Published Date: 01.01.2023
Factors of Development of Professional Deformations of the Teacher of the Higher School
Annotation
The article deals with professional deformations from the standpoint of isolating the negative impact of professional activity on the personality and behavior of a person, as a result of the intense activity of a professional, the presence of stressful components of his work, as a way of adapting, adapting a professional to his activity, the positive or destructive orientation of the procedural plan. The authors analyze the factors (objective, subjective, objective-subjective), causing the emergence of professional deformations of a teacher of higher education and designing a program of prevention and assistance in leveling the manifestations of professional deformations in activity.
Keywords
Type | Article |
Information | INNOVATION IN PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL STUDIES № 01/2023 |
Pages | 202-208 |
UDK | 378.145 |
DOI | 10.51944/20722516_2023_1_202 |
Library
1. Алешина С. А. Дистанционное обучение: вызовы и новые требования к образованию / С. А. Алешина, Ю. Н. Егорова, Е. В. Конькина // Проблемы современного педагогического образования : сб. науч. трудов. — Ялта : РИО ГПА, 2021. — Вып. 70. — Ч. 1. — С. 18–21.
2. Аллагулов А. М. Проблемы реализации национального проекта «Образование» в Оренбургской области / А. М. Аллагулов, Н. А. Гордеева // Актуальные проблемы педагогики и образования : сб. науч. статей междунар. науч.-практ. конф. (Брянск, 22–23 апреля 2021 г.)
3. Болтенков Н. В. Профессиональные деформации преподавателей региональных вузов / Н. В. Болтенков, А. А. Гринько // Педагогика. Вопросы теории и практики. — 2022. — Т. 7, вып. 1. — С. 83–89.
4. Водопьянова Н. Е. Синдром выгорания. Диагностика и профилактика : практ. пособие [Электронный ресурс] / Н.Е.Водопьянова, Е.С.Старченкова. — 3-е изд., испр. и доп. — М. : Юрайт, 2023. — 299 с. — Режим доступа: <a href="https://urait.ru/bcode/514558" target="_blank">https://urait.ru/bcode/514558</a> (дата обращения:
5. Духновский С. В. Гармония и дисгармония межличностных отношений субъектов образовательного процесса : автореф. дис. … д-ра психол. наук / Д. И. Дубровский. — Екатеринбург, 2012. — 391 с.
6. Климов Е. А. Психология профессионала : учеб. пособие / Е. А. Климов. — М. : Институт практической психологии, 2006. — 509 с.
7. Константинов В. В. Профессиональная деформация личности : учеб. пособие для вузов / В. В. Константинов. — 2-е изд., испр. и доп. — М. : Юрайт, 2023. — 186 с.
8. Лаптева И. Л. Общепсихологический практикум : учебник для академического бакалавриата / И. Л. Лаптева, О. Б. Полякова, Л. Г. Лаптев ; под ред. В. В. Рубцова. — М. : Юрайт, 2015. — 675 с.
9. Пак Л. Г. Cпецифика предупреждения профессиональной деформации педагога в образовательной организации / Л. Г. Пак, Е. П. Муллова // Вестник Оренбургского государственного университета. — 2021. — № 1 (229). — С. 76–82.
10. Панкратова Л. Копинг-стратегии в профилактике профессиональной деформации у специалистов по социальной работе / Л. Панкратова, Т. Заглодина, Е. Курчина, Е. Фалалеева // Eurasian Journal of Analytical Chemistry. — 2018. — No. 13 (1b). — P. 1–9.
11. 10. Pankratova L. Koping-strategii v profilaktike professional’noi deformatsii u spetsialistov po sotsial’noi rabote / L. Pankratova, T. Zaglodina, E. Kurchina, E. Falaleeva // Eurasian Journal of Analytical Chemistry. — 2018. — No. 13 (1b). — P. 1–9.
12. 9. Pak L. G. Cpetsifika preduprezhdeniya professional’noi deformatsii pedagoga v obrazovatel’noi organizatsii / L. G. Pak, E. P. Mullova // Vestnik Orenburgskogo gosudarstvennogo universiteta. — 2021. — № 1 (229). — S. 76–82.
13. 8. Lapteva I. L. Obshchepsikhologicheskii praktikum : uchebnik dlya akademicheskogo bakalavriata / I. L. Lapteva, O. B. Polyakova, L. G. Laptev ; pod red. V. V. Rubtsova. — Moskva : Yurait, 2015. — 675 s.
14. 7. Konstantinov V. V. Professional’naya deformatsiya lichnosti : ucheb. posobie dlya vuzov / V. V. Konstantinov. — 2-e izd., ispr. i dop. — Moskva : Yurait, 2023. — 186 s.
15. 6. Klimov E. A. Psikhologiya professionala : ucheb. posobie / E. A. Klimov. — Moskva : Institut prakticheskoi psikhologii, 2006. — 509 s.
16. 5. Dukhnovskii S. V. Garmoniya i disgarmoniya mezhlichnostnykh otnoshenii sub”ektov obrazovatel’nogo protsessa : avtoref. dis. … d-ra psikhol. nauk / D. I. Dubrovskii. — Ekaterinburg, 2012. — 391 s.
17. 4. Vodop’yanova N. E. Sindrom vygoraniya. Diagnostika i profilaktika : prakt. posobie [Elektronnyi resurs] / N. E. Vodop’yanova, E. S. Starchenkova. — 3-e izd., ispr. i dop. — M. : Yurait, 2023. — 299 s. — Rezhim dostupa: <a href="https://urait.ru/bcode/514558" target="_blank">https://urait.ru/bcode/514558</a> (da
18. 3. Boltenkov N. V. Professional’nye deformatsii prepodavatelei regional’nykh vuzov / N.V. Boltenkov, A. A. Grin’ko // Pedagogika. Voprosy teorii i praktiki. — 2022. — T. 7, vyp. 1. — S. 83–89.
19. 2. llagulov A. M. Problemy realizatsii natsional’nogo proekta «Obrazovanie» v Orenburgskoi oblasti / A. M. Allagulov, N. A. Gordeeva // Aktual’nye problemy pedagogiki i obrazovaniya : sb. nauch. statei mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (Bryansk, 22–23 aprely
20. 1. Aleshina S. A. Distantsionnoe obuchenie: vyzovy i novye trebovaniya k obrazovaniyu / S. A. Aleshina, Yu. N. Egorova, E. V. Kon’kina // Problemy sovremennogo pedagogicheskogo obrazovaniya : sb. nauch. trudov. — Yalta : RIO GPA, 2021. — Vyp. 70. — Ch. 1.
The full version of the article is available only to subscribers of the journal