Published Date: 01.04.2023
Perspective educational process: gamification perspective
Annotation
The article considers the phenomenon of gamification as the basis for organizing the educational process, including motivation and regulating behavior of participants of gaming activities. The author presents the functions and principles of gamification, world of the game as a world of custom, ritual, holiday. Attention is drawn to seven game techniques, with the help of which it is possible to effectively involve a pupil in the game process. The game is explored as the basis of the project “Conversations about important things”, as the world of students’ relationships.
Keywords
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 02/2023 |
Pages | 72-85 |
UDK | 371 |
DOI | 10.51944/20738498_2023_2_72 |
Library
1. 12. The Fogg Behavior Model (or The Fogg Behaviour Model for those of us on this side of the pond) addresses the most significant question in L&D — how can you change human behavior? — 2020. — URL: <a href="https://www.growthengineering.co.uk/" target="_blank">https://www.growthengineering.co.uk/</a> bj-foggs-behavior-mo
2. 11. Kurshan, B. The Future of Artificial in the Intelligence in Education / Barbara Kurshan. — URL: <a href="http://www.forbes.com/sites/barbarakurshan/2016/03/10/the-future-ofartificialintelligence-in-education/#3944c6911e64" target="_blank">http://www.forbes.com/sites/barbarakurshan/2016/03/10/the-future-ofartificialintelligence-in-education/#3944c6911e64</a> (date of the application: 24.09.2021).
3. E`l`konin, D. B. Psixologiya igry` / D. B. E`l`konin. — 2-e izd. — Moskva : VLADOS, 1999. — 360 s. — URL: <a href="https://gpa.cfuv.ru/courses/os-ped-mast/Doc/Knigi%20v%20" target="_blank">https://gpa.cfuv.ru/courses/os-ped-mast/Doc/Knigi%20v%20</a> formate%20(pdf)/E`l`konin%20D.%20B.%20Psixologiya%20igry` .pdf (data obrashheniya: 08.11.202
4. 10. Эльконин, Д. Б. Психология игры / Д. Б. Эльконин. — 2-е изд. — Москва : ВЛАДОС, 1999. — 360 с. — URL: <a href="https://gpa.cfuv.ru/courses/os-ped-mast/Doc/" target="_blank">https://gpa.cfuv.ru/courses/os-ped-mast/Doc/</a> Книги%20в%20формате%20(pdf)/Эльконин%20Д.%20Б.%20Психология%20игры.pdf (дата обращения: 08.11.2021).
5. Shmakov, S. A. Igry` uchashhixsya — fenomen kul`tury` / S. A. Shmakov. — Moskva : Novaya shkola, 1994. — 238 s.
6. 9. Шмаков, С. А. Игры учащихся — феномен культуры / С. А. Шмаков. — Москва : Новая школа, 1994. — 238 с.
7. Ushinskij, K. D. Izbranny`e pedagogicheskie sochineniya : v 2 t. / K. D. Ushinskij. — Moskva, 1974. — T. 1 / pod red. A. I. Piskunova. — 584 s.
8. 8. Ушинский, К. Д. Избранные педагогические сочинения : в 2 т. / К. Д. Ушинский. — Москва, 1974. — Т. 1 / под ред. А. И. Пискунова. — 584 с.
9. Rubinshtejn, S. L. Osnovy` obshhej psixologii / S. L. Rubinshtejn. — SanktPeterburg : Piter, 2000. — 712 s.
10. 7. Рубинштейн, С. Л. Основы общей психологии / С. Л. Рубинштейн. — Санкт-Петербург : Питер, 2000. — 712 с.
11. Reprinceva, E. A. Fenomen igry` v filosofsko-pedagogicheskoj koncepcii V. A. Razumnogo : polemiziruya s Joxanom Xejzingoj / E. A. Reprinceva // Psixologopedagogicheskij poisk. — Ryazan`, 2014. — № 3. — S. 78–88.
12. 6. Репринцева, Е. А. Феномен игры в философско-педагогической концепции В. А. Разумного : полемизируя с Йоханом Хейзингой / Е. А. Репринцева // Психолого-педагогический поиск. — Рязань, 2014. — № 3. — С. 78–88.
13. Razumny`j, V. A. Igra — iskusstvo ili iskusstvo — igra? (paradoks ambivalentnosti) / V. A. Razumny`j. — Moskva : Akademiya perepodgotovki rabotnikov iskusstva, kul`tury` i turizma, 2000. — 105 s.
14. 5. Разумный, В. А. Игра — искусство или искусство — игра? (парадокс амбивалентности) / В. А. Разумный. — Москва : Академия переподготовки работников искусства, культуры и туризма, 2000. — 105 с.
15. Makarenko, A. S. O moem opy`te / A. S. Makarenko // Pedagogicheskie sochineniya : v 8 t. — Moskva, 1984. — T. 4. — URL: <a href="https://ru.wikisource.org/wiki/" target="_blank">https://ru.wikisource.org/wiki/</a> O_moem_opy`te_(Makarenko) (data obrashheniya: 24.09.2021).
16. 4. Макаренко, А. С. О моем опыте / А. С. Макаренко // Педагогические сочинения : в 8 т. — Москва, 1984. — Т. 4. — URL: <a href="https://ru.wikisource.org/wiki/" target="_blank">https://ru.wikisource.org/wiki/</a> О_моем_опыте_(Макаренко) (дата обращения: 24.09.2021).
17. Ivanicza, V. Model` izmeneniya povedeniya po Foggu / V. Ivanicza. — 2016. — URL: <a href="https://habr.com/ru/company/supereon/blog/299752/" target="_blank">https://habr.com/ru/company/supereon/blog/299752/</a> (data obrashheniya: 20.10.2022).
18. 3. Иваница, В. Модель изменения поведения по Фоггу / В. Иваница. — 2016. — URL: <a href="https://habr.com/ru/company/supereon/blog/299752/" target="_blank">https://habr.com/ru/company/supereon/blog/299752/</a> (дата обращения: 20.10.2022).
19. Vy`gotskij, L. S. Igra i ee rol` v psixicheskom razvitii rebenka / L. S. Vy`gotskij // Al`manax Instituta korrekcionnoj pedagogiki RAO. — 2017. — № 28. — URL: <a href="https://" target="_blank">https://</a> alldef.ru/ru/articles/almanac-28/the-game-and-its-role-in-the-mental-developmentof-the-
20. 2. Выготский, Л. С. Игра и ее роль в психическом развитии ребенка / Л. С. Выготский // Альманах Института коррекционной педагогики РАО. — 2017. — № 28. — URL: <a href="https://alldef.ru/ru/articles/almanac-28/the-game-and-itsrole-in-the-mental-development-of-the-c" target="_blank">https://alldef.ru/ru/articles/almanac-28/the-game-and-itsrole-in-the-mental-development-of-the-c</a>
21. Bogolepova, M. Gejmifikaciya: istoriya, celi i process vnedreniya v HR / M. Bogolepova. — 2019. — URL: <a href="https://hrtime.ru/material/geymifikatsiia-istoriiatseli-i-protsess-vnedreniia-v-hr-38957/" target="_blank">https://hrtime.ru/material/geymifikatsiia-istoriiatseli-i-protsess-vnedreniia-v-hr-38957/</a> (data obrashheniya: 20.10.2022).
22. 1. Боголепова, М. Геймификация: история, цели и процесс внедрения в HR / М. Боголепова. — 2019. — URL: <a href="https://hrtime.ru/material/geymifikatsiia-istoriiatseli-i-protsess-vnedreniia-v-hr-38957/" target="_blank">https://hrtime.ru/material/geymifikatsiia-istoriiatseli-i-protsess-vnedreniia-v-hr-38957/</a> (дата обращения: 20.10.2022).
The full version of the article is available only to subscribers of the journal