Published Date: 01.04.2023
On the “Matrix” Global Evolution of a Multidimensional System-Educated Person
Annotation
On the basis of the informatics-cybernetic approach proposed by the author, the main historical stages of the “matrix” global evolution of a multidimensional system-educated person mastering a new basic information technology are presented. System education is understood as a sufficient level of education of the individuals composing it (to ensure the production, social, cultural and other processes of selfcontrolling of an element of the corresponding tier of the hierarchical-network system of the Humankind). It is indicated that all such elements form a triangular matrix of dimensions from 2×2 to 6×6 and beyond.
Keywords
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 02/2023 |
Pages | 14-20 |
UDK | 007.5:004:37 |
DOI | 10.51944/20738498_2023_2_14 |
Library
1. 14. Grinchenko, S. N. The Deductive Approach to Big History’s Singularity / S. N. Grinchenko, Y. L. Shchapova // The 21st Century Singularity and Global Futures : A Big History Perspective. — Cham, 2020. — P. 201–210.
2. Yudin, B. G. Mnogomerny`j obraz cheloveka. Na puti k sozdaniyu edinoj nauki o cheloveke / B. G. Yudin. — Moskva : Progress-Tradiciya, 2007. — 368 s.
3. 13. Юдин, Б. Г. Многомерный образ человека. На пути к созданию единой науки о человеке / Б. Г. Юдин. — Москва : Прогресс-Традиция, 2007. — 368 с.
4. Shhapova, Yu. L. Informatiko-kiberneticheskoe i matematicheskoe modelirovanie arxeologicheskoj e`poxi: logiko-ponyatijny`j apparat / Yu. L. Shhapova, S. N. Grinchenko, Yu. G. Kokorina. — Moskva : Federal`ny`j issledovatel`skij centr «Informatika i upravle
5. 12. Щапова, Ю. Л. Информатико-кибернетическое и математическое моделирование археологической эпохи: логико-понятийный аппарат / Ю. Л. Щапова, С. Н. Гринченко, Ю. Г. Кокорина. — Москва : Федеральный исследовательский центр «Информатика и управление» РАН, 2
6. Shhapova, Yu. L. Vvedenie v teoriyu arxeologicheskoj e`poxi: chislovoe modelirovanie i logarifmicheskie shkaly` prostranstvenno-vremenny`x koordinat / Yu. L. Shhapova, S. N. Grinchenko. — Moskva : Istoricheskij fakul`tet Moskovskogo universiteta, Federal`
7. 11. Щапова, Ю. Л. Введение в теорию археологической эпохи: числовое моделирование и логарифмические шкалы пространственно-временных координат / Ю. Л. Щапова, С. Н. Гринченко. — Москва : Исторический факультет Московского университета, Федеральный исследов
8. Sajko, E` . V. Vvedenie. Mnogourovnevost` i mnogoxarakternost` sub``ekta i prostranstv ego dejstviya / E`. V. Sajko // Prostranstva zhizni sub``ekta : Edinstvo i mnogomernost` sub``ektnoobrazuyushhej social`noj e`volyucii. — Moskva, 2004. — S. 5–10.
9. 10. Сайко, Э. В. Введение. Многоуровневость и многохарактерность субъекта и пространств его действия / Э. В. Сайко // Пространства жизни субъекта : Единство и многомерность субъектнообразующей социальной эволюции. — Москва, 2004. — С. 5–10.
10. Petrenko, V. F. Mnogomernoe soznanie: psixosemanticheskaya paradigma / V. F. Petrenko. — Moskva : Novy`j xronograf, 2010. — 440 s.
11. 9. Петренко, В. Ф. Многомерное сознание: психосемантическая парадигма / В. Ф. Петренко. — Москва : Новый хронограф, 2010. — 440 с.
12. Zhirmunskij, A. V. Kriticheskie urovni v processax razvitiya biologicheskix sistem / A. V. Zhirmunskij, V. I. Kuz`min. — Moskva : Nauka, 1982. — 179 s.
13. 8. Жирмунский, А. В. Критические уровни в процессах развития биологических систем / А. В. Жирмунский, В. И. Кузьмин. — Москва : Наука, 1982. — 179 с.
14. Grinchenko, S. N. Istoricheskaya obuslovlennost` obrazovaniya kak fenomena sistemnoj celostnosti Chelovechestva: kiberneticheskij vzglyad / S. N. Grinchenko // Izvestiya Rossijskoj akademii obrazovaniya. — 2022. — № 3. — S. 17–24.
15. 7. Гринченко, С. Н. Историческая обусловленность образования как феномена системной целостности Человечества: кибернетический взгляд / С. Н. Гринченко // Известия Российской академии образования. — 2022. — № 3. — C. 17–24.
16. Grinchenko, S. N. Razvitie bazisny`x informacionny`x texnologij i sistemnaya singulyarnost`: kiberneticheskaya tochka zreniya / S. N. Grinchenko // Vestnik VostochnoSibirskoj otkry`toj akademii. — 2020. — № 39. — URL: <a href="http://vsoa.esrae.ru/214-1244" target="_blank">http://vsoa.esrae.ru/214-1244</a> (data o
17. 6. Гринченко, С. Н. Развитие базисных информационных технологий и системная сингулярность: кибернетическая точка зрения / С. Н. Гринченко // Вестник Восточно-Сибирской открытой академии. — 2020. — № 39. — URL: <a href="http://vsoa.esrae.ru/" target="_blank">http://vsoa.esrae.ru/</a> 214-1244 (дата обращени
18. Grinchenko, S. N. Obshhenie lyudej i informacionny`e texnologii: principy` sistemnoj kumulyacii i sistemnoj soglasovannosti / S. N. Grinchenko // Mir psixologii. — 2020. — № 3. — S. 235–244.
19. 5. Гринченко, С. Н. Общение людей и информационные технологии: принципы системной кумуляции и системной согласованности / С. Н. Гринченко // Мир психологии. — 2020. — № 3. — С. 235–244.
20. Grinchenko, S. N. Genezis informacionny`x texnologij kak marker genezisa ierarxij v sisteme Chelovechestva: model`noe predstavlenie / S. N. Grinchenko, Yu. L. Shhapova // Sovremenny`e informacionny`e texnologii i IT-obrazovanie. — 2019. — T. 15, № 2. — S.
21. 4. Гринченко, С. Н. Генезис информационных технологий как маркер генезиса иерархий в системе Человечества: модельное представление / С. Н. Гринченко, Ю. Л. Щапова // Современные информационные технологии и ИТ-образование. — 2019. — Т. 15, № 2. — С. 421–
22. Grinchenko, S. N. Homo eruditus (chelovek obrazovanny`j) kak e`lement sistemy` Chelovechestva / S. N. Grinchenko // Otkry`toe obrazovanie. — 2009. — № 2. — S. 48–55.
23. 3. Гринченко, С. Н. Homo eruditus (человек образованный) как элемент системы Человечества / С. Н. Гринченко // Открытое образование. — 2009. — № 2. — С. 48–55.
24. Grinchenko, S. N. Metae`volyuciya (sistem nezhivoj, zhivoj i social`notexnologicheskoj prirody`) / S. N. Grinchenko. — Moskva : IPI RAN, 2007. — 456 s.
25. 2. Гринченко, С. Н. Метаэволюция (систем неживой, живой и социально-технологической природы) / С. Н. Гринченко. — Москва : ИПИ РАН, 2007. — 456 с.
26. Grinchenko, S. N. Kul`tura kak mnogomernaya sistema: informatiko-kiberneticheskij aspekt / S. N. Grinchenko // Grani poznaniya = Edges of cognition : nauka, filosofiya, kul`tura v XXI veke : v 2 kn. / Ros. akad. nauk, In-t istorii estestvoznaniya i texnik
27. 1. Гринченко, С. Н. Культура как многомерная система: информатико-кибернетический аспект / С. Н. Гринченко // Грани познания = Edges of cognition : наука, философия, культура в XXI веке : в 2 кн. / Рос. акад. наук, Ин-т истории естествознания и техники им
The full version of the article is available only to subscribers of the journal