Published Date: 01.01.2023
Three Consecutive Steps in the Educational Policy: from the Unified State Exam to the Bologna System and Digitalization
Annotation
The problems of the education system in Russia are discussed. The negative consequences of the introduction of the unified state exam in schools and the Bologna system in higher education are highlighted, as well as possible consequences of the ill considered introduction of “digital technologies” and distant forms of education. The necessary conditions for solving such problems are outlined.
Type | Article |
Information | IZVESTIA of the Russian Academy of Education № 01/2023 |
Pages | 72-85 |
UDK | 37.014.4 |
DOI | 10.51944/20738498_2023_1_72 |
Library
1. E`l`konin D. B. Psixicheskoe razvitie v detskix vozrastax : izbr. psixol. tr. / D. B. E`l`konin. — M. : Mosk. psixol.-social. in-t ; Voronezh : MODE`K, 2001. — 416 s.
2. 14. Эльконин Д. Б. Психическое развитие в детских возрастах : избр. психол. тр. / Д. Б. Эльконин. — М. : Моск. психол.-социал. ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 2001. — 416 с.
3. Salmina N. G. Vidy` i funkcii materializacii v obuchenii / N. G. Salmina. — M. : Izd-vo Mosk. un-ta, 1981. — 135 s.
4. 13. Салмина Н. Г. Виды и функции материализации в обучении / Н. Г. Салмина. — М. : Изд-во Моск. ун-та, 1981. — 135 с.
5. Malanov S. V. Psixologicheskie mexanizmy` my`shleniya cheloveka: my`shlenie v nauke i uchebnoj deyatel`nosti / S. V. Malanov. — M. : Mosk. psixol.-social. in-t ; Voronezh : MODE`K, 2004. — 480 s.
6. 12. Маланов С. В. Психологические механизмы мышления человека: мышление в науке и учебной деятельности / С. В. Маланов. — М. : Моск. психол.-социал. ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 2004. — 480 с.
7. Leont`ev A. N. Lekcii po obshhej psixologii / A. N. Leont`ev. — M. : Smy`sl, 2000. — 511 s.
8. 11. Леонтьев А. Н. Лекции по общей психологии / А. Н. Леонтьев. — М. : Смысл, 2000. — 511 с.
9. Leont`ev A. A. Yazy`k i rechevaya deyatel`nost` v obshhej i pedagogicheskoj psixologii / A. A. Leont`ev. — M. : Mosk. psixol.-social. in-t ; Voronezh : MODE`K, 2001. — 448 s.
10. 10. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии / А. А. Леонтьев. — М. : Моск. психол.-социал. ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 2001. — 448 с.
11. Il`yasov I. I. Struktura processa ucheniya / I. I. Il`yasov. — M. : Izd-vo Mosk. un-ta, 1986. — 200 s.
12. 9. Ильясов И. И. Структура процесса учения / И. И. Ильясов. — М. : Изд-во Моск. ун-та, 1986. — 200 с.
13. Il`enkov E` . V. Filosofiya i kul`tura / E` . V. Il`enkov. — M. : Izd-vo polit. lit., 1991. — 464 s.
14. 8. Ильенков Э. В. Философия и культура / Э. В. Ильенков. — М. : Изд-во полит. лит., 1991. — 464 с.
15. Ivannikov V. A. Osnovy` psixologii : kurs lekcij / V. A. Ivannikov. — SPb. : Piter, 2010. — 336 s.
16. 7. Иванников В. А. Основы психологии : курс лекций / В. А. Иванников. — СПб. : Питер, 2010. — 336 с.
17. Zaporozhecz A. V. Psixologiya dejstviya / A. V. Zaporozhecz. — M. : Mosk. psixol.social. in-t ; Voronezh : MODE`K, 2000. — 736 s.
18. 6. Запорожец А. В. Психология действия / А. В. Запорожец. — М. : Моск. психол.-социал. ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 2000. — 736 с.
19. Davy`dov V. V. Teoriya razvivayushhego obucheniya / V. V. Davy`dov. — M. : INTOR, 1996. — 544 s.
20. 5. Давыдов В. В. Теория развивающего обучения / В. В. Давыдов. — М. : ИНТОР, 1996. — 544 с.
21. Glotova G. A. Chelovek i znak : Semiotiko-psixol. aspekty` ontogeneza cheloveka / G. A. Glotova. — Sverdlovsk : Izd-vo Ural. un-ta, 1990. — 256 s.
22. 4. Глотова Г. А. Человек и знак : Семиотико-психол. аспекты онтогенеза человека / Г. А. Глотова. — Свердловск : Изд-во Урал. ун-та, 1990. — 256 с.
23. Gal`perin P. Ya. Psixologiya kak ob``ektivnaya nauka / P. Ya. Gal`perin. — M. : Mosk. psixol.-social. in-t ; Voronezh : MODE`K, 1998. — 480 s.
24. 3. Гальперин П. Я. Психология как объективная наука / П. Я. Гальперин. — М. : Моск. психол.-социал. ин-т ; Воронеж : МОДЭК, 1998. — 480 с.
25. Vy`gotskij L. S. E`tyudy` po istorii povedeniya : Obez`yana. Primitiv. Rebenok / L. S. Vy`gotskij, A. R. Luriya. — M. : Pedagogika, 1993. — 224 s.
26. 2. Выготский Л. С. Этюды по истории поведения : Обезьяна. Примитив. Ребенок / Л. С. Выготский, А. Р. Лурия. — М. : Педагогика, 1993. — 224 с.
27. Vy`gotskij L. S. Sobranie sochinenij : v 6 t. / L. S. Vy`gotskij. — M. : Pedagogika, 1982. — T. 3 : Problemy` obshhej psixologii. — 504 s.
28. 1. Выготский Л. С. Собрание сочинений : в 6 т. / Л. С. Выготский. — М. : Педагогика, 1982. — Т. 3 : Проблемы общей психологии. — 504 с.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal