия. Разнообразие единства. — Москва, 2015. — С. 98–116.
19. Kuz`minov, Ya. I. Diskussiya «Kakoe budushhee zhdet universitety`» Ya. I. Kuz`minov, D. N. Peskov // Voprosy` obrazovaniya. — 2017. — № 3. — S. 202–233. — <a href="http://doi.org/10.17323/1814-9545-2017-3-202-233" target="_blank">http://doi.org/10.17323/1814-9545-2017-3-202-233</a>
20. 21. Кузьминов, Я. И. Дискуссия «Какое будущее ждет университеты» / Я. И. Кузьминов, Д. Н. Песков // Вопросы образования. — 2017. — № 3. — С. 202–233. — <a href="http://" target="_blank">http://</a> doi.org/10.17323/1814-9545-2017-3-202-233
21. Kryaklina, T. F. Mnogoobrazie modelej universiteta: modeli, adekvatny`e svoemu vremeni / T. F. Kryaklina // Mezhdunarodny`j zhurnal e`ksperimental`nogo obrazovaniya. — 2016. — № 6/2. — S. 214–218.
22. 43. Which “culture”? A critical analysis of intercultural communication in engineering education / M. Handford, J. van Maele, P. Matous, Y. Maemura // Journal of Engineering Education. — 2019. — Vol. 108, № 2. — P. 161–177. — DOI: 10.1002/jee.20254
23. 42. Wagner, T. Creating innovators. The making of young people who will change the world / T. Wagner. — New York : Scribne : A division of Simon and Sсhuster, 2012. — 270 p.
24. 41. The Future of Jobs Report. October 2020. World Economic Forum. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020/ (date of the application: 14.10.2022).
25. 40. Sankar, C. Competencies Required of Engineering Students Conducting International Projects / C. Sankar // International Journal of Project Management and Productivity Assessment (IJPMPA). — 2021. — Vol. 9, № 2, April–June. — P. 1–16. — DOI: 10.4018/ I
26. 39. Kerr, C. The Uses of University / C. Kerr. — 5th ed. — Cambridge : Harvard University Press, 2001 [1963]. — 288 p.
27. 38. Giridharadas, A. Virtual Classrooms Could Create a Marketplace of Knowledge / A. Giridharadas. — New York Times. — 2009. — November 6.
28. 37. Altbach, Ph. G. Internationalization and Global Tension : Lessons from History / Ph. G. Altbach, H. Wit de // Journal of Studies in International Education. — 2015. — Vol. 19, № 1 (February). — P. 4–10. — <a href="https://doi.org/10.1177%2F1028315314564734" target="_blank">https://doi.org/10.1177%2F1028315314564734</a>
29. 36. Altbach, Ph. G. Trends in global higher education : Tracking an academic revolution / Ph. G. Altbach, L. Reisberg, L. E. Rumbley. — Rotterdam, Netherlands : Sense, 2010. — 279 p.
30. E`ko, U. Kak napisat` diplomnuyu rabotu. Gumanitarny`e nauki : ucheb.-metod. posobie / U. E`ko ; per. s it. E. Kostyukovich. — 2-e izd. — Moskva : Universitet, 2003.— 240 s.
31. 35. Эко, У. Как написать дипломную работу. Гуманитарные науки : учеб.-метод. пособие / У. Эко ; пер. с ит. Е. Костюкович. — 2-е изд. — Москва : Университет, 2003.— 240 с.
32. Shhelkunov, M. D. Vuzovskaya filosofiya: trebuetsya perezagruzka / M. D. Shhelkunov // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2021. — T. 30, № 10. — S. 99–107. — DOI: 10.31992/08693617-2021-30-10-99-107
33. 34. Щелкунов, М. Д. Вузовская философия: требуется перезагрузка / М. Д. Щелкунов // Высшее образование в России. — 2021. — Т. 30, № 10. — С. 99–107. — DOI: 10.31992/0869-3617-2021-30-10-99-107
34. Tul`chinskij, G. L. Cifrovaya transformaciya obrazovaniya: vy`zovy` vy`sshej shkole / G. L. Tul`chinskij // Filosofskie nauki. — 2017. — № 6. — S. 121–136.
35. 33. Тульчинский, Г. Л. Цифровая трансформация образования: вызовы высшей школе / Г. Л. Тульчинский // Философские науки. — 2017. — № 6. — С. 121–136.
36. Strogeczkaya, E. V. V poiskax modeli sovremennogo universiteta / E. V. Strogeczkaya // Vy`sshee obrazovanie segodnya. — 2009. — № 3. — S. 15–17.
37. 32. Строгецкая, Е. В. В поисках модели современного университета / Е. В. Строгецкая // Высшее образование сегодня. — 2009. — № 3. — С. 15–17.
38. Strategiya modernizacii soderzhaniya obshhego obrazovaniya : mater. dlya razrabotki dok. po obnovleniyu obshhego obrazovaniya. — Moskva : Mir knigi, 2001. — 104 s.
39. 31. Стратегия модернизации содержания общего образования : матер. для разработки док. по обновлению общего образования. — Москва : Мир книги, 2001. — 104 с.
40. Kozolupenko, D. P. Distancializaciya v socializacii sovremennogo cheloveka / D. P. Kozolupenko // Izvestiya Rossijskoj akademii obrazovaniya. — 2021. — № 4 (56). — S. 70–83.
41. 11. Козолупенко, Д. П. Дистанциализация в социализации современного человека / Д. П. Козолупенко // Известия Российской академии образования. — 2021. — № 4 (56). — С. 70–83.
42. Karpachyov, M. D. Korennaya reorganizaciya universitetov v SSSR v 1929–1933 gg./ M. D. Karpachyov // Novoe proshloe. — 2016. — № 2. — S. 121–136.
43. 10. Карпачёв, М. Д. Коренная реорганизация университетов в СССР в 1929–1933 гг./ М. Д. Карпачёв // Новое прошлое. — 2016. — № 2. — С. 121–136.
44. Innovacii v obrazovanii: chelovekosoobrazny`j rakurs : sb. nauch. tr. / pod red. A. V. Xutorskogo. — Moskva : E`jdos, 2009. — 219 s.
45. 9. Инновации в образовании: человекосообразный ракурс : сб. науч. тр. / под ред. А. В. Хуторского. — Москва : Эйдос, 2009. — 219 с.
46. Il`in, I. A. Put` k ochevidnosti / I. A. Il`in. — Moskva : Respublika, 1993. — 430 s.
47. 8. Ильин, И. А. Путь к очевидности / И. А. Ильин. — Москва : Республика, 1993. — 430 с.
48. Dokladnaya zapiska G. G. Shpeta po social`noj pedagogike // Arxiv e`poxi: tematicheskoe edinstvo russkoj filosofii / T. G. Shhedrina. — Moskva, 2008. — S. 284–290.
49. 7. Докладная записка Г. Г. Шпета по социальной педагогике // Архив эпохи: тематическое единство русской философии / Т. Г. Щедрина. — Москва, 2008. — С. 284–290.
50. Del`banko, E` . Kolledzh. Kakim on by`l, stal i dolzhen by`t` / E` . Del`banko ; per. s angl. I. Kushnarevoj pod nauch. red. A. Vasil`evoj. — Moskva : Izd. dom VShE`, 2015. — 254 s.
51. 6. Дельбанко, Э. Колледж. Каким он был, стал и должен быть / Э. Дельбанко ; пер. с англ. И. Кушнаревой под науч. ред. А. Васильевой. — Москва : Изд. дом ВШЭ, 2015. — 254 с.
52. Gessen, S. I. Mirovozzrenie i obrazovanie / S. I. Gessen. — URL: <a href="https://roerich-lib." target="_blank">https://roerich-lib.</a> ru/gessen/6635-mirovozzrenie-i-obrazovanie (data obrashheniya: 29.04.2023).
53. 5. Гессен, С. И. Мировоззрение и образование / С. И. Гессен. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> roerich-lib.ru/gessen/6635-mirovozzrenie-i-obrazovanie (дата обращения: 29.04.2023).
54. Bondareva, L. V. Vliyanie «myagkix» navy`kov na gotovnost` k samostoyatel`nomu trudoustrojstvu: opy`t samoocenki budushhix inzhenerov / L. V. Bondareva, T. V. Potemkina, G. S. Saulembekova // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2021. — T. 30, № 12. — S. 59–7
55. 4. Бондарева, Л. В. Влияние «мягких» навыков на готовность к самостоятельному трудоустройству: опыт самооценки будущих инженеров / Л. В. Бондарева, Т. В. Потемкина, Г. С. Саулембекова // Высшее образование в России. — 2021. — Т. 30, № 12. — С. 59–74.
56. Bolotov, V. A. Kompetentnostnaya model`: ot idei k obrazovatel`noj programme / V. A. Bolotov, V. V. Serikov // Pedagogika. — 2003. — № 10. — S. 8–14.
57. 3. Болотов, В. А. Компетентностная модель: от идеи к образовательной программе / В. А. Болотов, В. В. Сериков // Педагогика. — 2003. — № 10. — С. 8–14.
58. Bagdasar`yan, N. G. Ot kompetentnostnoj modeli specialista-inzhenera k STEM-obrazovaniyu, ili… Vperyod v proshloe? / N. G. Bagdasar`yan, R. M. Petruneva, V. D. Vasil`eva // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2022. — T. 31, № 5. — S. 67–83.
59. 2. Багдасарьян, Н. Г. От компетентностной модели специалиста-инженера к STEM-образованию, или… Вперёд в прошлое? / Н. Г. Багдасарьян, Р. М. Петрунева, В. Д. Васильева // Высшее образование в России. — 2022. — Т. 31, № 5. — С. 67–83.
60. Al`tbax, F. Dzh. Global`ny`e perspektivy` vy`sshego obrazovaniya / F. Dzh. Al`tbax. — Moskva : VShE`, 2018. — 548 s. — <a href="https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1712-3" target="_blank">https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1712-3</a>
61. 1. Альтбах, Ф. Дж. Глобальные перспективы высшего образования / Ф. Дж. Альтбах. — Москва : ВШЭ, 2018. — 548 с. — <a href="https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1712-3" target="_blank">https://doi.org/10.17323/978-5-7598-1712-3</a>
62. 20. Кряклина, Т. Ф. Многообразие моделей университета: модели, адекватные своему времени / Т. Ф. Кряклина // Международный журнал экспериментального образования. — 2016. — № 6/2. — С. 214–218.
63. Korol`, A. D. Cifrovaya transformaciya obrazovaniya i vy`zovy` XXI veka / A. D. Korol`, Yu. I. Vorotniczkij // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2022. — T. 31, № 6. — S. 48–61. — DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-6-48-61
64. 19. Король, А. Д. Цифровая трансформация образования и вызовы XXI века / А. Д. Король, Ю. И. Воротницкий // Высшее образование в России. — 2022. — Т. 31, № 6. — С. 48–61. — DOI: 10.31992/0869-3617-2022-31-6-48-61
65. Korol`, A. D. E`vristicheskoe obuchenie na osnove voproshaniya i molchaniya uchenika: ot metodologii k praktike / A. D. Korol` . — Sankt-Peterburg : Lan`, 2020. — 196 s.
66. 18. Король, А. Д. Эвристическое обучение на основе вопрошания и молчания ученика: от методологии к практике / А. Д. Король. — Санкт-Петербург : Лань, 2020. — 196 с.
67. Korol`, A. D. Molchanie v dialoge kak problema filosofii obrazovaniya / A. D. Korol` // Voprosy` filosofii. — 2019. — № 4. — C. 6–11. — DOI: 10.31857/S004287440004786-9
68. 17. Король, А. Д. Молчание в диалоге как проблема философии образования / А. Д. Король // Вопросы философии. — 2019. — № 4. — C. 6–11. — DOI: 10.31857/ S004287440004786-9
69. Koncepciya modernizacii rossijskogo obrazovaniya na period do 2010 goda. — Moskva : Ministerstvo obrazovaniya Rossijskoj Federacii, 2002. — 28 s.
70. 16. Концепция модернизации российского образования на период до 2010 года. — Москва : Министерство образования Российской Федерации, 2002. — 28 с.
71. Kompetentnostny`j podxod : ref. byul. — Moskva : RGGU, 2005. — 38 s.
72. 15. Компетентностный подход : реф. бюл. — Москва : РГГУ, 2005. — 38 с.
73. Kozolupenko, D. P. Tendenciya k depersonalizacii i utrata kul`tury` otnoshenij v sovremennom obshhestve / D. P. Kozolupenko // Izvestiya Rossijskoj akademii obrazovaniya. — 2022. — № 1 (57). — S. 71–83. — DOI: 10.51944/20738498_2022_1_71
74. 14. Козолупенко, Д. П. Тенденция к деперсонализации и утрата культуры отношений в современном обществе / Д. П. Козолупенко // Известия Российской академии образования. — 2022. — № 1 (57). — С. 71–83. — DOI: 10.51944/20738498_2022_1_71
75. Kozolupenko, D. P. Obrazovanie i samoobrazovanie: osnovny`e napravleniya transformacii sovremennoj sistemy` vy`sshego obrazovaniya / D. P. Kozolupenko // Izvestiya Rossijskoj akademii obrazovaniya. — 2022. — № 4 (60). — S. 105–121.
76. 13. Козолупенко, Д. П. Образование и самообразование: основные направления трансформации современной системы высшего образования / Д. П. Козолупенко // Известия Российской академии образования. — 2022. — № 4 (60). — С. 105–121.
77. Kozolupenko, D. P. Inversiya osnovny`x tendencij cifrovizacii v obrazovatel`nom prostranstve / D. P. Kozolupenko // Vy`sshee obrazovanie v Rossii. — 2022. — T. 31, № 12. — S. 115–129.
78. 12. Козолупенко, Д. П. Инверсия основных тенденций цифровизации в образовательном пространстве / Д. П. Козолупенко // Высшее образование в России. — 2022. — Т. 31, № 12. — С. 115–129.

Other articles