Published Date: 01.04.2023

The Meaning of Mentoring in Early Childhood Education

Annotation

The article clarifies the meaning of concept of “mentoring”, which in literature intersects with the concepts of teacher, educator, mentor, tutor, leader, etc. The author sees in mentoring not a fashion, but an important trend, consisting in the reorientation of education to the individuality of the student, his independence and self-education, individual educational programs, collaborative activities with a teacher. To these characteristics, he adds an approach that involves solving a dual educational task — creating conditions (environment) for the formation of intelligence and the formation of a new image of a person (both sides of this task are concretized based on the analysis of educational cases). The stages of formation, development and completion of childhood and the associated features of mentoring are outlined.




Library

1. Chukovskij, K. I. Kradenoe solnce / K. I. Chukovskij. — URL: <a href="https://teremok.in/" target="_blank">https://teremok.in/</a> Pisateli/Rus_Pisateli/Chukovski/Krad_Solnse.htm (data obrashheniya: 25.03.2023).
2. 14. Чуковский, К. И. Краденое солнце / К. И. Чуковский. — URL: <a href="https://teremok." target="_blank">https://teremok.</a> in/Pisateli/Rus_Pisateli/Chukovski/Krad_Solnse.htm (дата обращения: 25.03.2023).
3. Chukovskij K. I. Ot dvux do pyati / K. I. Chukovskij // Sobranie sochinenij : v 15 t. — Moskva, 2001. — T. 2. — URL: <a href="https://chukovskiy.su/proza/ot-dvuh-do-pyati/?utm_" target="_blank">https://chukovskiy.su/proza/ot-dvuh-do-pyati/?utm_</a> referrer=https%3A%2F%2Fyandex.ru%2F (data obrashheniya: 25.03.2023).
4. 13. Чуковский, К. И. От двух до пяти / К. И. Чуковский // Собрание сочинений : в 15 т. — Москва, 2001. — Т. 2. — URL: <a href="https://chukovskiy.su/proza/ot-dvuh-dopyati/?utm_referrer=https%3A%2F%2Fyandex.ru%2F" target="_blank">https://chukovskiy.su/proza/ot-dvuh-dopyati/?utm_referrer=https%3A%2F%2Fyandex.ru%2F</a> (дата обращения: 25.03.2023).
5. Chelnokova, E. A. E`volyuciya sistemy` nastavnichestva v pedagogicheskoj praktike / E. A. Chelnokova, Z. I. Tyumaseva // Vestnik Mininskogo universiteta. — 2018. — T. 6, № 4. — URL: <a href="https://akademperezagruzka-evoluciya-sistemy-nastavnichestva-v-pedagogich" target="_blank">https://akademperezagruzka-evoluciya-sistemy-nastavnichestva-v-pedagogich</a>
6. 12. Челнокова, Е. А. Эволюция системы наставничества в педагогической практике / Е. А. Челнокова, З. И. Тюмасева // Вестник Мининского университета. — 2018. — Т. 6, № 4. — URL: <a href="https://akademperezagruzka-evoluciya-sistemy-nastavnichestva-vpedagogicheskoi-" target="_blank">https://akademperezagruzka-evoluciya-sistemy-nastavnichestva-vpedagogicheskoi-</a>
7. Tajlor, E` . Pervoby`tnaya kul`tura / E` . Tajlor. — Moskva : Gosudarstvennoe social`noe`konomicheskoe izd-vo, 1939. — 602 s.
8. 11. Тайлор, Э. Первобытная культура / Э. Тайлор. — Москва : Государственное социально-экономическое изд-во, 1939. — 602 с.
9. Rozin, V. M. Osmy`slenie detstva i stanovleniya lichnosti Kury`mushki Alpatova v romane Mixaila Prishvina «Kashheeva cep`» / V. M. Rozin // Poznanie i perezhivanie. — 2022. — T. 3, № 2. — S. 36–54.
10. 10. Розин, В. М. Осмысление детства и становления личности Курымушки Алпатова в романе Михаила Пришвина «Кащеева цепь» / В. М. Розин // Познание и переживание. — 2022. — Т. 3, № 2. — С. 36–54.
11. Rozin, V. M. Zamy`sel postroeniya novoj gumanitarnoj discipliny` — «narrativsemiotiki» / V. M. Rozin // Kul`tura i iskusstvo. — 2022. — № 4. — S. 78–93.
12. 9. Розин, В. М. Замысел построения новой гуманитарной дисциплины — «нарратив-семиотики» / В. М. Розин // Культура и искусство. — 2022. — № 4. — С. 78–93.
13. Rozin, V. M. E`tyudy` po filosofii obrazovaniya. Smena paradigmy` / V. M. Rozin. — Moskva : Novy`j xronograf, 2021. — 288 s.
14. 8. Розин, В. М. Этюды по философии образования. Смена парадигмы / В. М. Розин. — Москва : Новый хронограф, 2021. — 288 с.
15. Rozin, V. M. Osmy`slenie t`yutorskogo opy`ta kak «tixoj revolyucii» v obrazovanii / V. M. Rozin, T. M. Kovaleva // Pedagogika. — 2021. — № 9. — S. 41–51.
16. 7. Розин, В. М. Осмысление тьюторского опыта как «тихой революции» в образовании / В. М. Розин, Т. М. Ковалева // Педагогика. — 2021. — № 9. — C. 41–51.
17. Rozin, V. M. Filosofiya detstva / V. M. Rozin // Filosofsko-pedagogicheskie e`tyudy` . — Joshkar-Ola, 2015. — S. 6–62.
18. 6. Розин, В. М. Философия детства / В. М. Розин // Философско-педагогические этюды. — Йошкар-Ола, 2015. — С. 6–62.
19. Prishvin, M. M. Kashheeva cep` / M. M. Prishvin. — 2022. — URL: <a href="https://sv-scena." target="_blank">https://sv-scena.</a> ru/Buki/Kashchyeyeva-tsyepjj.html (data obrashheniya: 25.03.2023).
20. 5. Пришвин, М. М. Кащеева цепь / М. М. Пришвин. — 2022. — URL: <a href="https://svscena.ru/Buki/Kashchyeyeva-tsyepjj.html" target="_blank">https://svscena.ru/Buki/Kashchyeyeva-tsyepjj.html</a> (дата обращения: 25.03.2023).
21. Mayakovskij, V. Chto takoe xorosho i chto takoe ploxo / V. Mayakovskij. — URL: <a href="https://rustih.ru/vladimir-mayakovskij-chto-takoe-xorosho-i-chto-takoe-ploxo/" target="_blank">https://rustih.ru/vladimir-mayakovskij-chto-takoe-xorosho-i-chto-takoe-ploxo/</a> (data obrashheniya: 25.03.2023).
22. 4. Маяковский, В. Что такое хорошо и что такое плохо / В. Маяковский. — URL: <a href="https://rustih.ru/vladimir-mayakovskij-chto-takoe-xorosho-i-chto-takoe-ploxo/" target="_blank">https://rustih.ru/vladimir-mayakovskij-chto-takoe-xorosho-i-chto-takoe-ploxo/</a> (дата обращения: 25.03.2023).
23. Zen`kovskij, V. V. Psixologiya detstva / V. V. Zen`kovskij. — Lejpcig : Sotrudnik, 1924.
24. 3. Зеньковский, В. В. Психология детства / В. В. Зеньковский. — Лейпциг : Сотрудник, 1924.
25. Asmolov, A. G. Psixologiya lichnosti. Principy` obshhepsixologicheskogo analiza / A. G. Asmolov. — Moskva : Smy`sl, 2001. — 416 s.
26. 2. Асмолов, А. Г. Психология личности. Принципы общепсихологического анализа / А. Г. Асмолов. — Москва : Смысл, 2001. — 416 с.
27. Arendt, X. Istina i politika / X. Arendt // Mezhdu proshly`m i budushhim. — Moskva, 2014. — S. 334–389.
28. 1. Арендт, Х. Истина и политика / Х. Арендт // Между прошлым и будущим. — Москва, 2014. — С. 334–389.

Other articles